Βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, οι τιμές τους εκτοξεύτηκαν, προκάλεσαν την προσοχή ακόμη και των παραδοσιακών οίκων δημοπρασιών που έσπευσαν να δημιουργήσουν τμήματα διαχείρισής τους. Ο λόγος για τα NFTs – τα μη εναλλάξιμα κρυπτοπαραστατικά – τα οποία όσο γρήγορα διεκδίκησαν μια θέση στα πορτφόλια των συλλεκτών, με την ίδια ταχύτητα η αγορά τους κλονίστηκε, πολλοί έμειναν με έργα στα χέρια που δεν μπορούσαν να μεταπωλήσουν και οι δυνατοί παίκτες τούς γύρισαν την πλάτη.

Τον Μάρτιο, ωστόσο, του τρέχοντος έτους, η τιμή του bitcoin έφτασε το ιστορικό υψηλό των 73.000 δολαρίων. Τον ίδιο μήνα, μια πώληση NFT από τον Christie’s έργου του Ρόμπερτ Αλις απέφερε 171.685 δολάρια. Μια δημοπρασία που οργανώθηκε από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και την πλατφόρμα νέων μέσων Feral File συγκέντρωσε έσοδα 191.000 δολαρίων και ο οίκος Sotheby’s ολοκλήρωσε μια πώληση ψηφιακών έργων τέχνης σε τιμές τριπλάσιες τις αρχικής εκτίμησης και συνολικό τζίρο 613.664 δολάρια.

Βρισκόμαστε μήπως μπροστά σε μια νέα «έκρηξη» των NFTs; Ισως ναι. Ισως και όχι. Τα σκαμπανεβάσματα στην αγορά κρυπτονομισμάτων, δεν επιτρέπουν σε όσους ασχολούνται με την τέχνη να είναι υπερβολικά αισιόδοξοι. Υποστηρίζουν ότι σημασία έχει η ουσία της τέχνης και πως τα NFTs δεν είναι παρά ένας ψηφιακός μηχανισμός πώλησής της, που δεν φαίνεται να προσελκύει ιδιαιτέρως τους συλλέκτες.

«Εχω ακούσει ότι υπάρχει ανανεωμένο ενδιαφέρον για τα NFTs, αλλά είμαι πολύ επιφυλακτική ως προς το να λάβω άμεσα αποφάσεις με βάση αυτό το δεδομένο ή να ενθαρρύνω έναν καλλιτέχνη να κυκλοφορήσει ένα έργο ψηφιακά», δήλωσε η επικεφαλής του Pace Verso, του τμήματος ψηφιακής τέχνης της γκαλερί Pace, Αριελ Χιουντς στον ιστότοπο Artnet. «Εχουμε δει ότι το ενδιαφέρον για τα NFTs έρχεται και φεύγει πολύ γρήγορα. H τέχνη είναι διαχωρισμένη από το μέσο της συναλλαγής και έτσι το να μιλάμε για NFTs απλά δεν μου φαίνεται ενδιαφέρον», συνεχίζει. Οι δηλώσεις της αποτυπώνουν το «διαζύγιο» που επήλθε μεταξύ του κόσμου της τέχνης και της βιομηχανίας της τεχνολογίας μετά την εμφάνιση με χαρακτηριστικά διάττοντος αστέρα ενός νέου είδους νομίσματος, νέου είδους συλλέκτη και ρεκόρ όπως εκείνο του Μάικ Βίνκελμαν (γνωστού ως Beeple) που έγινε ο τρίτος πιο ακριβός εν ζωή καλλιτέχνης, μετά το NFT του «Everydays: The First 5.000 Days» που πουλήθηκε σε δημοπρασία του Christie’s το 2021 προς 69,3 εκατ. δολάρια.

