Κατακόρυφα εκτιμάται πως θα αυξηθούν οι επιχειρησιακές δυνατότητες της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας από την απόκτηση ιπτάμενων τάνκερ.
Οπως είχαν ήδη γράψει «ΤΑ ΝΕΑ» από τις αρχές Απριλίου, στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας εξέταζαν τις δυνατότητες και προοπτικές σχετικά με την ένταξη στο οπλοστάσιο αεροσκαφών αυτού του είδους. Στις αρχές Αυγούστου το ΓΕΑ έκανε το επόμενο βήμα καταθέτοντας επίσημα αίτημα προς τις ΗΠΑ, σχετικά με τη διαθεσιμότητα αεροσκαφών KC-135 από τα αποθέματα της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας.
Οι επιτελείς ενδιαφέρονται να μάθουν σε πρώτη φάση το κόστος και τις εργασίες που θα χρειαστούν τα αεροσκάφη, προκειμένου να επανέλθουν σε πτητική κατάσταση, εφόσον αποκτηθούν αεροσκάφη που είναι ήδη σε αποθήκευση και βέβαια για την τεχνική υποστήριξη και εκπαίδευση χειριστών και τεχνικών.
Η προηγούμενη ηγεσία του ΓΕΕΘΑ, με βάση και τα διδάγματα από την ελληνοτουρκική κρίση, είχε ζητήσει την απόκτηση τεσσάρων ιπτάμενων τάνκερ – με τον στόχο να είναι τουλάχιστον δύο. Αυτό μάλιστα έχει συμπεριληφθεί και στη Δομή Δυνάμεων του 2021.
Τη μόνη που μέχρι σήμερα έχει εγκριθεί από ΚΥΣΕΑ. Επιθυμία της Αθήνας είναι τα αεροσκάφη αυτά να αποκτηθούν είτε από τα 72 της Air Force Reserve, είτε από τα 171 της Air National Guard, προκειμένου να αποφευχθεί η δέσμευση κεφαλαίων για την επαναφορά αεροσκαφών σε πτητική κατάσταση ύστερα από μακρά αποθήκευση.
Η επιστολή Μπλίνκεν
Δεν θα ήταν δε διόλου ευκαταφρόνητο από ελληνική πλευράς, αυτά να προέλθουν από τα 153 που χρησιμοποιεί ακόμα η US Air Force.
Δεν είναι τυχαίο πως στην επιστολή Μπλίνκεν στις αρχές του 2024 αναφερόταν χαρακτηριστικά η διαθεσιμότητα των ΗΠΑ να παραχωρήσουν KC-135 όταν αυτά καταστούν διαθέσιμα: «Θα εξετάσω τις ελληνικές ανάγκες σε περίπτωση που καταστούν διαθέσιμα αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού τύπου KC-135».
Αν τελικά η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία αποκτήσει 4 αεροσκάφη, όπως είναι η επιθυμία, τότε η Ελλάδα θα προστεθεί στην… «λέσχη» των 3 χωρών και μιας ιδιωτικής εταιρείας που διαθέτουν τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκαφών.
Συγκεκριμένα οι ΗΠΑ διαθέτουν 396, η Τουρκία 7, η Χιλή 3 και η ιδιωτική εταιρεία Metrea 18.
Το βεληνεκές των KC-135 με 68,039 λίτρα αεροπορικού καυσίμου να είναι έτοιμο στις δεξαμενές τους να μεταγγιστεί εν πτήσει σε μαχητικά, μπορεί να φτάσει στα 2.419 χιλιόμετρα. Η ποσότητα δε των 68.039 λίτρων καυσίμου σημαίνει σε γενικές γραμμές πως ένα ιπτάμενο τάνκερ μπορεί να δώσει καύσιμα σε τουλάχιστον 10 με 11 μαχητικά F-16 με πλήρες εσωτερικό καύσιμο και δύο πλήρεις εξωτερικές δεξαμενές.
Τα 2.419 χιλιόμετρα εμβέλειας σημαίνει πως τα ελληνικά μαχητικά θέτουν εντός του βεληνεκούς τους όχι απλά την Κύπρο αλλά όλη την Ανατολική Μεσόγειο και περιοχές ακόμα παραπέρα, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για τις διευκολύνσεις που θα αποκτήσουν οι έλληνες επιτελείς στους επιχειρησιακούς τους σχεδιασμούς.
Η Πολεμική Αεροπορία, προκειμένου οι έλληνες πιλότοι να είναι εξοικειωμένοι τόσο για εθνικούς όσο και συμμαχικούς λόγους, έχει συμφωνία με το Ισραήλ, βάσει της οποίας μία φορά κάθε εξάμηνο έρχεται στο FIR Αθηνών ένα ισραηλινό ιπτάμενο τάνκερ και δεκάδες ελληνικά μαχητικά απογειώνονται προκειμένου να εκπαιδευτούν στο αντικείμενο του ανεφοδιασμού στον αέρα.
Χαρακτηριστική η περίπτωση του περασμένου Μαΐου όταν πάνω από 50 μαχητικά της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας απογειώθηκαν και πραγματοποίησαν συντήρηση στις δυνατότητές τους στον εναέριο ανεφοδιασμό με δύο ιπτάμενα τάνκερ του Ισραήλ. Αντίστοιχη εκπαίδευση – συντήρηση πραγματοποιούν οι έλληνες πιλότοι σε κάθε ευκαιρία με ιπτάμενα τάνκερ συμμαχικών χωρών.