Η Ιαπωνία φιγουράρει σε έναν από τους πιο θελκτικούς προορισμούς για τουρίστες μετά την πτώση του γιεν, που έφτασε έως και σε χαμηλά 38 ετών έναντι του δολαρίου πριν ανακάμψει. Έτσι πολλοί επισκέπτες άδραξαν την ευκαιρία για να ταξιδέψουν στη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου για να πραγματοποιήσουν φθηνότερες διακοπές σε έναν από τους γνωστότερους προορισμούς παγκοσμίως.
Η κατάσταση αυτή όμως προκάλεσε και μια στρέβλωση για την αγορά των προϊόντων πολυτελείας καθώς πιο έμπειροι αγοραστές εκμεταλλεύθηκαν τη χαμηλή τιμή του γιεν όχι μόνο για να ταξιδέψουν στην Ιαπωνία, αλλά και για να ψωνίσουν προϊόντα από luxury brand, την ώρα που οι εταιρείες όπως η LVMH θα προτιμούσαν να αγοράσουν τα προϊόντα αυτά στις χώρες τους.
Μείωση κερδών για τις μάρκες πολυτελείας
Και οι παγκόσμιες μάρκες πολυτελείας δεν χαίρονται επειδή τα προϊόντα τους τείνουν πλέον να είναι φθηνότερα σε όρους δολαρίου στην Ιαπωνία από ό,τι αλλού, γεγονός που μειώνει τα κέρδη.
Ορισμένοι τουρίστες, ιδίως Κινέζοι, αναβάλλουν την αγορά επώνυμων προϊόντων στην πατρίδα τους και ξοδεύουν τα χρήματα αυτά στην Ιαπωνία. Η αστάθεια του γεν σημαίνει ότι οι εταιρείες δεν μπορούν εύκολα να αυξήσουν τις τιμές ώστε να αντανακλούν με ακρίβεια το νόμισμα, με αποτέλεσμα να μένουν κολλημένες με χαμηλότερα περιθώρια κέρδους στην Ιαπωνία, τουλάχιστον όσο παραμένει αδύναμο.
Ο Ζανγκ Λέι, ένας 29χρονος DJ από τη νότια επαρχία Χουνάν της Κίνας επισκέφθηκε την Ιαπωνία για πρώτη φορά, αλλά δήλωσε ότι ήθελε ήδη να έρθει ξανά. «Είναι φθηνότερα», είπε στο Reuters, ενώ κουβαλούσε δύο τσάντες με ψώνια Louis Vuitton και μία από την μάρκα αθλητικών ειδών Onitsuka Tiger στην πολυτελή συνοικία Γκίνζα του Τόκιο. Σε κοντινή απόσταση, περίπου 15 άτομα σχημάτιζαν ουρά για να μπουν στην μπουτίκ της Louis Vuitton.
Η τάση αυτή αιφνιδίασε τον γαλλικό γίγαντα πολυτελείας LVMH, στον οποίο ανήκουν η Luis Vuitton καθώς επίσης και οι Dior και Fendi.
«Έχουμε πραγματικά μια μεγάλη μετατόπιση των δραστηριοτήτων από την Ασία στην Ιαπωνία», δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής Ζαν-Ζακ Γκιονί σε πρόσφατη ενημέρωση των αναλυτών για τα κέρδη. Αυτό είχε έναν «αποπληθωριστικό» αντίκτυπο στις δραστηριότητες της LVMH στην Κίνα, καθώς οι πελάτες απέφυγαν να κάνουν αγορές στην πατρίδα τους, ασκώντας σημαντική πίεση στα περιθώρια κέρδους, είπε.
Πόσο πιο φθηνή είναι μια τσάντα Luis Vuitton στην Ιαπωνία
Η δημοφιλής τσάντα Alma BB της Louis Vuitton κοστίζει 14.800 γουάν στην Κίνα, το ισοδύναμο των 2.050 δολαρίων. Στην Ιαπωνία πωλείται προς 279.400 γιεν, ήτοι 1.875 δολάρια. Τον περασμένο μήνα θα ήταν διαθέσιμη για μόλις 1.725 δολάρια, όταν το γεν ήταν στο πιο αδύναμο σημείο του.
Το γιεν θα πρέπει να ενισχυθεί σε περίπου 136 ανά δολάριο για να φτάσει η τιμή της τσάντας στην Ιαπωνία την αντίστοιχη με την Κίνα. Το γεν κυμαίνεται στα 149,30/δολάριο. Οι Κινέζοι τουρίστες βοήθησαν επίσης στην ενίσχυση των ιαπωνικών πωλήσεων πολυτελών αλκοολούχων ποτών, δήλωσε η εταιρεία παραγωγής ποτών Remy Cointreau.
Η Ιαπωνία σημείωσε ισχυρή αύξηση των πωλήσεων, η οποία ενισχύθηκε από τον τουρισμό και το αδύναμο γιεν, δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής της Remy Cointreau, Λούκα Μαρότα, κατά την ενημέρωση της εταιρείας για τις πωλήσεις του πρώτου τριμήνου, προσθέτοντας ότι οι πωλήσεις ήταν χαμηλότερου περιθωρίου κέρδους.
Ο ελβετικός όμιλος πολυτελείας Richemont, στον οποίο ανήκει το εμπορικό σήμα Cartier, είδε τις πωλήσεις του στην Ιαπωνία να αυξάνονται σχεδόν κατά 60% το πρώτο τρίμηνο, βοηθούμενες από τους Κινέζους, τους τουρίστες της Νοτιοανατολικής Ασίας και της Αμερικής, όπως δήλωσε.
Η Ιαπωνία σημείωσε ρεκόρ 3,1 εκατομμυρίων ξένων επισκεπτών τον Ιούνιο, όπως έδειξαν τα επίσημα στοιχεία τον περασμένο μήνα, γεγονός που τη βάζει σε τροχιά να ξεπεράσει το ετήσιο ρεκόρ των σχεδόν 32 εκατομμυρίων αφίξεων από το εξωτερικό που είχε σημειωθεί το 2019, προτού η πανδημία σταματήσει τα παγκόσμια ταξίδια.
Οι δαπάνες των τουριστών αναμένεται να φθάσουν τα 8 τρισ. γιεν (54,74 δισ. δολάρια) φέτος, σύμφωνα με την κυβέρνηση, η οποία θεωρεί τον τουρισμό ως έναν σπάνιο μοχλό ανάπτυξης σε μια οικονομία που εδώ και καιρό πλήττεται από τη γήρανση του πληθυσμού.