Σώα είναι η πιλότος του Mirage που εγκατέλειψε το μαχητικό αεροσκάφος στην 114 Πτέρυγα Μάχης στη βάση της Τανάγρας. Η πιλότος έκανε χρήση του συστήματος εκτίναξης του καθίσματος προκειμένου να εγκαταλείψει το αεροσκάφος. Το συμβάν σημειώθηκε την ώρα που είχε αρχίσει η διαδικασία της τροχοδρόμησης του μαχητικού μετά από εκπαιδευτική πτήση.
Κατόπιν τούτου, η πιλότος μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο για προληπτικούς λόγους. Όπως έγινε από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, το αεροσκάφος φέρει μικρές ζημιές στο δεξί σκέλος και θα πραγματοποιηθούν οι απαραίτητοι έλεγχοι και οι όποιες ζημιές θα επισκευασθούν εντός της μονάδας.
«Σπάνια περίπτωση και δύσκολη απόφαση»
Αναφερόμενος στο θέμα, ο υποπτέραρχος και ιπτάμενος ε.α, Γιάννης Βαμβάκος, σημειώνει: «Είναι σπάνια περίπτωση και με βάση και την ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, μετά το πέρας της εκπαιδευτικής πτήσης που εκτελούσε η συνάδελφος, κατά τη φάση της τροχοδρόμησης μετά την προσγείωση, παρουσιάστηκε ανομοιόμορφη πέδηση στους δύο τροχούς, κάτι που οδηγούσε το αεροσκάφος εκτός διαδρόμου, με συνέπεια η συνάδελφος να πάρει τη δύσκολη απόφαση να εγκαταλείψει το αεροσκάφος το οποίο δεν έχει πάθει σχεδόν τίποτα, είναι επισκευάσιμο, όπως και η συνάδελφος είναι καλά στην υγεία της».
«Το αεροσκάφος, βγαίνοντας από τον διάδρομο, δεν είχε τόσο μεγάλη ταχύτητα ώστε να πάθει μεγάλες δομικές βλάβες. Έχει πάθει κάποιες μικρές ζημιές οι οποίες είναι επισκευάσιμες», λέει ο ίδιος, συμπληρώνοντας:
«Η συντήρηση που γίνεται σε όλα τα αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίας είναι υποδειγματική. Δεν υπάρχει σαφής τρόπος να ελέγξεις στον αέρα την ικανότητα των φρένων, ελέγχεις λίγο πριν την προσγείωση αν υπάρχει πίεση αλλά μετά την προσγείωση, κατά τη διάρκεια της επαφής και όσο η ταχύτητα μειώνεται, υπάρχει κάποια ταχύτητα στην οποία ελέγχεις τα φρένα και αρχίζεις να φρενάρεις. (…) Όλες οι αποφάσεις στα αεροσκάφη είναι του πιλότου».
«Θα μπορούσε να έχει εξελιχθεί διαφορετικά»
Από την πλευρά του, ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης, αναφέρει: «Είδαμε στην πράξη κάτι το οποίο δεν βλέπουμε συνήθως, δηλαδή καθίσματα με τα οποία είναι εφοδιασμένα τα μαχητικά αλλά και εκπαιδευτικά αεροπλάνα υψηλών επιδόσεων, τα οποία ενεργοποιούνται με μηδενική ταχύτητα και σε μηδενικό ύψος».
«Αυτό θα μπορούσε να έχει εξελιχθεί διαφορετικά. Τα Mirage έχουν προηγούμενα συμβάντα με προβλήματα πέδησης, υπήρξε και φωτιά κάποτε στο παρελθόν. Το να ξεσπάσει μια φωτιά εκεί πέρα, ο μόνος τρόπος για να διαφύγεις, και είναι ακαριαία η απόφαση, είναι να τραβήξεις να φύγει η καλύπτρα, να εκτοξευτεί το κάθισμα, να σε φτάσει σε μερικές δεκάδες μέτρα, να ανοίξει το αλεξίπτωτο και να προσγειωθείς με ασφάλεια. Αυτή είναι η πρόβλεψη που υπάρχει για τη διαφυγή από ένα αεροπλάνο που βρίσκεται σε κατάσταση ανάγκης».
«Στον χώρο των αεροδιακομιδών υπάρχει μια πολύ μεγάλη ένδεια μέσων»
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Βαμβάκος αναφέρθηκε και στις αεροδιακομιδές: «Οι αεροδιακομιδές, όπως και η έρευνα – διάσωση και η αεροπυρόσβεση, είναι κοινωνικές αποστολές που κάνει η πολεμική αεροπορία και οι ένοπλες δυνάμεις γενικά. Πράγματι, στον χώρο των αεροδιακομιδών υπάρχει μια πολύ μεγάλη ένδεια μέσων, έχουμε λίγα μέσα γενικά.
Οι ένοπλες δυνάμεις εκτελούν τις αεροδιακομιδές στο σύνολό τους και τα μέσα που διαθέτουμε είναι δύο αεροσκάφη, δωρεά, και δύο ελικόπτερα, και αυτά δωρεά. Από πληροφόρηση που έχουμε, τα δύο αυτά αεροσκάφη για ενάμιση μήνα περίπου τον Αύγουστο, θα είναι για προγραμματισμένη συντήρηση. Εκεί, το βάρος θα το αναλάβουν τα μέσα του στρατού».