Τη σημαντική συμβολή της ναυτιλίας στην παγκόσμια οικονομία ανέδειξε έρευνα που παρουσιάστηκε στην εκδήλωση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στον εμβληματικό χώρο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων στον Πειραιά, η οποία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Διεθνούς Εκθεσης «Ποσειδώνια» που ανοίγει την προσεχή Δευτέρα τις πύλες της. Την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία της η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.
Είναι ιστορική μας ευθύνη, ως έθνους ναυτικού και ως ηγέτιδας ναυτικής δύναμης παγκοσμίως, να ενημερώνουμε τους θεσμούς αλλά και τους πολίτες του κόσμου για την προσφορά της ναυτιλίας στην ανθρωπότητα, είπε η πρόεδρος της ΕΕΕ καλωσορίζοντας τους εκατοντάδες καλεσμένους και εξηγώντας για ποιο λόγο ζήτησε την πραγματοποίηση της σχετικής έρευνας.
«Στο σύγχρονο περιβάλλον, όπου τα όρια μεταξύ υπερπληροφόρησης και παραπληροφόρησης πολλές φορές δεν είναι ευδιάκριτα, χρειάζεται να είμαστε ακριβείς, σαφείς, ιστορικά και κοινωνικά συνεπείς, αλλά και επιστημονικά τεκμηριωμένοι. Η ναυτιλία είναι σύνδεση. Σύνδεση οικουμενική και πανανθρώπινη για το κοινό καλό», υπογράμμισε η πρόεδρος της ΕΕΕ.
Ανω του 80% του εμπορίου
Παρουσιάζοντας την έρευνα, ο καθηγητής Ναυτικού Δικαίου και Ναυτιλιακής Πολιτικής στο World Maritime University (WMU) Γεώργιος Θεοχαρίδης σημείωσε ότι το ζήτημα της επίδρασης της εμπορικής ναυτιλίας στο παγκόσμιο γίγνεσθαι μέχρι σήμερα είχε ιδωθεί αποσπασματικά. Τι εννοούμε όταν διατεινόμαστε ότι άνω του 80% του εμπορίου διεξάγεται με πλοία; Αν περιβλέψουμε την παρούσα αίθουσα ή το γραφείο μας ή το σπίτι μας, τούτο σημαίνει ότι 8 από τα 10 αντικείμενα δεν θα ήταν εδώ αν δεν μας τα έφερναν τα πλοία. Επίσης 8 από τις 10 διασυνοριακές πωλήσεις αντικειμένων, δηλαδή με πωλητή σε μια χώρα και αγοραστή σε άλλη, δεν θα ήταν εφικτές δίχως τη φορτωτική πλοίου, η οποία διασφαλίζει την «παράδοση» του αντικειμένου έναντι καταβολής του τιμήματος.
Στη συνέχεια ο καθηγητής αναφέρθηκε στην υποθετική περίπτωση «καθήλωσης» των 100.000 εμπορικών πλοίων για 1 ημέρα, 1 εβδομάδα, 1 μήνα, 1 τρίμηνο – τι θα συνεπαγόταν αυτό; «Τι θα συνέβαινε στον πλανήτη αν η ναυτιλία έπαυε να λειτουργεί;», αναρωτήθηκε και κατέθεσε τα οκτώ συμπεράσματα στα οποία κατέληξε η έρευνα:
– Η παγκόσμια οικονομία είναι «εξαρτώμενη» από τη ναυτιλία. Διακίνηση πρώτων υλών, αγαθών και σύνθετων προϊόντων σε ποσοστό άνω του 80% παρίσταται αδιανόητη δίχως πλοιομεταφορά.
– Βιομηχανία και παραγωγή, γεωργία, ενέργεια, λιανεμπόριο βασίζονται στην εισαγωγή πρώτων υλών και στηρίζονται στην πρόσβαση αγορών για τη λειτουργία και ανάπτυξή τους, τα οποία επιτυγχάνονται κυριαρχικά λόγω της ναυτιλίας.
– Ο σχηματισμός και η διατήρηση βιώσιμων αλυσίδων εφοδιασμού είναι αδύνατος δίχως τη ναυτιλία. Τυχόν παύση της ναυτιλίας θα προξενούσε μη αναστρέψιμη ρήξη πολλών κρίκων αυτών των αλυσίδων.
– Σε επίπεδο αγοράς, η εξαφάνιση της ναυτιλίας θα οδηγούσε σε στραγγαλισμό και πτώχευση πολλών επιχειρήσεων.
– Η έλλειψη αγαθών θα σηματοδοτούσε εκτόξευση του πληθωρισμού με δραματική μείωση του εισοδήματος και της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών.
– Ανεργία, συνιστάμενη σε ναυτιλιακό προσωπικό αλλά, ιδίως, σε εργατικό δυναμικό λόγω κατάρρευσης των επιχειρήσεων.
– Δραστηριότητες που τελούν σε εξάρτηση από πηγές ενέργειας, μεταφερόμενες από πλοία, θα αποδομούνταν, όπως ενδεικτικά η χρήση κινητών, ηλεκτρονικών συσκευών, οχημάτων, ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών.
– Επισύμβαση ανθρωπιστικών κρίσεων, αρχικά σε μικρονησιακά συμπλέγματα, κατόπιν σε περίκλειστα αναπτυσσόμενα κράτη και εν τέλει στα αναπτυσσόμενα.
Η προσφορά
Ολα τα παραπάνω στηρίζονται σε αριθμούς που έχουν χρησιμοποιηθεί για τα μαθηματικά μοντέλα που επιστρατεύθηκαν, κατέληξε ο κ. Θεοχαρίδης και ευχαρίστησε την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών και την πρόεδρό της Μελίνα Τραυλού που τον εμπιστεύθηκε στην έρευνα αυτή.
Κατά τον χαιρετισμό της, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου αναφέρθηκε στην προσφορά της ελληνικής ναυτιλίας και εξέφρασε, όπως είπε, «τη βαθιά εκτίμηση της πολιτείας για το έργο σας».
Τέλος, ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης επεσήμανε ότι «η Ελλάδα έχει αναδειχθεί σε κέντρο ναυτιλιακής τεχνογνωσίας και επιχειρηματικότητας».