Σε τέσσερις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους δέχθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ από την ισπανική κυβέρνηση για πολιτικές που περιλαμβάνουν τη χρέωση των επιβατών επιπλέον για τις χειραποσκευές. Στη μεγαλύτερο πρόστιμο που έχει επιβληθεί από το υπουργείο κοινωνικών δικαιωμάτων και καταναλωτικών υποθέσεων της ισπανικής κυβέρνησης, οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους easyJet, Ryanair, Vueling και Volotea τιμωρήθηκαν μετά από έρευνα που ξεκίνησε το περασμένο καλοκαίρι.
Σύμφωνα με την απόφαση, οι τέσσερις αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν την απαγόρευση να χρεώνουν τους επιβάτες για τις χειραποσκευές στο μέλλον. Το ισπανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Cadena SER ανέφερε ότι τα πρόστιμα θα ανέλθουν σε 150 εκατ. ευρώ, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες δέχθηκαν επίσης μομφή για τη χρέωση επιπλέον τελών από τους επιβάτες για την κράτηση παρακείμενων θέσεων για παιδιά και άλλα εξαρτώμενα μέλη.
Η Ένωση Ισπανικών Αεροπορικών Εταιρειών (ALA), η οποία εκπροσωπεί τις αεροπορικές εταιρείες, αντέδρασε στην απόφαση, χαρακτηρίζοντας τα πρόστιμα «δυσανάλογα» και επισημαίνοντας ότι οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν ακόμη να ασκήσουν έφεση.
Πηγές του υπουργείου δήλωσαν στον Guardian ότι η γενική διεύθυνση καταναλωτικών υποθέσεων είχε ξεκινήσει έρευνα τον περασμένο Ιούνιο μετά από καταγγελίες οργανώσεων καταναλωτών για «καταχρηστικές πρακτικές» που αναπτύσσουν οι αεροπορικές εταιρείες.
Υπήρχε χρέωση 20 ευρώ για την εκτύπωση των εισιτηρίων
Η έρευνα επικεντρώθηκε σε τέσσερις τομείς, στους οποίους περιλαμβάνονταν η επιπλέον χρέωση για τις χειραποσκευές και την επιλογή θέσης. Η κυβερνητική έρευνα εξέτασε επίσης τις ανησυχίες σχετικά με την έλλειψη διαφάνειας από τις αεροπορικές εταιρείες όσον αφορά την τελική τιμή των υπηρεσιών κατά την ηλεκτρονική κράτηση, καθώς και την απόφαση να μπλοκαριστούν οι πληρωμές με μετρητά στο αεροδρόμιο για πρόσθετες υπηρεσίες.
Οι πηγές ανέφεραν ότι οι τελικές προτάσεις κυρώσεων είχαν υποβληθεί στις επηρεαζόμενες εταιρείες πριν από εβδομάδες. Το υπουργείο δεν επιβεβαίωσε τα οικονομικά ποσά που κλήθηκε να καταβάλει κάθε εταιρεία.
Η Cadena SER ανέφερε επίσης ότι το υπουργείο καυτηρίασε τη Ryanair επειδή χρέωσε 20 ευρώ στους επιβάτες για να εκτυπώσουν τα χάρτινα εισιτήριά τους, κάνοντας λόγο για δυσανάλογο κόστος. Η Facua, μία από τις ομάδες καταναλωτών που κατέθεσαν την αρχική καταγγελία, χαιρέτισε την απόφαση, λέγοντας ότι έκανε εκστρατεία επί έξι χρόνια για να πείσει την κυβέρνηση να παρέμβει.
Τι λέει η Ένωση Ισπανικών Αεροπορικών Εταιρειών
Η ALA, η οποία εκπροσωπεί αεροπορικές εταιρείες που μεταφέρουν το 85% της αεροπορικής κίνησης από και προς την Ισπανία, ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι η διαδικασία είναι ακόμη ανοικτή και μπορεί να υποβληθεί έφεση. Τόνισε επίσης ότι η πρακτική αυτή είναι απολύτως νόμιμη και ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία αναγνωρίζει την ελευθερία των αεροπορικών εταιρειών να καθορίζουν τους ναύλους τους.
Είπε σχετικά: «Η κύρωση αυτής της πρακτικής περιορίζει την επιλογή να πληρώνουν μόνο για τις βασικές υπηρεσίες και θα ανάγκαζε όλους τους επιβάτες να συμβληθούν με την υπηρεσία μεταφοράς χειραποσκευών, ακόμη και αν δεν τη χρειάζονται.
«Ο καταναλωτής θα είναι το κύριο θύμα αυτής της παρέμβασης του υπουργείου κοινωνικών δικαιωμάτων, καταναλωτικών υποθέσεων και της Ατζέντας 2030 στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά και στην ελευθερία των τιμολογίων που προστατεύεται από το ευρωπαϊκό δίκαιο». Πολύ δύσκολη χρονιά μπορεί να χαρακτηριστεί το 2024 για τις αεροπορικές εταιρείες, αλλά και τις κατασκευάστριες.