Γυναίκες να χορεύουν σαγηνευτικά ή άλλες να ποζάρουν τονίζοντας το στήθος, είναι περιεχόμενο που θα συναντούσε κανείς σε ψηφιακές εφαρμογές αποκλειστικά για ενήλικους. Ωστόσο, φαίνεται ότι 13αρηδες είναι εξαιρετικά εύκολο να πέσουν πάνω σε τέτοιο περιεχόμενο με τη βοήθεια του… Instagram.
Σύμφωνα με δύο ξεχωριστές έρευνες στις ΗΠΑ, οι οποίες υιοθέτησαν παρόμοια μεθοδολογία, το Instagram τη Meta, συνιστά τακτικά σεξουαλικά βίντεο σε λογαριασμούς εφήβων που φαίνεται να ενδιαφέρονται για ρατσιστικό περιεχόμενο, και το κάνει μέσα σε λίγα λεπτά αφού έχουν κάνει την είσοδο.
Ειδικότερα, οι δημοσιογράφοι της Wall Street Journal και καθηγήτρια επιστήμης υπολογιστών στο Northeastern University των ΗΠΑ, Λάουρα Έντελσον, δημιούργησαν νέους λογαριασμούς για ηλικίες 13 ετών. Στη συνέχεια, οι λογαριασμοί παρακολούθησαν την επιμελημένη ροή βίντεο του Instagram, γνωστή ως Reels.
Τα Reels είναι σύντομα κάθετα βίντεο που διαρκούν έως και 90 δευτερόλεπτα και σύμφωνα με το Instagram είναι «ψυχαγωγικά, εντυπωσιακά βίντεο με τα οποία μπορείτε να αφηγηθείτε την ιστορία σας με δημιουργικό τρόπο, να κατατοπίσετε το κοινό σας και να προβληθείτε».
Ωστόσο, στις έρευνες που διεξήχθησαν σε διάστημα επτά μηνών, φάνηκε ότι η υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης συνέχισε να προωθεί περιεχόμενο για ενήλικες σε ανηλίκους.
Σημειώνεται ότι από τον Ιανουάριο, η Meta είχε δηλώσει ότι προσέφερε στους εφήβους μια πιο κατάλληλη για την ηλικία εμπειρία περιορίζοντας αυτό που αποκαλεί ευαίσθητο περιεχόμενο, συμπεριλαμβανομένου σεξουαλικά προκλητικού υλικού.
Οι ερευνητές όμως ανακάλυψαν ότι το Instagram σέρβιρε ένα μείγμα βίντεο που από την αρχή περιελάμβανε κάπως ρατσιστικό περιεχόμενο, όπως γυναίκες να χορεύουν σαγηνευτικά ή να ποζάρουν σε στάσεις που τόνιζε το στήθος τους.
Όταν οι λογαριασμοί παρακολουθούσαν αποκλειστικά αυτά τα «συναρπαστικά» βίντεο μέχρι την ολοκλήρωσή τους, η Reels πρότεινε πιο έντονο περιεχόμενο. Οι ενήλικες δημιουργοί σεξουαλικού περιεχομένου άρχισαν να εμφανίζονται στις ροές σε μόλις τρία λεπτά.
Μετά από λιγότερο από 20 λεπτά παρακολούθησης του Reels, οι ροές των δοκιμαστικών λογαριασμών κυριαρχούνταν από τέτοιο περιεχόμενο, ενώ ορισμένοι πρόσφεραν να στείλουν γυμνές φωτογραφίες σε χρήστες που ασχολήθηκαν με τις αναρτήσεις τους, σύμφωνα με τη Wall Street Journal.
Για παράδειγμα, ένας δοκιμαστικός λογαριασμός δεκατριάχρονου, μέσα σε μισή ώρα από τη δημιουργία του, ενώ παρακολουθούσε μόνο βίντεο με γυναίκες, τα οποία πρότεινε το ίδιο το Instagram, άρχισε να βλέπει να του προτείνονται στη σειρά βίντεο σχετικά με το… πρωκτικό σεξ!
Παρόμοιες δοκιμές στα προϊόντα σύντομης διάρκειας βίντεο του Snapchat SNAP και του TikTok δεν παρήγαγαν το ίδιο σεξουαλικό περιεχόμενο για ανήλικους χρήστες.
«Και οι τρεις πλατφόρμες λένε επίσης ότι υπάρχουν διαφορές στο ποιο περιεχόμενο θα προτείνεται στους εφήβους», είπε η Έντελσον. «Αλλά ακόμη και η εμπειρία ενηλίκων στο TikTok φαίνεται να έχει πολύ λιγότερο σαφές περιεχόμενο από την εμπειρία των εφήβων στο Reels».
Η Meta διαψεύδει, αλλά…
H μητρική εταιρεία Meta, πάντως, απορρίπτει τα ευρήματα των παραπάνω ερευνών ως μη αντιπροσωπευτικά της συνολικής εμπειρίας των εφήβων.
«Αυτό ήταν ένα τεχνητό πείραμα που δεν ταιριάζει με την πραγματικότητα του τρόπου με τον οποίο οι έφηβοι χρησιμοποιούν το Instagram», δήλωσε ο εκπρόσωπος της εταιρείας Άντι Στόουν.
Ο Στόουν είπε ότι οι προσπάθειες της εταιρείας να εμποδίσει τα συστήματά της να προτείνουν ακατάλληλο περιεχόμενο σε ανηλίκους συνεχίζονται.
«Στο πλαίσιο της μακροχρόνιας δουλειάς μας σε θέματα νεολαίας, δημιουργήσαμε μια προσπάθεια να μειώσουμε περαιτέρω τον όγκο του ευαίσθητου περιεχομένου που μπορούν να δουν οι έφηβοι στο Instagram και μειώσαμε σημαντικά αυτούς τους αριθμούς τους τελευταίους μήνες», είπε.
Ωστόσο, σύμφωνα με αναλύσεις και εσωτερικές δοκιμές από υπαλλήλους της Meta έχουν εντοπίσει παρόμοια προβλήματα, σύμφωνα με νυν και πρώην στελέχη και έγγραφα που επικαλείται η αμερικανική εφημερίδα.
Τα στοιχεία αυτά αποτελούν μέρος προηγουμένως άγνωστης έρευνας της εταιρείας σχετικά με τις επιβλαβείς εμπειρίες των νεαρών εφήβων στο Instagram.
Το 2021, το προσωπικό ασφαλείας της εταιρείας διεξήγαγε δοκιμές παρόμοιες με αυτές της Έντελσον και της The Wall Street Journal και κατέληξαν σε συγκρίσιμα αποτελέσματα, είπαν πρώην υπάλληλοι.