Με καθυστέρηση περίπου οκτώ μηνών έρχεται έως το τέλος του μήνα ο Προσωπικός Αριθμός (ΠΑ) του πολίτη, ο οποίος θα αποτυπωθεί στις νέες ταυτότητες και θα αποτελεί πλέον το κύριο στοιχείο για την επαλήθευση της ταυτότητας των φυσικών προσώπων στις συναλλαγές τους με τους φορείς του Δημοσίου. Η πολυαναμενόμενη άφιξη του ΠΑ (εκκρεμεί από πέρυσι) θα φέρει αλλαγές στα ραντεβού για την έκδοση των νέων ταυτοτήτων, καθώς πλέον πριν από την έκδοσή τους οι πολίτες θα πρέπει πρώτα να αποκτούν τον ΠΑ, μέσω της νέας  ψηφιακής πλατφόρμας myinfo.

Το προεδρικό διάταγμα που ορίζει τη διαδικασία απόκτησης του ΠΑ έλαβε ήδη την έγκριση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και αναμένεται να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η χορήγηση του ΠΑ στους πολίτες θα γίνεται μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας myinfo, η οποία έχει ήδη ολοκληρωθεί από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία μέσα στις επόμενες ημέρες. Η όλη διαδικασία θα λειτουργεί ως εξής: Ο πολίτης θα μπαίνει αρχικά στην πλατφόρμα myinfo για να διαμορφώσει τον μοναδικό Προσωπικό Αριθμό του, ο οποίος θα αποτελείται από ένα γράμμα του αλφαβήτου που θα πρέπει να είναι διαθέσιμο και στη λατινική γλώσσα (δηλαδή Κ, Μ, Ν, Ο κ.ο.κ,  αλλά όχι Ψ, Θ, Ω κ.λπ), από δύο αριθμητικά ψηφία και από ολόκληρο τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) του.

Συγκεκριμένα, ο πολίτης από τα τρία επιπλέον αλφαριθμητικά στοιχεία που θα προστεθούν στον προσωπικό του αριθμό θα επιλέγει τα δύο (το γράμμα και έναν αριθμό), ενώ η πλατφόρμα myinfo θα επιλέγει το τρίτο στοιχείο (έναν αριθμό). Ολόκληρος ο προσωπικός αριθμός θα αποθηκεύεται πλέον στις νέες ταυτότητες.

Αλλαγές στα ραντεβού για τις νέες ταυτότητες

Σε περίπτωση που μέσω του myinfo θα διαπιστώνεται αναντιστοιχία (λάθος) στον τρόπο γραφής κάποιου στοιχείου του πολίτη (π.χ. του επωνύμου, του ονόματος, της ημερομηνίας γέννησης κ.λπ), θα εμφανίζεται στην οθόνη του υπολογιστή μια προειδοποίηση που θα λέει ότι στο Μητρώο Πολιτών φαίνεστε έτσι, ενώ στο Μητρώο της Αστυνομίας φαίνεστε διαφορετικά. Μάλιστα, θα παροτρύνει τον πολίτη να διορθώσει άμεσα τα στοιχεία του, ώστε να είναι ίδια παντού. Θα πρέπει για μία και μόνη φορά, εφόσον υπάρχει τέτοιο σοβαρό ζήτημα, ο πολίτης να επισκεφθεί το ληξιαρχείο στο οποίο είναι εγγεγραμμένος, προκειμένου η διόρθωση να γίνει επιτόπου.

Σημειώνεται ότι παράλληλα με τις νέες ταυτότητες το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη δημιουργούν έναν νέο τρόπο αυθεντικοποίησης πολύ πιο ισχυρό, παρέχοντας τη δυνατότητα στους πολίτες που το επιθυμούν να αποκτήσουν νέους ισχυρούς κωδικούς (όσοι θέλουν θα μπορούν να κρατήσουν τους παλιούς κωδικούς), προκειμένου να εισέρχονται στο Τaxisnet, στο Gov.gr και στις άλλες ψηφιακές πλατφόρμες με μεγαλύτερη ασφάλεια.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τις νέες ταυτότητες, η έκδοσή τους θα συνεχιστεί κανονικά, ωστόσο θα… συγχρονιστεί με τη διαδικασία έκδοσης του ΠΑ. Δηλαδή, από την ώρα που θα είναι διαθέσιμος ο ΠΑ η κίνηση στις αστυνομικές αρχές αναμένεται να είναι πολύ μεγαλύτερη. Σήμερα, λόγω της έλλειψης του ΠΑ, πολλοί αναβάλλουν την έκδοση νέας ταυτότητας.

θα είναι υποχρεωτικός για τις συναλλαγές

Ο Προσωπικός Αριθμός του πολίτη θα είναι ο ΑΦΜ συν επιπλέον τρία στοιχεία, ένα γράμμα και δύο αριθμοί, που θα τα επιλέγει ο ίδιος ο πολίτης στην ειδική πλατφόρμα myInfo στο Gov.gr. Ο ΠA θα είναι υποχρεωτικός για τις συναλλαγές με το Δημόσιο, δηλαδή όταν οι πολίτες επισκέπτονται π.χ. κάποιον γιατρό, θα δίνουν τον προσωπικό τους αριθμό και εκείνος θα εντοπίζει τον ΑΜΚΑ για να τους γράψει τα φάρμακα ή το παραπεμπτικό μιας εξέτασης.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον νόμο 4727/2020, ο ΠΑ θα αποτελεί το κύριο στοιχείο για την επαλήθευση της ταυτότητας των φυσικών προσώπων που συναλλάσσονται με τους φορείς του δημοσίου τομέα και θα χορηγείται υποχρεωτικά σε κάθε φυσικό πρόσωπο που δικαιούται Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) ή Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ).