Οι Βρυξέλλες καταρτίζουν σχέδια για την επιβολή τελωνειακών δασμών σε αγαθά που αγοράζονται από διαδικτυακούς λιανοπωλητές της Κίνας, συμπεριλαμβανομένων των Temu και Shein, σε μια προσπάθεια να βάλουν φρένο στις αθρόες εισαγωγές τέτοιων προϊόντων, τα οποία η Κομισιόν χαρακτηρίζει ως κατώτερης ποιότητας, σύμφωνα με δημοσίευμα των «Financial Times».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να προτείνει μέσα στον Ιούλιο την κατάργηση του τρέχοντος ορίου των 150 ευρώ κάτω από το οποίο δεν επιβάλλονται δασμοί, ανέφεραν οι ίδιες πηγές. Οι κύριες πλατφόρμες διαδικτυακών αγορών που έχουν στοχοποιηθεί είναι οι ιντερνετικές αγορές Temu και AliExpress της Κίνας και η εταιρεία λιανικής πώλησης ρούχων Shein, σύμφωνα με πληροφορίες της βρετανικής εφημερίδας.
Ενα πιθανό μέτρο θα ήταν να καταστεί υποχρεωτική για τις μεγάλες πλατφόρμες η ηλεκτρονική εγγραφή για πληρωμές ΦΠΑ, ανεξάρτητα από την αξία τους. Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς της ΕΕ, τα πακέτα που αγοράζονται ηλεκτρονικά από χώρα εκτός ΕΕ δεν υπόκεινται σε τελωνειακούς δασμούς εάν η αξία τους είναι κάτω των 150 ευρώ.
Δύο δισεκατομμύρια δέματα με δηλωμένη αξία κάτω των 150 ευρώ έφτασαν στην ΕΕ από τρίτες χώρες το 2023, σύμφωνα με την Κομισιόν, η οποία αναφέρει ότι ο τεράστιος όγκος του ηλεκτρονικού εμπορίου φέρνει στα όριά τους τις αρμόδιες τελωνειακές υπηρεσίες.
Η ΕΕ συζητούσε την κατάργηση του ορίου ως μέρος σχεδίου τελωνειακής μεταρρύθμισης που πρότεινε η Επιτροπή τον Μάιο του 2023, αλλά θα μπορούσε τώρα να επιδιώξει να επιταχύνει την έγκρισή του για να αντιμετωπίσει την πολύ μεγάλη αύξηση τέτοιων εισαγωγών φθηνών προϊόντων, ανέφεραν οι «FT».
Αντιδράσεις έχουν υπάρξει και στις ΗΠΑ. Εκεί επικριτές των Shein και Temu έχουν ήδη παραπονεθεί ότι οι δύο αυτές εταιρείες χρησιμοποιούν την απαλλαγή που ισχύει για τον φόρο εισαγωγής για να θέσουν εκτός αγοράς ανταγωνιστές τους. Η πρακτική αυτή των μηδενικών τελωνειακών δασμών βοηθά τις δύο εταιρείες να αποστέλλουν φορέματα για μόλις 8 δολάρια και έξυπνα ρολόγια για 25 δολάρια σε αγοραστές σε όλον τον κόσμο.
Οι εισαγωγές προϊόντων μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν υπερδιπλασιαστεί σε ετήσια βάση.