Τα μεγαλύτερα αστέρια της αμερικανικής ποπ μουσικής, από τις Τέιλορ Σουίφτ, Αριάνα Γκράντε μέχρι τη Μπιγιονσέ τον Τιμπερλέικ και τη Τζένιφερ Λόπεζ δεν φαίνεται να περνούν τις καλύτερες μέρες τους. Άρχισε μήπως το λυκόφως της μουσικής τους ή άλλαξαν οι καιροί;
Οι αστέρες της ποπ δεν κάνουν πλέον τον πάταγο που προκαλούσαν παλαιότερα.
Αυτό αναφέρει ρεπορτάζ της The Wall Street Journal, εξηγώντας τι μπορεί να συμβαίνει πίσω από αυτή την «πτώση».
Ένας εντυπωσιακός αριθμός καλλιτεχνών των Top-40 φαίνεται να έχει «προσγειωθεί» ανώμαλα, είτε λόγω των χαμηλών πωλήσεων, των αρνητικών κριτικών ή απλώς της μειωμένης ικανότητας τους να κάνουν τη διαφορά ή λόγω αλλαγής της μουσικής κουλτούρας, λένε στελέχη της μουσικής βιομηχανίας, τα οποία επικαλείται το αμερικανικό δημοσίευμα.
Το τελευταίο άλμπουμ της Ντούα Λίπα, “Radical Optimism”, το οποίο κυκλοφόρησε στις 3 Μαΐου, δεν έκανε θραύση, ενώ προβλήθηκε και στο “Saturday Night Live”. Κανένα από τα νέα της κομμάτια δεν συγκαταλέγεται αυτή τη στιγμή στα 100 πιο δημοφιλή τραγούδια στις ΗΠΑ.
Η Τζένιφερ Λόπεζ και ο Τζάστιν Τιμπερλέικ δεν έχουν προσεγγίσει τις μάζες, αν κρίνουμε από την απουσία τους από το Top 50 του Spotify στις ΗΠΑ. Η τελευταία δουλειά της τραγουδίστριας κάντρι-ποπ, Κέισι Μάσκγρεϊβς, δεν έχει συναρπάσει τους θαυμαστές όπως είχε κάνει το το άλμπουμ της «Golden Hour» το 2018.
Ακόμη και οι κορυφαίοι των κορυφαίων, όπως η Τέιλορ Σουίφτ και η Μπιγιονσέ, δεν τα έχουν πάει καλά, συγκριτικά με προηγούμενες δουλειές τους, ενώ η Μπίλλι Άιλις -παρά το γεγονός ότι σημείωσε το καλύτερο ντεμπούτο της αυτή την εβδομάδα στην καριέρα της- έχει λάβει μέτριες κριτικές από ορισμένους κριτικούς.
«Πυκνοκατοικημένη» βιομηχανία
Η σειρά των αποτυχιών αυτών είναι η πιο πρόσφατη απόδειξη του πόσο δύσκολο έχει γίνει για τη μουσική βιομηχανία να δημιουργήσει τα είδη γνήσιων στιγμών που αυξάνουν τις πωλήσεις και κινούν την πολιτιστική «βελόνα», λένε στελέχη της μουσικής στη The Wall Street Journal.
Μπορεί οι ποπ επιτυχίες να εξαρτιόνταν ανέκαθεν και από την τύχη, αλλά σήμερα τα πράγματα έχουν γίνει πολύ πιο δύσκολα, καθώς ο κόσμος έχει γεμίσει περιεχόμενο, όπως στο TikTok που μπορούν οι ακροατές να έχουν πρόσβαση σε απίστευτο αριθμό τραγουδιών.
Σε μια τόσο αποκεντρωμένη αγορά, οι αστέρες της ποπ αντιμετωπίζουν άγριο ανταγωνισμό, ενώ τα απογοητευτικά άλμπουμ, με τη σειρά τους, μπορούν να βλάψουν τις πωλήσεις των συναυλιών. Την ίδια στιγμή, οι μουσικοί παράγοντες δεν φαίνεται να έχουν την ίδια επιρροή όπως παλαιότερα για να δημιουργούν αστέρες.
«Είναι όλο και πιο δύσκολο να τραβήξεις την προσοχή και να διατηρήσεις αυτή την προσοχή», λέει ο Μπένντζυ Γκρίνμπεργκ, διευθύνων σύμβουλος της μουσικής εταιρείας Rostrum Pacific. «Τα πράγματα ήρθαν και παρήλθαν», λέει.
Κάποιοι θεωρούν ότι η ταχύτητα της σημερινής κουλτούρας απόλαυσης της μουσικής συντομεύει τη διάρκεια ζωής των ίδιων των ποπ σταρ.
Αυτή η αδυναμία μεταξύ των σταρ της ποπ εμφανίζεται στα charts του Billboard. Τώρα που αυτά τα τσαρτ ενσωματώνουν ροή, είναι φυσιολογικό για τεράστια ονόματα να προσελκύουν απίστευτο όγκο τραγουδιών από τα άλμπουμ τους στα τσαρτ και μετά να βλέπουν τα περισσότερα από αυτά να πέφτουν.
