Μαρία Κάλλας, Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, Αλέξανδρος Αβρανάς – τρία ονόματα Ελλήνων που αναμένεται να ακουστούν αρκετά κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του 81ου Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Βενετίας, το πρόγραμμα του οποίου ανακοινώθηκε χθες από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Αλμπέρτο Μπαρμπέρα. Η κορυφαία υψίφωνος είναι το θέμα της βιογραφικής ταινίας «Maria» (συμπαραγωγής Γερμανίας / ΗΠΑ / Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων / Ιταλίας) του Χιλιανού Πάμπλο Λαραΐν με την Αντζελίνα Τζολί στον ρόλο, η κυρία Τσαγγάρη διαγωνίζεται στο επίσημο πρόγραμμα με την τελευταία ταινία της «Harvest» (Αγγλία) και η ταινία «Quiet life» (Αγγλία) φέρνει και πάλι τον Αλ. Αβρανά στη Βενετία, έντεκα χρόνια μετά τον θρίαμβο της «Miss Violence» (Αργυρός Λέοντας σκηνοθεσίας και Copa Volpi καλύτερου άνδρα ηθοποιού – Θέμης Πάνου). Αυτή τη φορά, ο έλληνας σκηνοθέτης που ακολουθεί καριέρα στο εξωτερικό, διαγωνίζεται στο παράλληλο πρόγραμμα των Οριζόντων. Να σημειωθεί ότι σε καμία από αυτές τις ταινίες δεν συμμετέχει η Ελλάδα ως συμπαραγωγός χώρα.

Εναρξη με Τιμ Μπάρτον

Είκοσι μία ταινίες συμμετέχουν συνολικά για τη διεκδίκηση του Χρυσού Λέοντα, του βραβείου που πέρσι δόθηκε στην ταινία «Poor things» του Γιώργου Λάνθιμου. Και αυτή τη χρονιά, το πρόγραμμα της 81ης έκδοσης της κινηματογραφικής Μπιενάλε που θα ανοίξει με την προβολή της εκτός συναγωνισμού ταινίας «Beetlejuice Beetlejuice» του Τιμ Μπάρτον (όπου παίζουν εκτός άλλων οι Μάικλ Κίτον, Μόνικα Μπελούτσι και Γουίλεμ Νταφόε), δείχνει πραγματικά δυνατό. Εξάλλου, υπό τη διεύθυνση του Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, το Φεστιβάλ έχει εδώ και χρόνια καθιερώσει τη φήμη του ως ένα άκρως αποτελεσματικό σημείο εκκίνησης για τις μεγάλες ταινίες του φθινοπώρου και του χειμώνα. Τα τελευταία χρόνια, μέρος των ταινιών που συμμετέχουν στο Φεστιβάλ Βενετίας, καταλήγουν αργότερα στα Οσκαρ όπως συνέβη τόσο με το «Poor things», όσο και με την «Ευνοούμενη» του Γ. Λάνθιμου.

Εντεκα χρόνια μετά το βραβείο σκηνοθεσίας που κέρδισε για το «Miss Violence», ο Αλέξανδρος Αβρανάς επιστρέφει στη Βενετία

Συνεπώς ταινίες όπως το «Joker: Folie à Deux», του Τοντ Φίλιπς στο οποίο ο Χοακίν Φίνιξ υποδύεται και πάλι τον Τζόκερ που το 2019 κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα και αργότερα ένα Οσκαρ Α’ ρόλου (για τον Φίνιξ), το «Queer» του Γουίλιαμ Μπάροουζ από τον ιταλό auteur Λούκα Γκουαντανίνο («Να με φωνάζεις με το όνομά σου») με πρωταγωνιστές τον Ντάνιελ Κρεγκ και την Ντριού Στάρκεϊ και το «The Room Next Door», πρώτη αγγλόφωνη μεγάλου μήκους δημιουργία του Ισπανού Πέδρο Αλμοδόβαρ μετά τη μεσαίου μήκους «Οι παράξενοι δρόμοι της ζωής» που παίχτηκε πέρσι στις Κάννες, ανήκουν σε αυτές που θα απασχολήσουν πολύ τον δημοσιογραφικό κόσμο, το κοινό των αιθουσών αλλά και την κριτική επιτροπή του φετινού επίσημου προγράμματος στην οποία προεδρεύει η γαλλίδα ηθοποιός Ιζαμπέλ Υπέρ.

