Το θέμα των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και κυρίως ενδεχόμενη κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης από κάποια ακτοπλοϊκή εταιρεία εξακολουθεί να απασχολεί το υπουργείο Ναυτιλίας, με τον υπουργό Χρήστο Στυλιανίδη να κάνει χθες ένα ακόμα βήμα προς την κατεύθυνση διερεύνησης τέτοιων περιπτώσεων. Ο υπουργός έστειλε επιστολή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, επιβεβαιώνοντας ρεπορτάζ των «ΝΕΩΝ», με την οποία ζητά «στενότερη συνεργασία» έτσι «ώστε να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων».

Προς το παρόν η επιστολή αυτή λειτουργεί κυρίως ως «μήνυμα» προς τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις να περιορίσουν τυχόν ακραίες τιμές, καθώς σε γενικές γραμμές η αγορά των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι απελευθερωμένη στο μεγαλύτερο τμήμα της, με υπουργική απόφαση από το 2006, αυτό που μπορεί να ελεγχθεί είναι η κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης. Προς το παρόν το υπουργείο δεν προχωρά σε ένα τέτοιο αίτημα, αν και πληροφορίες που φτάνουν στα «ΝΕΑ» αναφέρουν ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενημερώνεται για περιπτώσεις ακραίων μεταβολών στις τιμές των εισιτηρίων κυρίως ταχυπλόων σε περιπτώσεις που στη συγκεκριμένη γραμμή είναι παρούσα μόνο μία εταιρεία.

Συνεργασία

Στην επιστολή που έχει θέμα «ανάπτυξη αμοιβαίας συνεργασίας επί θεμάτων ναύλων εισιτηρίων», αφού επικαλείται τη σχετική νομοθεσία για τους ναύλους στην ακτοπλοΐα επισημαίνει ότι «το υπουργείο μας καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών/επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές, τη μείωση των τιμών των ναύλων και τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, με επακόλουθο τη διεύρυνση των επιλογών για τους καταναλωτές/επιβάτες και την αύξηση της αγοραστικής τους δύναμης. Κατόπιν των ανωτέρω θα επιθυμούσαμε μια στενότερη συνεργασία μεταξύ των υπηρεσιών μας ώστε να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων».

Πριν από την επιστολή το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη προχωρήσει – και εξακολουθεί να το κάνει – σε ελέγχους για να διαπιστώσει κατά πόσο τηρείται η νομοθεσία που προβλέπει να ενημερώνεται το υπουργείο για το ναυλολόγιο τρεις ημέρες πριν από την εφαρμογή του από την ακτοπλοϊκή εταιρεία.

Ηδη ανακοίνωσε ότι το χρονικό διάστημα από 7/6/2024 έως και 16/6/2024 πραγματοποιήθηκαν 377 έλεγχοι σε Ε/Γ και Ε/Γ-Ο/Γ πλοία της ακτοπλοΐας και βεβαιώθηκαν 7 παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας αρχής σχετικά με μεταβολές των τιμών των εισιτηρίων (άρθρο 44 πργ. 13 του Ν. 4948/2022. Παράλληλα ξεκίνησε η διαδικασία επιβολής διοικητικών κυρώσεων και των προβλεπόμενων προστίμων. Θα πρέπει βέβαια να σημειωθεί ότι τα πρόστιμα ανέρχονται στο «υπέρογκο» ποσό των 50-100 ευρώ!

Διαφορά τιμών

Παράλληλα το υπουργείο Ναυτιλίας έχει κινήσει τις διαδικασίες για τη σύσταση Παρατηρητήριου Τιμών, για να παρακολουθεί πώς κυμαίνονται οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Σε ορισμένες γραμμές προκύπτει μια διαφορά τιμών από μέρα σε μέρα, ακόμα και εντός της ίδιας ημέρας, κυρίως μεταξύ των ταχυπλόων.

Μάλιστα παράγοντες του υπουργείου σχολίαζαν ότι παρατηρείται ένα φαινόμενο ανάλογο με αυτό που συμβαίνει στον αεροπορικό κλάδο, όπου οι τιμές διαφέρουν πολύ ακόμα και εντός της ίδιας ημέρας.

Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι λειτουργεί ο ανταγωνισμός, ωστόσο δημιουργείται ένας προβληματισμός από τις αυξήσεις των τιμών που καταγράφονται τις ημέρες που στις συγκεκριμένες γραμμές δραστηριοποιείται μια εταιρεία.

Ωστόσο, σε αντίθεση με την αεροπορική βιομηχανία, το πλοίο είναι το βασικό μέσο μεταφοράς στα νησιά και δεν μπορεί να συγκριθεί με το αεροπλάνο, καθώς τίθεται και θέμα «δημόσιου συμφέροντος» από την απόφαση για απελευθέρωση της ακτοπλοΐας.

Παράγοντες της ακτοπλοΐας σημειώνουν επίσης ότι το υπουργείο έχει και άλλα μέτρα στη φαρέτρα του προκειμένου να ελέγχει τις τιμές των εισιτηρίων. Ενδεικτικά τίθεται το ερώτημα εάν ισχύει και φέτος στα δρομολόγια που δεν πραγματοποιούνται υπό καθεστώς δημόσιας υπηρεσίας σε γραμμές ή δρομολόγια που δεν είναι απελευθερωμένα η απόφαση του προηγούμενου υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη για απελευθέρωση του ναυλολογίου για το διάστημα από 1η Ιουνίου έως και 15 Σεπτεμβρίου.

Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», τις επόμενες ημέρες αναμένεται και συνάντηση του υπουργού Ναυτιλίας με εκπροσώπους της Επιτροπής Ανταγωνισμού.