Κανένα από τα 18 δεξαμενόπλοια που εντάχθηκαν τον προηγούμενο μήνα στη λίστα των κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του Ηνωμένου Βασιλείου δεν έχει φορτώσει από τότε πετρέλαιο. Αυτό είναι ένα δείγμα, σύμφωνα με τους αναλυτές, ότι οι κυρώσεις έχουν κάποιο αποτέλεσμα.

Τέσσερα από τα δεξαμενόπλοια έχουν σταματήσει έξω από το λιμάνι της Βαλτικής Ust-Luga για τουλάχιστον 10 ημέρες, γεγονός που υποδηλώνει ότι η «μαύρη λίστα» είχε κάποιο αποτέλεσμα. Οι ΗΠΑ έχουν βάλει στη «μαύρη λίστα» 40 πλοία από τον Οκτώβριο του περασμένου έτους για να προσπαθήσουν να περιορίσουν τα ρωσικά κέρδη από τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων για τη χρηματοδότηση της εισβολής της στην Ουκρανία.

Η κίνηση αυτή σταμάτησε ή περιόρισε σοβαρά τις εμπορικές τους δραστηριότητες λόγω της σημασίας του δολαρίου και της τεράστιας παγκόσμιας εμβέλειας του οργάνου επιβολής κυρώσεων της χώρας, αναφέρει το Tradewinds. Το Ηνωμένο Βασίλειο ακολούθησε το παράδειγμα των ΗΠΑ στις 13 Ιουνίου, με την πρώτη καταχώριση μεμονωμένων πλοίων, συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων δεξαμενοπλοίων, μετά την τροποποίηση της νομοθεσίας του σχετικά με τις ρωσικές κυρώσεις τις τελευταίες ώρες πριν το Κοινοβούλιο διαλυθεί για την προεκλογική εκστρατεία των εθνικών εκλογών. Από την πλευρά της η ΕΕ υπέγραψε την πρώτη «μαύρη λίστα» δεξαμενοπλοίων στις 24 Ιουνίου με 17 δεξαμενόπλοια, συμπεριλαμβανομένων τριών που κατονομάστηκαν επίσης από το Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο αντίκτυπος

Ωστόσο, ο αντίκτυπος των μέτρων ήταν αβέβαιος. Πολλά από τα πλοία που είχαν στοχοθετηθεί είχαν ασφαλιστική κάλυψη εκτός της ΕΕ, όπως επίσης μακριά από τη Γηραιά Ηπειρο, τις ΗΠΑ ή τις χώρες του G7 ήταν και οι διαχειριστές των πλοίων.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, η υποτονική δραστηριότητα των στοχοθετημένων δεξαμενοπλοίων οφείλεται και στις ανησυχίες που εκφράζουν οι αγοραστές των φορτίων που φέρουν τα πλοία στα οποία επιβλήθηκαν κυρώσεις ότι οι επιχειρήσεις τους θα μπορούσαν να στοχοποιηθούν από τις ρυθμιστικές Αρχές.

Δύο από τα δεξαμενόπλοια ανοικτά της Ust-Luga – το «Ocean Amz» (χωρητικότητας 113.000 dwt, κατασκευής 2008), το οποίο διαχειρίζεται η One Moon Marine Services με έδρα το Ντουμπάι, και το «Robon» (χωρητικότητας 106.500 dwt, κατασκευής 1997) – έχουν καταγραφεί τόσο από το Ηνωμένο Βασίλειο όσο και από την ΕΕ. Το «Robon», το οποίο ανήκει και το διαχειρίζονται συμφέροντα του Καζακστάν, επρόκειτο να φορτώσει 700.000 βαρέλια αργού την ημέρα που μπήκε στη «μαύρη λίστα», αλλά παραμένει σταματημένο στον κόλπο της Luga, τρεις εβδομάδες αργότερα, σύμφωνα με τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων και φορτίων της Kpler.

Το «Ocean Amz», με σημαία Νήσων Κουκ, βρισκόταν σε πορεία επιστροφής προς την περιοχή της Βαλτικής όταν μπήκε στη «μαύρη λίστα» του Ηνωμένου Βασιλείου και περιμένει στη Βαλτική Θάλασσα από τις 19 Ιουνίου.

Το Ηνωμένο Βασίλειο επέβαλε επίσης κυρώσεις στο πλοίο «NS Laguna» χωρητικότητας 116.000 dwt (κατασκευής 2007), που συνδέεται με τον ρωσικό κρατικό αερομεταφορέα Sovcomflot, το οποίο έφτασε στα ανοικτά της Ust-Luga τέσσερις ημέρες αργότερα.

Το τέταρτο πλοίο, το «Kemerovo», χωρητικότητας 105.700 dwt (κατασκευής 2007), ανήκει επίσης στον στόλο του ομίλου SCF και χαρακτηρίστηκε από τις ΗΠΑ τον Φεβρουάριο.

Από πέρυσι

Η «μαύρη λίστα» των δεξαμενοπλοίων έχει ξεκινήσει από τον προηγούμενο Οκτώβριο, όταν το Γραφείο Ελέγχου Εξωτερικών Περιουσιακών Στοιχείων των ΗΠΑ έθεσε για πρώτη φορά στο στόχαστρο πλοία και επικαλέστηκε δεσμούς αυτών με διάφορες επιχειρήσεις παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών των ΗΠΑ. Αυτοί οι δεσμοί περιλάμβαναν κράτη σημαίας με γραφεία στις ΗΠΑ, αναγκάζοντας τον συνδεδεμένο με τη Ρωσία σκιώδη στόλο να στραφεί σε υπηρεσίες σημαίας και ασφάλισης σε παρόχους εκτός του G7 και της Ευρώπης. Οι μεταγενέστερες κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τις ΗΠΑ, την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο δεν ανέφεραν συνδέσμους με εγχώριους παρόχους. Τα μέτρα περιόρισαν σημαντικά τα πλοία που περιλαμβάνονται στον κατάλογο. Πάντως οι αναλυτές εκτιμούν ότι η Μόσχα θα αναζητήσει πελάτες που είναι διατεθειμένοι να αναλάβουν το ρίσκο της αγοράς φορτίων πετρελαίου από δεξαμενόπλοια στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις σε μειωμένες τιμές, αν και άλλοι υποστηρίζουν ότι τα δεξαμενόπλοια στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις θα δυσκολευτούν να εξασφαλίσουν ασφαλιστική κάλυψη για να λειτουργήσουν.