Παρά το γεγονός ότι η αγορά αυτοκινήτου «γκαζώνει» με έξι στους δέκα Ελληνες να προτιμούν ένα SUV, η χώρα μας συνεχίζει να έχει τον πιο «σαράβαλο» στόλο!

Πάντως, ξανά προς τη δόξα τραβά η αγορά αυτοκινήτου, η οποία ζει μεγάλες στιγμές, λόγω της χρονομίσθωσης που αποτελεί την κινητήρια δύναμη στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων, όπου πάνω από το 55% του μεριδίου των ταξινομήσεων προέρχεται από την αγορά των λίζινγκ. Ειδικότερα, το πρώτο εξάμηνο του 2024, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου γκάζωσε, φέρνοντας χαμόγελα στους αντιπροσώπους αυτοκινήτων αλλά και σε 78.025 νέους κατόχους ενός καινούργιου ΙΧ, που απέκτησαν ως επί το πλείστον ένα SUV με κινητήρα βενζίνης, όντας οι πρώτες επιλογές των ελλήνων αγοραστών. Συγκεκριμένα, το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2024 πρωτοκυκλοφόρησαν στη χώρα μας 78.025 νέα αυτοκίνητα, όταν το αντίστοιχο διάστημα οι πωλήσεις ήταν στις 70.361 μονάδες.

Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς αυτοκινήτου, οι αυξητικές πωλήσεις οφείλονται σε μεγάλο ποσοστό στο νέο πακέτο του κρατικού μπόνους στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που ξεπερνά τις 9.000 ευρώ! Αλλά και τον τελευταίο μήνα, τον περασμένο Ιούνιο, οι πωλήσεις των καινούργιων αυτοκινήτων ανέρχονται σε 14.152 έναντι 13.393 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 5,7%.

Η μεγάλη τάση. Οι Ελληνες συνεχίζουν να είναι ερωτευμένοι με την κατηγορία των SUV, που κερδίζει ταχέως έδαφος σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες (όπως των σεντάν, χάτσμπακ κ.ά.). Ενδεικτικό της μεγάλης τάσης στα SUV είναι το γεγονός ότι δύο κατηγορίες, αυτή των μικρών SUV και των μεσαίων, κατέχουν περίπου το 60% των πωλήσεων στην αγορά αυτοκινήτου. Κοινώς, έξι στους δέκα νέους αγοραστές προτιμούν τα SUV, μοντέλα όπου η πιο προσιτή έκδοση κοστίζει πάνω από 21-22 χιλιάδες ευρώ, ενώ κατά μέσο όρο ένα μεσαίο SUV αγγίζει ακόμη και τις 30.000 ευρώ.

Οσον αφορά τις επιλογές των αγοραστών σε σχέση με τον τύπο του καυσίμου, το μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων προέρχεται από τα μοντέλα βενζίνης, με τους έλληνες ιδιοκτήτες καινούργιου αυτοκινήτου να εμπιστεύονται με κλειστά τα μάτια τα αυτοκίνητα που έχουν τον συγκεκριμένο τύπο κινητήρα – από 1.200 έως και 1.400 κ.εκ. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, οι πωλήσεις των μοντέλων με κινητήρα βενζίνης αυξήθηκαν σημαντικά, με το 40,7% των πωλήσεων το πρώτο εξάμηνο του 2024 να χρησιμοποιούν ως καύσιμο τη βενζίνη. Αμέσως μετά, και στη δεύτερη θέση, έρχονται τα συνεχώς ανερχόμενα υβριδικά μοντέλα, με όλες τις εκδόσεις, είτε με ήπιο υβριδικό σύστημα είτε με πλήρη υβριδική τεχνολογία, έχοντας κατακτήσει ένα ισχυρό ποσοστό 39,3% (σε σχέση με πέρσι, η άνοδος αγγίζει το 10,9%).

Τα ηλεκτρικά μοντέλα. Αλλά και τα επαναφορτιζόμενα μοντέλα δείχνουν αυξητικές τάσεις. Ειδικότερα, στην τρίτη θέση από πλευράς αγοραστικών επιλογών κατατάσσονται τα επαναφορτιζόμενα μοντέλα (BEV-PHEV), τα plug-in και τα αμιγώς ηλεκτρικά, με μερίδιο 9,5%, κατηγορία που ξεπερνά για δεύτερη φορά τις πωλήσεις των ντίζελ. Η πτώση των μοντέλων με κινητήρα ντίζελ συνεχίζεται. Το ποσοστό τους συνεχώς, τα τελευταία χρόνια, απομειώνεται (λόγω των αυστηρών μέτρων για την απαγόρευσή τους στα αστικά κέντρα αλλά και της ελαχιστοποίησης της γκάμας των ντίζελ από τις περισσότερες εταιρείες). Πλέον, τα ντίζελ μοντέλα κατέχουν το πρώτο εξάμηνο του 2024 ποσοστό 9,2% (όταν πριν από τρία χρόνια άγγιζαν ακόμη και το 20%).

Πάντως, παρά τις αυξητικές τάσεις στις πωλήσεις αυτοκινήτων τα δύο τελευταία χρόνια, ο χαμηλός ρυθμός στην ανανέωση του στόλου (εξαιτίας της δεκαετούς οικονομικής κρίσης που δημιούργησε ένα μεγάλο «πάρκο» παλαιών ΙΧ) συνεχίζει να κρατάει τη χώρα μας στις πρώτες αρνητικές θέσεις με τον πιο γηρασμένο στόλο, με τη μέση ηλικία των ΙΧ να είναι στα 17,3 έτη, 23 χρόνια στα βαρέα φορτηγά και 18,8 στα λεωφορεία.