Σε νέο ρεκόρ οδεύει η κρουαζιέρα στη χώρα μας σύμφωνα με όσα αναφέρει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (EEΚΦΝ) Γιώργος Κουμπενάς. Εμφανίζεται αισιόδοξος για την πορεία του κλάδου το 2024 εξετάζοντας τα στοιχεία από διάφορα λιμάνια της χώρας και κυρίως από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, τον Πειραιά, που δίνει και τον τόνο, ενώ προσθέτει ότι το νέο ρεκόρ σημαίνει και περισσότερα έσοδα για την εθνική οικονομία και τα δημόσια ταμεία.
«Στο πρώτο πεντάμηνο σύμφωνα με τα στοιχεία στο λιμάνι του Πειραιά έχουμε 179 προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων έναντι 166 προσεγγίσεων το αντίστοιχο διάστημα του 2023» σημειώνει στα «ΝΕΑ», «γεγονός που σημαίνει αύξηση 8% στον αριθμό των προσεγγίσεων. Παράλληλα από τις αρχές του έτους έως το τέλος Μαΐου κατεγράφησαν στο λιμάνι του Πειραιά 80.805 επιβάτες transit (διερχόμενοι) και επίσης 46.151 αποβιβασθέντες και 47.867 επιβιβασθέντες, καταγράφοντας άνοδο 14% σε σύγκριση με το 2023 στους homeporting επιβάτες (επιβιβασθέντες, αποβιβασθένετες) και συνολικά σε όλους 7% περίπου.
Οπως εκτιμάμε, για το σύνολο της χρονιάς θα καταγραφεί μια άνοδος στις προσεγγίσεις πλοίων σε όλα τα λιμάνια της χώρας κατά 10% και στους επιβάτες κατά 12%-15%, γεγονός που σημαίνει ότι θα πάμε σε νέα ρεκόρ, καθώς οι επιβάτες (αφίξεις σε κάθε λιμάνι) θα προσεγγίσουν τα 8 εκατομμύρια, μια και το 2023 οι επιβάτες κρουαζιέρας έφτασαν τους 7.003.150 ενώ οι προσεγγίσεις πλοίων θα πλησιάσουν τις 6.000 καθώς το 2023 έφτασαν τις 5.230».
Αύξηση εσόδων. «Η ανοδική κίνηση της κρουαζιέρας σημαίνει και αύξηση ων εσόδων για την ελληνική οικονομία και το Δημόσιο» προσθέτει ο Γ. Κουμπενάς και φέρνει το παράδειγμα των εσόδων που αποκομίζουν τα λιμενικά ταμεία στα διάφορα νησιά. Παράλληλα σημειώνει ότι φέτος τα έσοδα αυτά θα είναι υψηλότερα, καθώς το τέλος ανά επιβάτη για την ασφάλεια των λιμανιών ανέρχεται πλέον μετά τη δημοσίευση του σχετικού ΦΕΚ στα 2,5 ευρώ ανά επιβάτη, όταν μέχρι τώρα ήταν μόλις ένα ευρώ ανά επιβάτη. Σχολιάζοντας τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού στο Bloomberg περί μέτρων περιορισμού των κρουαζιερόπλοιων σε ορισμένα νησιά σημειώνει ότι έχουν ήδη ληφθεί ορισμένα μέτρα όπως πχ στη Σαντορίνη και προσθέτει ότι σε κάθε περίπτωση οποιαδήποτε απόφαση θα πρέπει να ληφθεί ύστερα από διαβούλευση με τον κλάδο.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος το 2023 οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 84,1%, σε σύγκριση με το 2022, και ανήλθαν στα 908,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 61,0 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβάνονται στα καταγραφόμενα στοιχεία από την Ερευνα Συνόρων, καθώς αφορούν ταξιδιώτες που αναχώρησαν από την Ελλάδα (last port), ενώ 847,4 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύουν πρόσθετα έσοδα που καταγράφονται στη συμπληρωματική έρευνα.
Οι συνολικές διανυκτερεύσεις επιβατών εκτός κρουαζιεροπλοίων αυξήθηκαν το 2023 κατά 121,5% σε σύγκριση με το 2022 και διαμορφώθηκαν στις 9.421,9 χιλ. διανυκτερεύσεις, επηρεάζοντας θετικά τη διαμόρφωση των εισπράξεων από την κρουαζιέρα.
Η άνοδος της αγοράς κρουαζιέρας στη χώρα μας οφείλεται τόσο στην ελκυστικότητα των προορισμών όσο και στο ότι η Ελλάδα θεωρείται μια ασφαλής χώρας σε σύγκριση με το τι συμβαίνει στην ευρύτερη γειτονιά μας.
Πάντως και διεθνώς το 2024 αναμένεται να ξεπεραστεί κάθε ιστορικό ρεκόρ στον κλάδο της κρουαζιέρας, όπως εκτιμά ο Θεόδωρος Κόντες, επίτιμος πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ).
Το έτος 2023 καταγράφηκε παγκοσμίως μια κίνηση 31,7 εκατομμύρια επιβατών, η οποία ξεπέρασε ήδη και τα υψηλά αποτελέσματα του 2019 κατά περίπου 7%, με προοπτική για το 2024 να αναμένουμε μια περαιτέρω αύξηση του 8% περίπου. Επίσης, αναμένουμε μέχρι το έτος 2028 μια ανάλογη ετήσια επιπλέον αύξηση που θα κυμαίνεται από 8% έως 10%.
Το έτος 2024 ο κλάδος προβλέπεται να ξεπεράσει τα 34 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας, ίσως να πλησιάσει και τα 35 εκατομμύρια, σημειώνει ο Θ. Κόντες. Η παγκόσμια χωρητικότητα επιβατών, όπως εκτιμά ο επίτιμος πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ, προβλέπεται να αυξηθεί από 677.000 κλίνες το έτος 2024 σε 745.000 το 2028. Οι νέες κατασκευές επανήλθαν σε επίπεδα εποχής προ κορωνοϊού. Αύξηση παρατηρείται και στα μικρά luxury κρουαζιερόπλοια (expeditions) αλλά και στα μεσαίου μεγέθους. Mega cruisers συνεχίζονται να κατασκευάζονται αλλά σε μικρότερο αριθμό από την προ COVID εποχή.