Η Αντζελίνα Τζολί ως Μαρία Κάλλας στην ταινία «Maria» του Πάμπλο Λαρέν που θα προβληθεί στο Φεστιβάλ Βενετίας

Δυνατή παρουσία  – όπως άλλωστε το περιμένεις λόγω έδρας – έχει και η Ιταλία, που πέρα από το «Queer» του Γκουαντανίνο παρουσιάζει τις ταινίες «Campo di Battaglia», πολεμικό δράμα του Τζιάνι Αμέλιο, «Vermiglio o la sposa di montagna» της Mάουρα Ντελπέρο, «Sicilian Letters» των Φάμπιο Γκρασαντόνια και Αντόνιο Πιάτσα και «Diva Futura» της Τζούλια Λουίζ Στάιγκερβαλντ. Από τη Νορβηγία προέρχεται η ταινία «Love» του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ, από τη Γεωργία ο «Απρίλης» της Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι, η ταινία «El jockey» είναι η τελευταία του Αργεντίνου Λουίς Ορτέγκα. Δύο ακόμα αγγλόφωνες  συμμετοχές που κινούν το ενδιαφέρον είναι οι «The Brutalist» του Αμερικανού Μπρέιντι  Κορμπέτ, με τους Φελίσιτι Τζόουνς και Εντριαν Μπρόντι και η γυρισμένη στην Αμερική «The order» του Αυστραλού Τζάστιν Τερζέλ με τους Νίκολας Χουλτ και Τζουντ Λο.

Εκτός συναγωνισμού

Αλλά και το εκτός συναγωνισμού πρόγραμμα παρουσιάζει επίσης μεγάλο ενδιαφέρον με την περιπέτεια «Wolfs» στην κορυφή του. Ο σκηνοθέτης Τζον Γουότς ενώνει ξανά τον Μπραντ Πιτ με τον Τζορτζ Κλούνεϊ σε μια ταινία που παρακολουθεί την κοινή πορεία δύο «ειδικών» στο να «καθαρίζουν δύσκολες καταστάσεις» και αντιλαμβάνονται ότι έχουν αναλάβει την ίδια «δουλειά». Δύο γνωστοί ιάπωνες σκηνοθέτες, ο Τακέσι Κιτάνο και ο Κιγιόσι Κουροσάβα, παρουσιάζουν τις  τελευταίες δουλειές τους, «Broken rage» και «Cloud» αντιστοίχως, ενώ ο βετεράνος Κλοντ Λελούς σκηνοθετεί τους Καντ Μεράντ, Σαντρίν Μπονέρ και Φρανσουάζ Φαμπιάν στην ταινία «Finalement… ou La folie des sentiments».

Σημαντικοί σκηνοθέτες, όμως, όπως ο Δανός Τόμας Βίντερμπεργκ («Οικογενειακή γιορτή», «Ασπρο πάτο»), ο Βρετανός Τζο Ράιτ («Εξιλέωση», «Η πιο σκοτεινή ώρα») και ο Μεξικανός Αλφόνσο Κουαρόν («Τα παιδιά των ανθρώπων», «Roma») παρουσιάζουν φέτος δείγματα από δουλειές τους σε σειρές της τηλεόρασης. Ο Βίντερμπεργκ δούλεψε στην πατρίδα του το «Families Like Ours», ένα οικολογικών διαθέσεων μελλοντολογικό οικογενειακό δράμα, το «M – Il Figlio del Secolo» του Ράιτ πραγματεύεται τα πρώτα χρόνια του Μπενίτο Μουσολίνι (Λούκα Μαρινέλι) και το «Disclaimer» του Κουαρόν θέλει την Κέιτ Μπλάνσετ στον ρόλο μιας δημοσιογράφου της τηλεόρασης αφοσιωμένης στην αποκάλυψη των παραβάσεων παραδοσιακών θεσμών.