Η συνεχώς αυξανόμενη κόντρα στο εμπόριο μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου που ακολουθεί τη σύγκρουση Πεκίνου με Ουάσιγκτον προβληματίζει πολλές ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Αυτές τώρα επιδιώκουν να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα ώστε να μη βρεθούν με την πλάτη στον τοίχο σε περίπτωση που ξεσπάσει πόλεμος δασμών μεταξύ των δύο πλευρών. Εναν τέτοιο πόλεμο θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν δασμοί της ΕΕ σε ηλεκτρικά οχήματα (EV) από την Κίνα.
Μετά την απόφαση των ΗΠΑ να αυξήσουν τους δασμούς στις εισαγωγές EV από την Κίνα στο 100% από 25%, τώρα αναμένεται να λάβει απόφαση για το τι θα κάνει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι κινεζικές Αρχές έχουν προειδοποιήσει ότι σε περίπτωση επιβολής νέων δασμών από την ΕΕ θα απαντήσουν με αντίστοιχες κινήσεις σε τρόφιμα, ποτά, οχήματα και τεχνολογικά προϊόντα.
Ανάμεσα στους ευρωπαίους πελάτες που ανησυχούν πλέον όλο και περισσότερο για την έκθεσή τους στην Κίνα ανήκουν και όσοι δραστηριοποιούνται στην ένδυση και την υπόδηση, τα υφάσματα γενικώς, τις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές καθώς και τα παιχνίδια, σύμφωνα με πηγές που επικαλούνται οι «Financial Times». Μάλιστα μεγαλύτεροι τέτοιοι όμιλοι που εισάγουν πρώτες ύλες και έτοιμα προϊόντα στην Ευρώπη από την Κίνα βασίζονται στη χώρα αυτή για το 80% με 90% των προμηθειών τους, δείχνουν τα ίδια στοιχεία.
Σε πιο δύσκολη θέση βρίσκονται ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν φτιάξει εργοστάσια σε συνεργασία με κινεζικές εταιρείες, οι οποίες θα προτιμούσαν να αποφευχθεί πάση θυσία ένας τέτοιος εμπορικός πόλεμος.
Η Ευρωπαϊκή Ενωση θα πρέπει να αποφύγει τις τριβές με την Κίνα στο εμπόριο, ενώ η συνεργασία της Κίνας και της Γερμανίας στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας για τον πράσινο μετασχηματισμό και την έξυπνη συνδεσιμότητα είναι αποφασιστικής σημασίας για τη συνέχεια, σύμφωνα με στελέχη συνδέσμων γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών που μίλησαν στο Bloomberg. Σήμερα μεγάλο μέρος ηλεκτρικών κυρίως μοντέλων ευρωπαϊκών εταιρειών εισάγεται στην ΕΕ απευθείας από τις μονάδες παραγωγής σε κινεζικό έδαφος.
Ακόμη κι έτσι, η Volvo Car AB έχει αρχίσει να μεταφέρει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στο Βέλγιο λόγω φόβων για επιβολή δασμών, όπως μετέδωσαν οι «Τάιμς». Η Volvo Car AB ανήκει σε κινεζική οντότητα πλέον.
Στελέχη μονάδων παραγωγής έτοιμων ρούχων και υφασμάτων που εδρεύουν στην Κίνα και τροφοδοτούν ευρωπαϊκές επιχειρήσεις με προϊόντα αναφέρουν ότι οι εταιρείες από την Ευρώπη έχουν αρχίσει και στρέφονται περισσότερο σε προμήθειες από χώρες όπως η Ινδία, το Μπανγκλαντές και το Βιετνάμ, παρά το γεγονός πως η διαφοροποίηση αυτή μπορεί να συνεπάγεται μεγαλύτερο κόστος και καθυστερήσεις στην αποστολή.