Αλλάζουν όλα στα τέλη που θα καταβάλλουν τα κρουαζιερόπλοια ανά επιβάτη στα λιμάνια, εκτός των 13 Οργανισμών Λιμένων, και στα δημοτικά λιμενικά ταμεία σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Ναυτιλίας, με στόχο την αύξηση των εσόδων από την κρουαζιέρα.

Σήμερα, όπως αναφέρουν παράγοντες του υπουργείου Ναυτιλίας που εξετάζουν το όλο θέμα, τα τέλη ανά επιβάτη κρουαζιέρας είναι τα ίδια για όλα τα λιμενικά ταμεία. Ετσι τα ίδια τέλη που ανέρχονται σε 0,35 ευρώ ανά επιβάτη μεικτά (0,33 καθαρά) καταβάλλει ο επιβάτης κρουαζιέρας στο λιμάνι της Σαντορίνης, τα ίδια και στο λιμάνι της Πάτμου ή σε οποιοδήποτε άλλο νησί. Οπως έχει αναφέρει ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας Γιώργος Νομικός, τα έσοδα του ταμείου από τους επιβάτες κρουαζιέρας, που το 2023 ήταν  1.298.968, ήταν μόλις 428.659 ευρώ!.

Ο σχεδιασμός. Στόχος του υπουργείου είναι να διαμορφωθεί μια πλατφόρμα που θα παρέχει μια ευελιξία στα δημοτικά λιμενικά ταμεία να ορίζουν τα τέλη ανάλογα με την ελκυστικότητα του κάθε προορισμού αλλά και την πολιτική προσέλκυσης κρουαζιερόπλοιων. Σε κάθε περίπτωση αναμένεται μια αύξηση, καθώς σύμφωνα με εκτιμήσεις, γιατί μια ολοκληρωμένη μελέτη δεν υπάρχει, τα τέλη ανά επιβάτη κρουαζιέρας στα ελληνικά νησιά είναι από τα χαμηλότερα στην Ανατολική Μεσόγειο. Στην ίδια εκτίμηση κατατείνουν και παράγοντες του κλάδους της κρουαζιέρας, ενώ για το θέμα αναμένεται να υλοποιήσει σχετική μελέτη το παράρτημα της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας (CLIA) στη χώρα μας.

Το κρουαζιερόπλοιο βέβαια δεν καταβάλλει μόνο τέλη κρουαζιέρας ανά επιβάτη αλλά και άλλα τέλη-δικαιώματα, όπως προσόρμισης, παραβολής, λεμβουχικά και ανταποδοτικά, όπως είναι τα τέλη για την ασφάλεια των επιβατών (κώδικας ISPS). Συνεπώς το κόστος για ένα κρουαζιερόπλοιο που προσεγγίζει σε λιμάνι δεν είναι μόνο το τέλος ανά επιβάτη. Επίσης το συνολικό κόστος θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη και τον ανταγωνισμό. Σε κάθε περίπτωση αυτό που προβληματίζει την εταιρεία κρουαζιέρας είναι ο «αιφνιδιασμός» από τις αλλαγές των τιμολογίων. Οι εταιρείες προγραμματίζουν τα ταξίδια τους και τις τιμές της κάθε κρουαζιέρας τουλάχιστον δύο χρόνια πριν από την πραγματοποίηση. Γνωρίζοντας τα κόστη μπορεί να τα «περάσει» στον ναύλο της κρουαζιέρας που καταβάλλει ο κάθε επιβάτης. Εξ αυτού του λόγου εξέφρασαν και την αντίθεσή τους στην πρόσφατη αύξηση των τελών ISPS στα 2,5 ευρώ ανά επιβάτη με άμεση ισχύ από 1ευρώ που ίσχυε πριν. Μια αύξηση που κατά τους υπευθύνους των λιμανιών είναι δικαιολογημένη, καθώς σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασαν στο υπουργείο Ναυτιλίας 20 λιμενικά ταμεία έχουν μέση ζημιά 90.000 ευρώ τον χρόνο.

Το θέμα των τελών συζητήθηκε και στην πρόσφατη συνάντηση αντιπροσωπείας της CLIA που αποτελούνταν από τη Marie-Caroline Laurent, γενική διευθύντρια της CLIA στην Ευρώπη, και τη Μαρία Δεληγιάννη, διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA, με τον υπουργό Ναυτιλίας Χρήστο Στυλιανίδη. Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της CLIA, η Ενωση τόνισε ακόμα «την ανάγκη μιας προσεκτικά μελετημένης περιόδου προσαρμογής στην αύξηση των λιμενικών τελών στα ελληνικά λιμάνια, ενώ ζήτησε την άμεση αναθεώρηση της εθνικής νομοθεσίας σχετικά με τις λεμβουχικές εργασίες».

 

Τι ξοδεύουν. Τα έσοδα πάντως από τον κλάδο της κρουαζιέρας για την ελληνική οικονομία δεν προέρχονται μόνο από τα κάθε είδους τέλη. Σημαντικά είναι τα ποσά που προκύπτουν από τις δαπάνες των επιβατών. Η Τράπεζα της Ελλάδος υπολόγισε για το 2023 ότι οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 84,1%, σε σύγκριση με το 2022, και ανήλθαν στα 908,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 61 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβάνονται στα καταγραφόμενα στοιχεία από την Ερευνα Συνόρων, καθώς αφορούν ταξιδιώτες που αναχώρησαν από την Ελλάδα (last port), ενώ 847,4 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύουν πρόσθετα έσοδα που καταγράφονται στη συμπληρωματική έρευνα.

Κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας είναι ο Πειραιάς, με συμμετοχή 47,8% επί του συνόλου. Ακολουθούν το λιμάνι της Κέρκυρας και το λιμάνι της Σαντορίνης με 13,3% και 8,5% των εισπράξεων αντιστοίχως.