O Darren Jason Watkins γεννήθηκε τον Ιανουάριο του 2005 στο Σινσινάτι του Οχάιο. Δεν είχα ιδέα για την ύπαρξή του. Κακώς. Διακατέχομαι από το είδος της άγνοιας που δηλώνει το γήρας. Ο Darren είναι YouTuber ή, σε απλά ελληνικά, influencer. Διατηρεί διαδικτυακό κανάλι στο οποίο εμφανίζεται ως Speed, όνομα με το οποίο είναι γνωστός παγκοσμίως – τώρα και σε μένα. Το κανάλι του έχει 26 εκατομμύρια συνδρομητές, ως επί το πλείστον νεαρής ηλικίας. Αλλωστε και ο ίδιος είναι ένα εικοσάχρονο παιδί. Εννοείται ότι ο Speed έχει κάνει περιουσία που αντιστοιχεί στο μέγεθος των ακολούθων του. Θα μου πείτε ότι ο αριθμός των ακολούθων δεν αντιστοιχεί απαραιτήτως στην εμβέλεια της επιδραστικότητας που έχει κάποιος. Συμφωνώ. Και ο Ιησούς με 12 followers ξεκίνησε, αλλά, όπως γνωρίζουμε, εξελίχθηκε στον μεγαλύτερο influencer που γνώρισε η ανθρωπότητα. Ομως δεν σας εξήγησα τι ακριβώς κάνει ο Speed στο κανάλι του. Κυρίως σαχλαμάρες. Κινείται σαν ηλεκτρική σκούπα που ρούφηξε δύο κιλά κόκα. Γαβγίζει, φωνάζει, παρακολουθεί αθλητικά γεγονότα, κυρίως ποδόσφαιρο, ταξιδεύει ανά τον κόσμο (με το αζημίωτο) και συναντά γνωστές προσωπικότητες από τον χώρο του αθλητισμού.
Ο Speed ήρθε στην πατρίδα μας. Πέρασε από την Αθήνα πριν αναχωρήσει, με ελικόπτερο, για τη Μύκονο όπου, κατά πάσα πιθανότητα, θα μείνει εντελώς δωρεάν σε πολυτελές ξενοδοχείο προκειμένου να το διαφημίσει στα εκατομμύρια των ακολούθων του. Εκανε, λοιπόν, ένα δίωρο βίντεο από τους δρόμους της Αθήνας. Ξεκίνησε απευθυνόμενος, προς τυχαίους περαστικούς, με ελληνικά μπινελίκια, γάβγισε σε ανυποψίαστα σκυλάκια και ατυχείς ηλικιωμένους, έπαιξε μποξ έξω από το Μέγαρο Μουσικής, πέρασε από το Μαξίμου, και στο τέλος της ημέρας μας απογοήτευσε λέγοντας ότι το ντονέρ είναι καλύτερο από τον γύρο. Κατά την περιήγησή του στους αθηναϊκούς δρόμους αναγνωρίστηκε από πλήθος πιτσιρικάδων. Τον ακολούθησαν όπως μία αγέλη σκυλιών που κυνηγάει μοτοσικλετιστή. Αυτό δεν ήταν τίποτα. Στη Νορβηγία βγήκε στο μπαλκόνι και από κάτω υπήρχαν χιλιάδες θαυμαστές. Στην Αθήνα τηλεφώνησε στην Αστυνομία (άργησαν να του απαντήσουν, λες και κατάλαβαν περί τίνος πρόκειται), ενώ υπάρχουν στιγμές που λες ότι βρίσκεται σε παροξυσμό. Μέσα σε 24 ώρες είδαν το βίντεο από την Αθήνα πέντε εκατομμύρια άνθρωποι.
Ναι, η αλήθεια είναι ότι αισθάνομαι γέρος βλέποντας κάτι τέτοιο. Και αναρωτιέμαι αν είναι η δική μου αντίληψη που έχει, εκ των πραγμάτων, περιοριστεί ή απλώς πρόκειται για άλλη μία απόδειξη της ηλιθιότητας που σκεπάζει τον κόσμο. Προσπαθώ να κάνω ένα flashback, πίσω στη δική μου νιότη. Ποιοι ήταν οι influencers εκείνων των καιρών; Κατά κύριο λόγο αστέρες της ροκ. Γενικώς, καλλιτέχνες. Και κάποιοι σπουδαίοι αθλητές. Επρόκειτο, δηλαδή, για ανθρώπους που παρήγαγαν έργο και δημιουργία, κερδίζοντας δημοσιότητα μέσα από τα επιτεύγματά τους. Σήμερα χρειάζεται απλά να παράγεις content, περιεχόμενο. Και ας είναι μία χωματερή από σκουπίδια. Προσπαθώ να καταλάβω για ποιολόγο οι τύποι σαν τον Speed έχουν τόσο υψηλό δείκτη επιδραστικότητας. Νομίζω ότι έχει να κάνει με τον ακριβώς αντίθετο λόγο για τον οποίο ήταν επιδραστικοί οι ροκ σταρ της εποχής μου.
Οι Speed των ημερών μας έχουν σουξέ επειδή είναι σαν τον μέσο πιτσιρικά και κάνουν τα πράγματα που ο ίδιος ονειρεύεται να κάνει. Αυτό που λένε στο κοινό τους είναι ότι δεν χρειάζεται να έχεις γνώση, ταλέντο, δεξιότητες, ευφυία. Αρκεί να είσαι ο εαυτός σου και απλώς να αφήσεις τη σκέψη και το θυμικό ελεύθερα να κολυμπήσουν στο ζελέ που υπάρχει στο μυαλό σου. Είναι τόσο μεγάλος ο όγκος της πληροφορίας και των ερεθισμάτων που επεξεργάζονται οι νέες γενιές, ώστε στο τέλος η παράδοση στην ηλιθιότητα δείχνει λυτρωτική. Και φυσικά τινάζεται στον αέρα όλο αυτό που κάποτε αποκαλούσαμε «σύστημα». Σήμερα ο Speed, αν το αποφασίσει, μπορεί, για παράδειγμα, να φτιάξει μία πολιτική κίνηση που θα στρέφεται κατά της ίδιας της πολιτικής. Είναι συμβατό και με τους καιρούς μας. Είναι λες και ο κόσμος έχει αναπτύξει ένα αυτοάνοσο και στρέφεται κατά του εαυτού του. Και ενώ αναρωτιέμαι αν έγινε ο κόσμος ηλίθιος, κάποιες στιγμές υποψιάζομαι ότι ο ηλίθιος είμαι εγώ και δεν μπορώ να καταλάβω.