«Aγώνα δρόμου» για την εξασφάλιση, κατά το δυνατόν, καλύτερων συνθηκών στις μετακινήσεις του επιβατικού κοινού της Αθήνας με τις αστικές συγκοινωνίες έχουν ήδη ξεκινήσει οι διοικήσεις των συγκοινωνιακών φορέων και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Με τις θερμοκρασίες του φετινού καλοκαιριού να «χτυπούν κόκκινο» και να επιμένουν σε διάρκεια, οι αντοχές επιβατών και εργαζομένων δοκιμάζονται καθημερινά στα μέσα μαζικής μεταφοράς που δεν διαθέτουν κλιματισμό και κυρίως στα μέσα σταθερής τροχιάς.
Δεδομένου ότι στο δίκτυο του μετρό εξακολουθούν να δρομολογούνται και συρμοί πρώτης γενιάς, οι οποίοι εκ κατασκευής δεν διέθεταν κλιματισμό, το «στοίχημα» των αρμοδίων είναι η μείωση των προβλημάτων επάρκειας κλιματισμού μέσω της καλύτερης διαχείρισης του τροχαίου υλικού και της τοποθέτησης κλιματιστικών όπου αυτό είναι εφικτό.
Ειδικότερα, το έργο της τοποθέτησης κλιματιστικών βρίσκεται ήδη σε στάδιο διερεύνησης, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν πρόκειται για μια λύση εφικτή, δεδομένου ότι «είναι εξαιρετικά κοστοβόρα αλλά και χρονοβόρα».
Είναι χαρακτηριστικό ότι η εταιρεία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) βρίσκεται σε οριακό σημείο, καθώς δεν διαθέτει επαρκή αριθμό κλιματιζόμενων συρμών σε εφεδρεία, ώστε να εξυπηρετεί την ολοένα αυξανόμενη επιβατική κίνηση.
Η Γραμμή 1 – πρώην ΗΣΑΠ
Υπενθυμίζεται ότι οι συρμοί πρώτης γενιάς του μετρό είναι συνολικά 28, εκ των οποίων λειτουργικοί είναι οι 24, καθώς οι υπόλοιποι έχουν ήδη τεθεί εκτός λειτουργίας. Τέσσερις από τους 28 συρμούς των Γραμμών 2 και 3 του μετρό έχουν παραχωρηθεί στη Γραμμή 1, δηλαδή στο δίκτυο του πρώην ΗΣΑΠ, προκειμένου να βελτιωθούν οι χρονοαποστάσεις και να αντικαταστήσουν τρένα με ηλικία μεγαλύτερη των 40 χρόνων!
Οι συρμοί αυτοί που δεν διαθέτουν κλιματισμό δρομολογούνται στη Γραμμή 1 (Πειραιάς – Κηφισιά) νωρίς το πρωί και αργά το απόγευμα έως το βράδυ, καθώς το μεσημέρι κάτω από τον καυτό ήλιο ανεβάζουν θερμοκρασίες μεγαλύτερες ακόμα κι από αυτές που επικρατούν στο εξωτερικό περιβάλλον.
Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ για τις «δύσκολες ημέρες» σχεδιάζει οι συρμοί αυτοί να εκτελούν μικρότερα δρομολόγια στο υπόγειο δίκτυο του ΗΣΑΠ, ανάμεσα στο Μοναστηράκι και τον Σταθμό Αττική, με μετεπιβίβαση των επιβατών στη συνέχεια σε συρμούς με κλιματισμό. Το σενάριο αυτό θα μπαίνει σε εφαρμογή κάθε φορά που θα επικρατούν συνθήκες καύσωνα.
Πάντως, τα δρομολόγια και με τους υπόλοιπους συρμούς της Γραμμής 1 είναι αρκετά… θερμά, καθώς τα κλιματιστικά που τοποθετήθηκαν σε αυτούς πριν από περίπου 20 χρόνια έχουν χαμηλότερη απόδοση, δεδομένου ότι οι πόρτες τους ανοιγοκλείνουν αναγκαστικά σε κάθε σταθμό, ενώ συχνά και τα παράθυρα μένουν ανοιχτά.
Στις Γραμμές 2 και 3
Δύσκολη είναι η κατάσταση και στις Γραμμές 2 και 3 του μετρό, καθώς οι πρώτης γενιάς γαλλικοί συρμοί που κινούνται στις ράγες τους από το 2000 δεν διαθέτουν επαρκή κλιματισμό, ενώ με τις ελλείψεις σε τροχαίο υλικό δεν είναι δυνατόν να παροπλιστούν το καλοκαίρι.
Σημειώνεται ότι πριν από λίγες μέρες βρέθηκαν στην Αθήνα εκπρόσωποι της κατασκευάστριας εταιρείας Alstom, προκειμένου να εξεταστεί και να κοστολογηθεί η λύση της τοποθέτησης κλιματιστικών, την οποία εξετάζει η ΣΤΑΣΥ.
Τα λεωφορεία
«Οαση δροσιάς» για το φετινό καλοκαίρι αποτελούν τα 140 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία που ενσωμάτωσε στον στόλο της η εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) μόλις τον προηγούμενο μήνα. Πάντως, και στα υπόλοιπα οχήματα του στόλου της ΟΣΥ έχουν συντηρηθεί εγκαίρως όλα τα κλιματιστικά, με αποτέλεσμα να μη μένουν στα αμαξοστάσια και εκτός δρομολογίων πάνω από 15 λεωφορεία, κατά μέσο όρο, την ημέρα.
Σημειώνεται ότι η οδηγία που ακολουθείται στην ΟΣΥ αναφέρει πως σε περίπτωση μη λειτουργίας του κλιματιστικού θα δηλώνεται βλάβη και το όχημα υποχρεωτικά θα αποσύρεται στο αμαξοστάσιο και δεν θα εκτελεί δρομολόγια.
Ωστόσο, όπως έχει αποδειχθεί στην πράξη, δεν υπάρχει πάντα αυτή η ευχέρεια, αφού δεν περισσεύουν οχήματα. Ετσι, μεταξύ ενός λεωφορείου χωρίς κλιματισμό ή μη κυκλοφορίας κανενός λεωφορείου επιλέγεται το λεωφορείο χωρίς κλιματισμό. Η ΟΣΥ από την πλευρά της απαντά μέσω των οδηγών ότι κλιματισμός υπάρχει, αλλά σε συνθήκες καύσωνα τα κλιματιστικά δεν μπορούν να πιάσουν την απαιτούμενη θερμοκρασία καθώς ανοιγοκλείνουν οι πόρτες, ενώ πολλοί επιβάτες ανοίγουν και τα παράθυρα.