Ιούλιος, ΕΕΚαμπανάκι στο κυβερνητικό επιτελείο προκαλεί η εκτόξευση του πληθωρισμού τον μήνα Ιούλιο στο 3%, όπως αποτυπώνεται στα προσωρινά στοιχεία της Eurostat, από το 2,5% τον Ιούνιο, τα οποία δείχνουν ότι οι τιμές στην Ελλάδα ανέκαμψαν έπειτα από τρεις μήνες πτωτικής πορείας. Η Ελλάδα βρέθηκε στην τέταρτη θέση ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ με τον υψηλότερο πληθωρισμό τον Ιούλιο, πίσω από το Βέλγιο, την Ολλανδία, την Εσθονία και την Κροατία.
Εξετάζοντας τις κύριες συνιστώσες του πληθωρισμού στη ζώνη του ευρώ, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, οι υπηρεσίες έχουν τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό τον Ιούλιο (4%, έναντι 4,1% τον Ιούνιο), ακολουθούμενες από τα τρόφιμα, το αλκοόλ και τον καπνό (2,3%, έναντι 2,4% τον Ιούνιο), την ενέργεια (1,3%, έναντι 0,2% τον Ιούνιο) και μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (0,8%, έναντι 0,7% τον Ιούνιο).
Ενδεικτικό του κλίματος ανησυχίας που επικρατεί στην κυβέρνηση από την αύξηση αυτή του πληθωρισμού αλλά και της εγρήγορσης που υπάρχει ήταν και η νέα συνάντηση που πραγματοποίησε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος χθες με την Ενωση Σουπερμάρκετ Ελλάδος, με κυρίαρχο θέμα συζήτησης την ακρίβεια και τους τρόπους συγκράτησης των τιμών.
Τι ζήτησε ο υπουργός
Να μειώσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος και τις τιμές από το φθινόπωρο και έπειτα, καθώς για πολλά νοικοκυριά απαιτούνται πρόσθετα έξοδα εξαιτίας της έναρξης της σχολικής περιόδου, κάλεσε τις αλυσίδες σουπερμάρκετ ο Τάκης Θεοδωρικάκος στη διάρκεια της δεύτερης συνάντησης που είχε μαζί τους μέσα σε έναν μήνα από την ανάληψη των καθηκόντων του.
«Μέσα σε δύσκολες συνθήκες, η μάχη για τη μείωση του κόστους ζωής συνεχίζεται με σχέδιο και επιμονή. Ιδιαίτερα για τα βασικά είδη διαβίωσης και για τα τρόφιμα που είναι στον τομέα αρμοδιότητας του υπουργείου μας, καθώς στόχος μας είναι η στήριξη της μέσης ελληνικής οικογένειας και του νοικοκυριού με όλους τους τρόπους» σημείωσε.
Ο υπουργός τόνισε ότι οι έλεγχοι επεκτείνονται και εντείνονται σε δεκάδες επιχειρήσεις, σε εκατοντάδες προϊόντα και στο ηλεκτρονικό εμπόριο, όπου έχουν εντοπιστεί πολλές παραβάσεις της καταναλωτικής νομοθεσίας, και πως προχώρα το υπουργείο στην ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ενώ παράλληλα προχωρά και η συνεργασία με τις περιφέρειες ώστε και αυτές να συμμετέχουν στους ελέγχους με τα αρμόδια κλιμάκιά τους. Αναφέρθηκε επίσης στην αναβάθμιση που έχει γίνει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του e-katanalotis. «Είμαστε σταθερά σε επαφή και συνεργασία με την επιχειρηματικότητα, καθώς ταυτιζόμαστε με το αίτημα και την προσδοκία των πολιτών για κοινωνική ευθύνη από την πλευρά των επιχειρήσεων. Αναμένω τα στοιχεία για τον Ιούλιο, όπου υπάρχουν θετικές ενδείξεις, και ασφαλώς οι βιομηχανίες και τα σουπερμάρκετ καλούνται να μειώσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος και να μειώσουν τις τιμές ιδιαίτερα το φθινόπωρο, που ανοίγουν τα σχολεία και για πολλά νοικοκυριά απαιτούνται πρόσθετα έξοδα» δήλωσε.
Χθες το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) δημοσιοποίησε τα στοιχεία έρευνας για τις τιμές των προϊόντων στα σουπερμάρκετ τον Ιούλιο 2024, σύμφωνα με τα οποία καταγράφονται μειωμένες κατά μέσο όρο -1,56% σε σχέση με τον Ιούλιο 2023. Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες: φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-7,34%), απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-6,77%), χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής (-6,32%), τροφές και είδη για κατοικίδια (-5,19%) και βρεφικές και παιδικές τροφές (-3,72%). Αντίθετα τις μεγαλύτερες αυξήσεις παρουσίασαν τα φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (5,9%), τα ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη (5,11%), τα τρόφιμα παντοπωλείου (3,65%), τα οινοπνευματώδη ποτά (3,21%) και τα μπισκότα, οι σοκολάτες, τα ζαχαρώδη (3,01%). Είναι ο τρίτος συνεχόμενος μήνας που καταγράφεται αρνητικός «πληθωρισμός» στα σουπερμάρκετ και σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ η μεταβολή του Ιουνίου οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω καλοκαιριού.