Όσο σημαντική και αν είναι η ύπαρξη ενός ασφαλούς οδικού δικτύου σε κάθε περιοχή που υφίσταται ανθρώπινη παρουσία, η δημιουργία δρόμων δεν είναι πάντα μια εύκολη υπόθεση.

Πολλές φορές είναι μονόδρομος η χάραξη του δρόμου να αγκαλιάζει μεγάλους ορεινούς όγκους, και να απλώνεται σε ιδιαίτερα μεγάλο υψόμετρο, με αποτέλεσμα να απαιτούνται εξονυχιστικές μελέτες και προσοχή στην παραμικρή λεπτομέρεια.

Τέτοιου είδους προκλήσεις σίγουρα έκαναν την εμφάνισή τους κατά τη σχεδίαση του υψηλότερου ασφαλτοστρωμένου δρόμου στην Ευρώπη, ο οποίος «αναρριχάται» σε υψόμετρο έως και 3.396 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, διασχίζοντας μία από τις πιο γνωστές οροσειρές της Ισπανίας.

Πρόκειται για τον δρόμο A-395 που διασχίζει την οροσειρά Σιέρρα Νεβάδα, στη Γρανάδα, μέσω της Pico del Veleta, την τρίτη ψηλότερη κορυφή της Ιβηρικής χερσονήσου και τη δεύτερη ψηλότερη κορυφή της Σιέρρα Νεβάδα.

Ξεκινάει από τη νότια πλευρά της Γρανάδας, από τον αυτοκινητόδρομο A-44, και καταλήγει στην Pico del Veleta, ενώ όσο αναπτύσσεται ο δρόμος, φτάνοντας στα βουνά, τόσο περισσότερες είναι οι στροφές.

Ο Α-395 έχει μήκος κοντά στα 40 χλμ. και μέση κλίση 5,8%, αλλά από το 1989 η κυκλοφορία διεξάγεται μέχρι την περιοχή Hoya de la Mora, περίπου 2.500 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Αυτό διότι το υπόλοιπο τμήμα του δρόμου, που οδηγεί στο υψόμετρο των 3.396 μ., είναι κλειστό, λόγω μεγάλης περιβαλλοντικής ποικιλότητας. Μάλιστα, υπάρχει μόνιμος αστυνομικός έλεγχος, και η πρόσβαση επιτρέπεται μόνο στα οχήματα του του Εθνικού Πάρκου Sierra Nevada, σε πεζούς αλλά και σε ποδηλάτες.

Στον Α-395 υπάρχουν χιονοδρομικά κέντρα που κάθε χρόνο συγκεντρώνουν δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες, όπως και χώροι στάθμευσης όπου οι ταξιδιώτες μπορούν να ξαποστάσουν για λίγα λεπτά, θαυμάζοντας τη μοναδική ομορφιά της οροσειράς.

Σημειώνεται ότι για πολλούς το γεγονός ότι ο A-395 είναι προσβάσιμος στα οχήματα μέχρι τα 2.526 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας, αποτελεί βασικό λόγο προκειμένου να του αφαιρεθεί ο τίτλος του «υψηλότερου δρόμου στην Ευρώπη».