Διαστάσεις επιδημίας προσλαμβάνουν τα περιστατικά παραβίασης των ερυθρών σηματοδοτών στο σιδηροδρομικό δίκτυο, χτυπώντας «καμπανάκια» για όλους τους εμπλεκομένους στην ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών και κυρίως προς τη διοίκηση της ιταλικής εταιρείας Hellenic Train.
Συγκεκριμένα, έχουν καταγραφεί συνολικά 8 παραβιάσεις ερυθρών σηματοδοτών μέσα στους τελευταίους 6 μήνες (!), όσες δηλαδή δεν είχαν καταγραφεί κατά την τελευταία δεκαετία, με αποκορύφωμα το σοβαρό περιστατικό του περασμένου Δεκεμβρίου που αποκάλυψαν «ΤΑ ΝΕΑ».
Μόνο μέσα στο τελευταίο δίμηνο (Απρίλιος – Μάιος) ήρθαν να προστεθούν τρία νέα περιστατικά, όλα στο προαστιακό δίκτυο της Αθήνας, προκαλώντας εύλογα ερωτήματα κυρίως για την εκπαίδευση των μηχανοδηγών, συνολικά για το τμήμα εκπαιδεύσεων της Hellenic Train, αλλά και για τον ρόλο της αρμόδιας Διεύθυνσης Λειτουργίας της εταιρείας.
Τα τρία νέα περιστατικά
Με βάση τα στοιχεία που διαθέτουν «ΤΑ ΝΕΑ», στις 22 Απριλίου 2024 και ώρα 18.22 ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1553 που εκτελούσε το δρομολόγιο Χαλκίδα – Αθήνα παραβίασε τον κόκκινο σηματοδότη που υπάρχει στην περιοχή του Πύργου Βασιλίσσης στους Αγίους Αναργύρους.
Στις 16 Μαΐου 2024 και ώρα 12.53 ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1314 που εκτελούσε το δρομολόγιο Πειραιάς – Κιάτο πέρασε με «κόκκινο» στο ύψος του σταθμού του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ). Το πιο πρόσφατο περιστατικό καταγράφηκε πριν από περίπου είκοσι ημέρες. Συγκεκριμένα, στις 25 Μαΐου 2024 και ώρα 16.06 ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 2243 που εκτελούσε το δρομολόγιο Αεροδρόμιο – Ανω Λιόσια παραβίασε τον ερυθρό σηματοδότη που υπάρχει στην Παλλήνη.
΄λ
Υπενθυμίζεται ότι με αφορμή το σοβαρό περιστατικό της 23ης Δεκεμβρίου 2023 που αποκάλυψαν «ΤΑ ΝΕΑ» και αφορούσε την επικίνδυνη παραβίαση «κόκκινου» μέσα στον σταθμό του ΣΚΑ από την αμαξοστοιχία 1313 που εκτελούσε το δρομολόγιο Κιάτο – Πειραιάς η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ζήτησε από όλους τους εμπλεκομένους στον σιδηρόδρομο την αυστηρή τήρηση του συνόλου των κανόνων ασφαλείας στην κυκλοφορία των τρένων. Μάλιστα, δρομολόγησε και επιπλέον διαδικασίες ασφαλείας, θέτοντας προ των ευθυνών τους όλους τους αρμοδίους.
Ωστόσο, το συγκεκριμένο περιστατικό του Δεκεμβρίου ακολούθησαν άλλα επτά (!), γεγονός που, σύμφωνα με σιδηροδρομικές πηγές, υποδηλώνει πως «κάτι συμβαίνει με τους μηχανοδηγούς της Hellenic Train και την εκπαίδευσή τους».
Για το σύνολο των περιστατικών αυτών έχουν γίνει οι σχετικές «αναγγελίες» και έχουν συνταχθεί πορίσματα από πλευράς ΟΣΕ και Hellenic Train, τα οποία έχουν διαβιβαστεί στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και στον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Σιδηροδρομικές πηγές αποδίδουν μεγάλο ποσοστό των περιστατικών «στην πλημμελή άσκηση των καθηκόντων τους από μερίδα των μηχανοδηγών», υποστηρίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι «μιλούν συνεχώς στα κινητά τους τηλέφωνα ή παίζουν με τα tablets, με αποτέλεσμα να αποσπάται η προσοχή τους». Μάλιστα, αναφέρουν ότι υπάρχουν και σχετικές μαρτυρίες επιβατών που επιβεβαιώνουν την κατάσταση αυτή.
Από την άλλη, οι ίδιες πηγές θεωρούν ότι η ΡΑΣ και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα πρέπει να σκληρύνουν τη στάση τους απέναντι σε τέτοια περιστατικά, εφαρμόζοντας διαδικασίες αντίστοιχες με αυτές του εξωτερικού. Σημειώνεται ότι η «παραβίαση ερυθρού σηματοδότη» στο εξωτερικό ισοδυναμεί με de facto τρίμηνη αφαίρεση της άδειας μηχανοδήγησης.
Στην Ελλάδα, η ΡΑΣ, ενώ καλεί σε ακρόαση περιπτώσεις μηχανοδηγών που περνούν με «κόκκινο», δεν λαμβάνει κανένα πειθαρχικό μέτρο, τουλάχιστον μέχρι στιγμής.
Ερωτήματα προκαλεί και η διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτών των μηχανοδηγών, καθώς το μόνο κριτήριο για τη ΡΑΣ είναι να έχουν συμπληρώσει τρία χρόνια υπηρεσίας, χωρίς κανένα άλλο ποιοτικό κριτήριο. Δηλαδή, ακόμα και σε μετωπική σύγκρουση να έχει εμπλακεί με ευθύνη του κάποιος μηχανοδηγός, παραμένει εκπαιδευτής!