Αν είναι διαμορφωμένη όμως έτσι η κατάσταση πού βασίζονται εκείνοι οι λίγοι που αισιοδοξούν; Το γεγονός ότι στο παιχνίδι της ψηφιακής τέχνης μπαίνει και το bitcoin σε αντίθεση με ό,τι ίσχυε ως τώρα οπότε η προτοκαθεδρία ανήκε στο Ethereum.  Η χρήση των ordinals, που έχουν δημιουργήσει μια άλλη δυνατότητα χρήσης του bitcoin πέρα από την απλή μεταφορά αξίας, κάνοντας τα NFT bitcoin πραγματικότητα, έχει δημιουργήσει ένα εντελώς νέο κοινό, σύμφωνα με τον επικεφαλής ψηφιακής τέχνης και NFTs του οίκου Sotheby’s, Μάικλ Μπουχάνα, ο οποίος διαβλέπει νέο ενδιαφέρον στη συγκεκριμένη αγορά και διαπιστώσει ήδη επιτυχημένες πωλήσεις.

Επιστρέφει ανανεωμένη η Art Basel Paris

Με νέο όνομα, με επιστροφή στην παραδοσιακή της έδρα και μεγαλύτερη κατά 26% θα υποδεχθεί τους επισκέπτες της η μεγάλη φουάρ του Παρισιού τον Οκτώβριο. Η Paris+ par Art Basel μετονομάζεται σε Art Basel Paris, καθώς σύμφωνα με τους διοργανωτές η προηγούμενη ονομασία της δεν βρήκε ανταπόκριση από το κοινό. Φέτος θα γίνει και η πολυαναμενόμενη μετεγκατάστασή της. Από το προσωρινό Grand Palais Éphémère θα μετακομίσει στο Grand Palais, στο οποίο πραγματοποιούνταν εργασίες ανακαίνισης από το 2020. Η μετακίνηση αυτή της έδρας της διοργάνωσης θα επιτρέψει τη συμμετοχή 40 ακόμη εκθετών με τον τελικό αριθμό των γκαλερί να φτάνουν τις 194, εκ των οποίων 51 συμμετέχουν για πρώτη φορά. Μεγαλύτερα θα είναι και τα περίπτερα καθώς από 66 τ.μ. τώρα θα έχουν στη διάθεσή τους 77 τ.μ. ανά γκαλερί. Στις εκπλήξεις που επιφυλάσσουν οι διοργανωτές είναι και η συνεργασία με μεγάλο οίκο μόδας, που όμως δεν αποκαλύπτουν την ταυτότητά του.

125 έργα για τα 35 χρόνια Βέργος

Στην τελική ευθεία βρίσκονται οι προετοιμασίες για την επετειακή δημοπρασία που ετοιμάζει ο οίκος Βέργος στις 12 Ιουνίου, επί τη ευκαιρία της συμπλήρωσης 35 χρόνων παρουσίας του στην εγχώρια αγορά τέχνης. Στο σφυρί προγραμματίζεται να βγουν 125 έργα ζωγραφικής και γλυπτικής με την υπογραφή 74 εικαστικών δημιουργών. Οι εκτιμήσεις ξεκινούν από τις 2.000 ευρώ και φτάνουν ως το κορυφαίο και με διαφορά από όλα τα υπόλοιπα ως προς την εκτίμηση έργα, τη «Σύνθεση από την ελληνική ιστορία» (φωτογραφία) του Κωνσταντίνου Παρθένη. Πρόκειται για μια ελαιογραφία διαστάσεων 208 x 217,5 εκ. η οποία τοποθετείται χρονικά τη δεκαετία του 1960 και η εκτίμησή της κυμαίνεται μεταξύ 250.000 και 350.000 ευρώ. Τα έργα της ιδιαίτερης αυτής δημοπρασίας του μεγαλύτερου και μακροβιότερου οίκου εντός συνόρων θα εκτεθούν από 9 έως 11 Ιουνίου στο Ζάππειο Μέγαρο, όπου και στις 12 του μηνός θα δημοπρατηθούν. Η έκθεση θα λειτουργήσει την πρώτη ημέρα από τις 12.00 έως τις 21.00 και τις επόμενες ημέρες 10.00-21.00. Η δημοπρασία θα πραγματοποιηθεί στις 18.30 και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να καταθέτουν τις προσφορές τους διά ζώσης, τηλεφωνικώς, γραπτώς ή μέσω Διαδικτύου. Ο κατάλογος και περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα www.vergosauctions.com.