«Αν και πολλοί αστέρες της ποπ κυκλοφόρησαν νέα άλμπουμ τους τελευταίους μήνες, φαίνεται ότι πολλά από αυτά τα άλμπουμ δεν είχαν τον ίδιο πολιτιστικό αντίκτυπο των προηγούμενων έργων τους», λέει η Dalla Riva από την εταιρεία.
Το προηγούμενο άλμπουμ της Ντούα Λίπα, το “Future Nostalgia” του 2020, είχε δύο τραγούδια που παρέμειναν στο top 10 του Billboard Hot 100 single chart για τουλάχιστον τέσσερις εβδομάδες. Το «Radical Optimism», το νέο της άλμπουμ, πάτωσε.
Παρά το γεγονός ότι το “The Tortured Poets Department” της Σουίφτ είναι το μεγαλύτερο άλμπουμ της χρονιάς, σημειώνοντας επτά συνεχόμενες εβδομάδες στο Νο. 1, μόνο ένα από τα 10 σινγκλ της πρώτης δεκάδας έχει παραμείνει σε αυτή τη σφαίρα για τουλάχιστον τέσσερις εβδομάδες.
Ακόμη και στο πρόσφατο σινγκλ της Μπιγιονσέ, το τραγούδι “Jolene”, έφτασε στο Νο. 7 και στη συνέχεια έπεσε αμέσως στο Νο. 51 και στη συνέχεια στο Νο. 88 – πριν εξαφανιστεί.
Δεν φταίει μόνο η αγορά
Ενώ υπήρξαν φωτεινά σημεία στην ποπ φέτος, ωστόσο οι σούπερ σταρ μπορεί απλώς να απέτυχαν να προσφέρουν συναρπαστική μουσική, κάτι που εξηγεί τα παράπονα των θαυμαστών για κοινότυπες και βαρετές μελωδίες, αναφέρει η Wall Street Journal.
Το πλούσιο άλμπουμ των 31 κομματιών της Σουίφτ ενόχλησε ακόμη και μερικούς από τους δικούς της θαυμαστές Όταν ο μουσικός ιστότοπος Stereogum αποκάλυψε τα 50 καλύτερα άλμπουμ του 2024 μέχρι στιγμής, ούτε εκείνη ούτε η Άιλις είχαν συμπεριληφθεί.
Κάνοντας τα πράγματα ακόμα χειρότερα, οι μεγάλοι αστέρες δεν κάνουν πλήρεις καμπάνιες, όπως συνήθως. Παλαιότερα, τα συγκροτήματα έκαναν περιοδείες, δημιουργούσαν έναν μύθο γύρο από αυτά και εξελίσσονταν κάνοντας πωλήσεις και κόβοντας εισιτήρια. Ιδανικά, αυτές οι εποχές δημιούργησαν ένα πολύχρωμο «ευφάνταστο σύμπαν» για τους θαυμαστές και, με την πάροδο του χρόνου, βοήθησαν το ραδιόφωνο να ενισχύσει ακόμα περισσότερο αυτές τις επιτυχίες.
Ωστόσο, τελευταία, οι δραστηριότητες προώθησης ορισμένων καλλιτεχνών φάνηκαν να έχουν μειωθεί. Για παράδειγμα, παρά τα όσα έχει κάνει για το “Tortured Poets”, η Σουίφτ, το συμπεριέλαβε στην περιοδεία της Eras Tour, αντί να το αναδείξει με μια ξεχωριστή περιοδεία. Είναι φυσικό επακόλουθο της τόσο συχνής κυκλοφορίας μουσικής.
«Αλλά το γεγονός ότι η Σουίφτ συμπεριφέρεται ταυτόχρονα ως «σημερινός» καλλιτέχνης και ως καλλιτέχνης θρύλος που θα αφήσει το αποτύπωμά της, μπορεί να συμβάλλει στο γιατί το «Tortured Poets» δεν είναι τόσο σημαντικό όσο το «Folklore» του 2020» σημειώνει η Wall Street Journal.
Η Γκράντε, από την πλευρά της, δεν περιοδεύει καθόλου, εστιάζοντας στο μιούζικαλ στο μιούζικαλ “Wicked”, που έρχεται τον Νοέμβριο.
Η Λόπεζ ακύρωσε πρόσφατα τη δική της περιοδεία. Η Μπίλλι Άιλις δεν κυκλοφόρησε κανένα εκ των προτέρων σινγκλ πριν από το άλμπουμ της. Η Μπιγιονσέ δεν ακολούθησε την αρχική της ώθηση πίσω από το “Cowboy Carter” με τίποτα δραματικό.
Κάποιοι θεωρούν ότι η ταχύτητα της σημερινής κουλτούρας απόλαυσης της μουσικής συντομεύει τη διάρκεια ζωής των ίδιων των ποπ σταρ.
Οι αστέρες της ποπ και τα ροκ συγκροτήματα κάποτε αναλάμβαναν μεγάλης προώθησης, βγάζοντας τέσσερα ή επτά ή και εννέα σινγκλ.
Πλέον, οι καλλιτέχνες της ποπ μπορεί όλο και περισσότερο να είναι εντάξει με το να «βγαίνουν» μερικές φωτογραφίες και ως εκεί, καταλήγει το δημοσίευμα της Wall Street Journal.