Μειώθηκαν οι τιμές των προϊόντων στα ράφια των σουπερμάρκετ για πρώτη φορά από πέρυσι, καθώς η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, τα μέτρα της κυβέρνησης και οι πολιτικές τις οποίες ακολούθησαν οι επιχειρήσεις βοήθησαν στη συγκράτηση αλλά και στην πτώση σε αρκετές κατηγορίες αγαθών. Για πρώτη φορά, σύμφωνα με έρευνα τιμών του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σε 14 από τις 23 κατηγορίες προϊόντων που εξετάζει, καταγράφεται μείωση στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ.
Από τα συμπεράσματα της έρευνας η καθαρή μείωση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερμάρκετ τον Μάιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι αρνητικός, της τάξης του -1,25% (έναντι +1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Μάρτιο, +2,70% τον Φεβρουάριο και +3,00% τον Ιανουάριο 2024). Η μεταβολή του Μαΐου σε σχέση με τον Απρίλιο του 2024 οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω Πάσχα, περίοδο κατά την οποία καταγράφονται έντονες προωθητικές ενέργειες την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας.
Στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, ενώ προϊόντα όπως το βούτυρο και τα αβγά επωφελήθηκαν από τις προωθητικές ενέργειες λόγω του Πάσχα. Παράλληλα οι τιμές στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά ευνοήθηκαν από τις συγκριτικά καλύτερες καιρικές συνθήκες σε σχέση με το 2023.
Την ίδια ώρα τις μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφουν τα μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (5,85%), τα φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (4,42%), τα έτοιμα γεύματα (3,13%), οι τροφές και τα είδη για κατοικίδια (3,05%), τα νερά και τα αναψυκτικά (2,79%). Οι αυξήσεις αυτές έχουν ως γενεσιουργό αιτία τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών, και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο, που πραγματοποίησαν ράλι τιμών τους τελευταίους μήνες.
Ο πληθωρισμός
Πάντως συνολικά οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ έχει να κάνει με τη σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού, καθώς οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής και τεχνολογικής ετοιμότητάς τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Αναφερόμενος στη μείωση των τιμών ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας λέει πως ο αγώνας για την αναχαίτιση της ακρίβειας είναι συνεχής. Γι’ αυτό ακριβώς η τάση πτώσης των τιμών στα σουπερμάρκετ, όπως καταγράφεται στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ, αποδεικνύει ότι τα μέτρα έχουν σταδιακά αποτελέσματα, δημιουργώντας τις συνθήκες και για περαιτέρω αποκλιμάκωση. «Η Ελλάδα έλαβε τα περισσότερα και πιο δραστικά μέτρα από κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα και αυτά αρχίζουν να αποδίδουν καρπούς παρά την αρνητική και στείρα κριτική της αντιπολίτευσης».