Βραζιλιάνοι ερευνητές συνεχίζουν να αναζητούν τους λόγους της πτώσης αεροσκάφους με προορισμό το Σάο Πάολο, προσπαθώντας να κατανοήσουν γιατί το επιβατικό αεροσκάφος έπεσε ξαφνικά από τα 17.000 πόδια το Σάββατο με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 62 επιβαίνοντες. Τα βίντεο δείχνουν το αεροσκάφος να στριφογυρίζει καθώς πέφτει κατακόρυφα, με τους ειδικούς να πιστεύουν ότι πρέπει να ακινητοποιήθηκε – δηλαδή μπορεί να σημειώθηκε μια σοβαρή βλάβη, όπως η απώλεια της δυνατότητας ανύψωσης λόγω των φτερών, με αποτέλεσμα να σταματήσει να πετάει και να αρχίσει να πέφτει. «Δεν μπορεί να μπει σε περιστροφή χωρίς να σταματήσει» δήλωσε στους «New York Times» ο Τζον Κοξ, πιλότος αεροπορικής εταιρείας επί 25 χρόνια που τώρα βοηθάει τις έρευνες για αεροπορικό δυστύχημα. «Είναι Α συν Β ίσον Γ».
Ωστόσο, το ερώτημα γιατί η πτήση 2283 του VoePass μπορεί να σταμάτησε στον αέρα παραμένει προς το παρόν μυστήριο. Εχασε σημαντική ταχύτητα; Η μύτη του σηκώθηκε πολύ ψηλά; Συσσωρεύτηκε πάγος στα φτερά του; Χάλασε κάποιος κινητήρας; Λειτουργούσε το σύστημα προειδοποίησης ακινητοποίησης; Ηταν οι δύο πιλότοι κουρασμένοι ή είχαν αλλού την προσοχή τους; «Συνήθως δεν είναι ποτέ μόνο ένα πράγμα» τόνισε ο Τόμας Αντονι, διευθυντής του Προγράμματος Ασφάλειας της Αεροπορίας στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας.
Τα μαύρα κουτιά
Το αεροπλάνο μετέφερε 58 επιβάτες και τέσσερα μέλη του πληρώματος στη δίωρη πτήση από το Κασκαβέλ στο Σάο Πάολο όταν συνετρίβη σε μια περιφραγμένη κοινότητα στη μικρή πόλη Βινιέδο, λίγο προτού φτάσει στον προορισμό του. Οι ερευνητές ανακάλυψαν και τα δύο μαύρα κουτιά του αεροσκάφους – το ένα περιείχε δεδομένα πτήσης και το άλλο ηχογραφήσεις από το πιλοτήριο – και προσπαθούν να αντλήσουν πληροφορίες από αυτά.
Η πιο πιθανή εξήγηση, μέχρι στιγμής, είναι η θεωρία του πάγου, δηλαδή ότι λόγω καιρικών συνθηκών δημιουργήθηκε πάγος στα φτερά ή σε άλλα μέρη του αεροπλάνου, μειώνοντας τις αεροδυναμικές του ικανότητες και αυξάνοντας το βάρος του. Με τέτοιο πάγο, ένα αεροπλάνο πρέπει να ταξιδεύει με μεγαλύτερες ταχύτητες για να αποφύγει τη βλάβη, εξήγησαν ειδικοί. «Ο τρόπος με τον οποίο το αεροσκάφος έπεσε, περιστρεφόμενο εκτός ελέγχου, δείχνει ότι έχασαν τη λειτουργικότητά τους τα πτερύγια και τα χειριστήρια του αεροσκάφους» τόνισε ο Σέλσο Φάρια ντε Σόουζα, βραζιλιάνος αεροναυπηγός και ιατροδικαστής σε αεροπορικά δυστυχήματα. «Αυτό μπορεί να συμβεί λόγω του πάγου».
Προειδοποιήσεις
Βραζιλιάνοι αξιωματούχοι είχαν εκδώσει προειδοποίηση σχετικά με την πιθανότητα σοβαρού παγετού στο σημείο όπου πετούσε το αεροπλάνο. Λίγο προτού συμβεί το δυστύχημα, ένα άλλο επιβατικό αεροπλάνο αντιμετώπισε τέτοιο πρόβλημα, χωρίς επιπτώσεις. Τα επιβατικά αεροσκάφη διαθέτουν συστήματα για τη διάλυση του πάγου που σχηματίζεται στα φτερά. Στο αεροπλάνο που συνετρίβη – ένα ATR 72-500 που κατασκευάστηκε το 2010 – αυτό το σύστημα αποτελούνταν από ελαστικούς σωλήνες στα φτερά που υποτίθεται ότι φουσκώνουν και ξεφουσκώνουν για να σπάσουν τον πάγο. «Το πλήρωμα ενεργοποίησε το σύστημα για τη διάλυση του πάγου;» αναρωτιέται ο Τζεφ Γκουζέτι, πρώην ερευνητής ατυχημάτων στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας. «Ή μήπως το ενεργοποίησαν και δεν λειτούργησε;»
Ωστόσο ο πάγος από μόνος του δεν οδηγεί σε συντριβή. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι πιλότοι μπορούν να αποτρέψουν την πρόκληση ζημιάς από πάγο, ακόμα και αν τα συστήματα του αεροπλάνου αποτύχουν. Οταν δουν τον πάγο στα φτερά, μπορούν να χαμηλώσουν το ύψος του αεροπλάνου και ο θερμότερος αέρας λιώνει τον πάγο. «Μιλάμε για τη Βραζιλία εδώ, όχι για την Ανταρκτική» τονίζει ο Κοξ.
Για να κατέβουν σε χαμηλότερο υψόμετρο, οι πιλότοι συνήθως ειδοποιούν πρώτα τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Ωστόσο, βραζιλιάνοι αξιωματούχοι είπαν ότι οι πιλότοι δεν επικοινώνησαν με τους ελεγκτές λίγο πριν από τη συντριβή.