Τα ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια, η γενικότερη ακρίβεια που πλήττει τον μέσο έλληνα πολίτη σε συνδυασμό και με τις αυξημένες τιμές των καταλυμάτων στα νησιά επηρέασαν τον Ιούλιο την ακτοπλοϊκή επιβατική κίνηση από τα τρία λιμάνια της Αττικής, Πειραιά, Ραφήνα, Λαύριο, προς τους νησιωτικούς προορισμούς του Αιγαίου, η οποία εμφανίζεται μειωμένη κατά 5% σχεδόν σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2023.

Τα στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας που έχουν στη διάθεσή τους «ΤΑ ΝΕΑ» δείχνουν ότι η επιβατική κίνηση τον Ιούλιο, έναν κρίσιμο μήνα για τις θερινές διακοπές, έπεσε κάτω από το όριο των 2 εκατ. επιβατών. Ειδικότερα από τα τρία λιμάνια τον Ιούλιο διακινήθηκαν 1.915.673 επιβάτες έναντι 2.011.587 επιβατών τον Ιούλιο του 2023 (μείωση 4,76%).

Η πτώση αυτή καταγράφηκε ενώ τον ίδιο μήνα πραγματοποιήθηκαν περισσότερες αφιξοαναχωρήσεις πλοίων από τα τρία λιμάνια και συγκεκριμένα φέτος οι απόπλοι και κατάπλοι των πλοίων ήταν 5.370 έναντι 5.035, δηλαδή πάνω από 300 αφιξοαναχωρήσεις περισσότερες, που σημαίνει περισσότερα δρομολόγια, άρα οι πληρότητες των πλοίων ήταν μικρότερες σε σύγκριση με πέρυσι τον ίδιο μήνα.

Από τα τρία λιμάνια, μόνο το Λαύριο καταγράφει μικρή άνοδο της κίνησης καθώς φέτος τον Ιούλιο διακινήθηκαν 132.362 επιβάτες έναντι 130.588 τον Ιούλιο του 2023.

Το λιμάνι του Πειραιά έχει μία πτώση κατά 50.000 επιβάτες (1.029.632 φέτος έναντι 1.079.332 πέρυσι τον Ιούλιο) ενώ πτώση καταγράφεται και στις γραμμές του Αργοσαρωνικού καθώς με 2.632 δρομολόγια από και προς τα κοντινά νησιά στον Πειραιά διακινήθηκαν 428.615 επιβάτες έναντι 452.697 επιβατών (2.296  αφιξοαναχωρήσεις) τον Ιούλιο του 2023. Από τη Ραφήνα διακινήθηκαν 325.064 επιβάτες έναντι 348.970 πέρυσι.

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες στις εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μια χρονιά όπως περίπου η περσινή στο σύνολο, καθώς το πρώτο εξάμηνο η επιβατική κίνηση ήταν αυξημένη σε σύγκριση με πέρυσι το ίδιο διάστημα ενώ και για τον Αύγουστο αναμένεται κάποια βελτίωση. Γεγονός πάντως είναι ότι όλη η περιρρέουσα ατμόσφαιρα για τις τιμές των εισιτηρίων, των ξενοδοχείων, των υψηλών τιμών εστίασης στα νησιά, επηρέασαν τον Ελληνα κυρίως που προτίμησε στεριανούς προορισμούς από τους νησιωτικούς. Επίσης ειδικά από τον Πειραιά προς τα νησιά του Αιγαίου μικρή μείωση (2,5%) καταγράφει και ο αριθμός των μεταφερόμενων φορτηγών, που ως ένα βαθμό αντικατοπτρίζει και τη μειωμένη επιχειρηματική δραστηριότητα στα νησιά.

 

Τα καύσιμα.

Μπορεί πάντως φέτος να έγινε μεγάλη συζήτηση για τα ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ωστόσο φαίνεται ότι στο θέμα αυτό «δεν υπάρχει γυρισμός» καθώς ο κλάδος θα πρέπει να βρει κεφάλαια για την ανανέωση του στόλου και να προσαρμοστεί στους νέους κοινοτικούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς, οι οποίοι σε κάθε περίπτωση σημαίνουν επιβαρύνσεις στις τιμές των καυσίμων και των εισιτηρίων καθώς τα καύσιμα αποτελούν το 40% τουλάχιστον του λειτουργικού κόστους των πλοίων.

Ηδη από την 1η Μαΐου 2025 η Μεσόγειος γίνεται περιοχή μειωμένων εκπομπών θείου που σημαίνει ότι τα πλοία θα καίνε καύσιμο περιεκτικότητας 0,1% σε θείο, ένα καύσιμο ακριβότερο από τα υφιστάμενα  περισσότερης περιεκτικότητας σε θείο.

Επίσης επιβάρυνση στην τιμή των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων προκύπτει από την ένταξη της ακτοπλοΐας στο σύστημα εμπορίας ρύπων. Προς το παρόν στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων έχουν ενταχθεί οι γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής, αφού η χώρα μας, για γραμμές που συνδέουν νησιά με λιγότερους από 200.000 κατοίκους, έχει πάρει εξαίρεση μέχρι και το 2029.

Στις γραμμές της Κρήτης τα εισιτήρια του Ομίλου Attica, η μοναδική προς το παρόν εταιρεία που υποχρεούται να καταβάλει το τέλος άνθρακα, αυξήθηκαν φέτος 2,5% με το τέλος να μεταβιβάζεται στο Ταμείο για το Κλίμα.

Μια λύση για τη συγκράτηση του κόστους θα ήταν η μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια επιβατών και ΙΧ οχημάτων που στις εγχώριες ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες είναι ο υψηλότερος (13% στους επιβάτες και 24% στα ΙΧ) στην ΕΕ. Η κυβέρνηση προς το παρόν δεν το εξετάζει αυτό, ωστόσο σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας Χρήστου Στυλιανίδη φαίνεται να εξετάζει από το 2025 μείωση του ΦΠΑ στα ΙΧ.