Το πράσινο φως άναψε το Ελεγκτικό Συνέδριο στη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Επόμενα βήματα είναι η κύρωσή της από τη Βουλή και η τελική υπογραφή, η οποία αναμένεται να γίνει τον Σεπτέμβριο. Το οικονομικό σκέλος της σύμβασης πιθανότατα θα κλείσει μέχρι το τέλος της χρονιάς και στη συνέχεια ο αυτοκινητόδρομος θα περάσει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Σε χρόνο-ρεκόρ το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας ήλεγξε και έδωσε την έγκρισή του και για το επίσημο κλείσιμο της διαγωνιστικής διαδικασίας που έτρεξε το ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων υπέβαλε τον φάκελο στις 5 Ιουλίου 2024 και σε διάστημα λιγότερο του ενός μηνός το Ελεγκτικό Συνέδριο προχώρησε στην αξιολόγηση και εξέδωσε την έγκριση του νομικού κειμένου.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο επενδυτής που πλειοδότησε με 3,27 δισ. ευρώ στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του κλειστού αυτοκινητοδρόμου της Αττικής. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά ότι οι υπογραφές με τον νέο παραχωρησιούχο θα πέσουν αμέσως μετά τις θερινές διακοπές, δηλαδή τον Σεπτέμβριο.

Από τότε θα μετρά και τυπικά αντίστροφα ο χρόνος για την ανάληψη της λειτουργίας, χρηματοδότησης, συντήρησης και εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού από τον νέο επενδυτή.

Η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης λήγει τον Οκτώβριο, ενώ οι εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ θέλουν το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής προς το τέλος του 2024.

Το τίμημα

Αξίζει να σημειωθεί ότι το τίμημα που προσέφερε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την ανάληψη της 25ετούς παραχώρησης της Αττικής Οδού ανέρχεται στα 3,27 δισ. ευρώ και αντιστοιχεί περίπου στο 2% του ΑΕΠ.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο ποσό με το οποίο επενδυτής χτύπησε δημόσιο διαγωνισμό συμμετέχοντας με τον τρόπο αυτόν στην ενίσχυση των εσόδων του κράτους. Αξίζει δε να τονιστεί ότι από τις αποκρατικοποιήσεις τα προσδοκώμενα έσοδα ανέρχονται στα 5,7 δισ. ευρώ. Σχεδόν το 60%  προέρχεται μόνο από το τίμημα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την Αττική Οδό.

Ο αυτοκινητόδρομος

Η Αττική Οδός κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990. Εχει μήκος 70 χλμ. και αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη σπονδυλική στήλη του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής, όπου κατοικούν περισσότεροι από 5 εκατ. άνθρωποι.

Επίσης αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας, ενώ συνδέει οδικά και το αεροδρόμιο της Αθήνας με το κέντρο της πόλης.

Στο α’ εξάμηνο του 2024, η μέση ημερήσια κυκλοφορία στην Αττική Οδό εμφανίζεται ενισχυμένη κατά 6% σε σχέση με το α’ εξάμηνο 2023, ενώ σε σχέση με το 2019 η μέση ημερήσια κυκλοφορία εμφανίζεται ενισχυμένη κατά σχεδόν 16%-17%. Στο α’ εξάμηνο του 2024 τα έσοδα ανήλθαν συνολικά σε περίπου 113 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 9% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2023 (103 εκατ.). Συνολικά το 2023 η μέση ημερήσια κυκλοφορία προσέγγισε τα 260 χιλιάδες οχήματα έναντι 236 χιλιάδων οχημάτων το 2022.