«Παιχνίδι» για λίγους η ακτοπλοΐα όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και διεθνώς, σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της XRTC για τον εγχώριο  ακτοπλοϊκό κλάδο που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα. Η ελληνική αγορά έχει οδηγηθεί σε μια αυστηρή συρρίκνωση με τη δημιουργία των μεγάλων εταιρειών, σημειώνει η μελέτη και προσθέτει ότι αυτό δεν αποτελεί μεμονωμένο στοιχείο της δικής μας αγοράς, καθώς το σύνολο του παγκόσμιου στόλου έχει το ίδιο χαρακτηριστικό, αφού μόλις 20 εταιρείες παγκοσμίως ελέγχουν το 37% των πλοίων, το 28% της χωρητικότητας επιβατών και το 41% των οχημάτων (στοιχεία Shippax). Στην ελληνική αγορά η μεγαλύτερη εταιρεία, που είναι η Attica Group, ελέγχει το 27% των πλοίων, το 37% της χωρητικότητας επιβατών και το 51% της χωρητικότητας οχημάτων, ενώ το σύνολο των τριών μεγάλων εταιρειών (Attica, Minoan, Seajet) ελέγχει το 49%, το 63% και το 71% αντίστοιχα (στοιχεία XRTC).

Του Κώστα Σκλαβενίτη

Η μελέτη κάνει λόγο για «ολιγοπωλιακές καταστάσεις», ενώ αναφερόμενη στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων επικαλείται το υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο για το πρώτο εξάμηνο του έτους «είδε» μειώσεις κατά 1,61%, σε σχέση με πέρυσι, στα συμβατικά πλοία, αλλά κάποιες αυξήσεις μόνο στα ταχύπλοα και στις ενδονησιωτικές διαδρομές, ενώ οι ακτοπλοϊκές εταιρείες υποστηρίζουν ότι οι τιμές δεν έχουν αυξηθεί αλλά παραμένουν ίδιες από το 2022.

Παράλληλα η XRTC επικαλείται έρευνα που έκανε η ομάδα της online πλατφόρμας κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ferryroute.com, με την οποία συνέκρινε την εξέλιξη των τιμών από το 2019 έως το 2023, και διαπιστώνει ότι οι τιμές έχουν αυξηθεί ανάλογα με τη γραμμή από 40% έως 52% και στα ΙΧ μέχρι και πάνω από 60%.

Βέβαια στη μελέτη της XRTC γίνεται λόγος και για την πορεία των καυσίμων, η μέση τιμή των οποίων το 2020 ήταν στα 320 δολάρια ο τόνος, το 2022 έφτασε τα 729 δολάρια ο τόνος (αύξηση 128% σε σχέση με το 2020), για να μειωθούν τον Ιούλιο του 2024 στα 579  δολάρια ο τόνος (άνοδος 75% σε σχέση με το 2020).

Διακυμάνσεις

Η μελέτη επισημαίνει επίσης τις διακυμάνσεις που παρατηρούνται ακόμα και σε ανταγωνιστικές γραμμές όταν τις ημέρες που υπάρχουν δύο εταιρείες οι τιμές των ναύλων είναι χαμηλότερες από άλλες ημέρες που η ίδια γραμμή εξυπηρετείται από μία εταιρεία. Τέλος, τονίζει ότι βασική πρόκληση για τον κλάδο είναι η πράσινη μετάβαση του ακτοπλοϊκού στόλου.

Δεδομένου ότι το 41% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών, η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος.