Τα 30,019 εκατ. teu έφτασε η συνολική μεταφορική ικανότητα του στόλου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είναι εν λειτουργία των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών για πρώτη φορά στην ιστορία τους, σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner. Ωστόσο η έκρυθμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα, που στέλνει τα πλοία να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, «κρύβει» αυτή τη μεγάλη ανάπτυξη του στόλου, με αποτέλεσμα και οι ναύλοι να παραμένουν σε υψηContaά επίπεδα.

Οι πολλές παραγγελίες πλοίων τα προηγούμενα έτη είχαν ως αποτέλεσμα πολλά πλοία να πέσουν στο νερό τον τελευταίο χρόνο και έτσι ο στόλος να φτάσει σε αυτό το νέο ιστορικό ρεκόρ. Σύμφωνα με τους αναλυτές, ο ρυθμός ανάπτυξης του παγκόσμιου στόλου εμπορευματοκιβωτίων είναι αξιοσημείωτος καθώς ο κλάδος χρειάστηκε περίπου 50 χρόνια για να φτάσει το 2001 στα 5 εκατ. teu, ενώ η «απόσταση» από τα 20 εκατ. teu στα 30 εκατ. teu επιτεύχθηκε σε μόλις 7 χρόνια.

Υπερπροσφορά

Σύμφωνα με την Bimco, το 2023 παραδόθηκαν 2,3 εκατομμύρια teu νέας χωρητικότητας πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ξεπερνώντας το προηγούμενο ιστορικό υψηλό κατά 37%. Από την αρχή του τρέχοντος έτους μέχρι τις αρχές Μαΐου σημειώθηκε ένα ακόμη ρεκόρ, καθώς παραδόθηκαν από τα ναυπηγεία περισσότερα από 1 εκατομμύριο teu, μια αύξηση σχεδόν 80% σε σύγκριση με το προηγούμενο ρεκόρ. Καθώς μέχρι τέλος Απριλίου είχαν αποσυρθεί για διάλυση μόλις 19 μικρότερα πλοία, ο στόλος έχει επεκταθεί κατά σχεδόν 1 εκατομμύριο teu, δηλαδή κατά 3,5% σε σύγκριση με την αρχή του έτους. Αυτό προστίθεται στην περσινή αύξηση του στόλου κατά 8,2%.

Επίσης εκτιμάται ότι η άνοδος από τα 30 εκατ. teu στα 35 εκατ. teu αναμένεται να είναι πολύ γρήγορη, καθώς οι παραγγελίες πλοίων συνεχίζουν να αυξάνονται στα ασιατικά ναυπηγεία.

Η Bimco εκτιμά ότι μπορεί λόγω του ρεκόρ παραδόσεων το βιβλίο παραγγελιών να έχει μειωθεί, όμως επιπλέον 1,8 εκατ. teu έχουν προστεθεί στις παραγγελίες του 2023 και του 2024. Ετσι το βιβλίο παραγγελιών έχει μειωθεί μόνο κατά 1 εκατ. teu και τώρα ανέρχεται σε 6,1 εκατ. teu, δηλαδή το 21% του σημερινού μεγέθους του στόλου.

H υπερπροσφορά πλοίων όμως δεν φαίνεται να επηρεάζει τους ναύλους. Μπορεί, σύμφωνα με τα στοιχεία της Drewry, οι ναυτιλιακές εταιρείες να έχουν προσθέσει πολλά πλοία στις γραμμές Ανατολής – Δύσης για να αντισταθμίσουν τις μεγαλύτερες διαδρομές μέσω της Αφρικής, όμως η πραγματική μεταφορική ικανότητα αυξήθηκε ανά μήνα μόνο κατά 2%, σε 1,1 εκατ. τόνους.

Δεδομένης και της αυξημένης ζήτησης αλλά και της συμφόρησης στα λιμάνια κυρίως της Βόρειας Ευρώπης, η πραγματική επιπλέον μεταφορική ικανότητα είναι σχεδόν μηδενική, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα.