Είναι διάσημος και ακριβοπληρωμένος. Μυστηριώδης και αινιγματικός. Ακτιβιστής, τολμηρός, αλλά πάνω από όλα καλλιτέχνης. Μετέτρεψε μέσα σε μια εβδομάδα το Λονδίνο σε έναν ασπρόμαυρο ζωολογικό κήπο με πελεκάνους και μαϊμούδες, κατσίκες και ελέφαντες, πιράνχας σε ενυδρείο και λύκους που πραγματοποίησαν εμφανίσεις-έκπληξη σε τοίχους, διαφημιστικές πινακίδες, αστυνομικά φυλάκια και γέφυρες και σε ορισμένες περιπτώσεις εξαφανίστηκαν έτσι ξαφνικά όπως εμφανίστηκαν.

Είναι ο Μπάνκσι, ο γκραφιτάς που εκτός από το στένσιλ έχει ως βασικό εργαλείο του την έκπληξη. Και ο οποίος κατάφερε, ξανά, να στρέψει όλα τα μάτια στο έργο του, αλλά και έδωσε αφορμή ώστε να διατυπωθούν πολλές θεωρίες γύρω από το νόημα που κρύβεται πίσω από την επιλογή του να αποτυπώσει τις σιλουέτες των συγκεκριμένων ζώων πάνω σε επιφάνειες ορατές από όλους.

Αποδιοπομπαίος τράγος;

Η αρχή έγινε την περασμένη Δευτέρα, όταν ένα αγριοκάτσικο εμφανίστηκε σε έναν τοίχο του δυτικού Λονδίνου να απεικονίζεται «σκαρφαλωμένο» στην άκρη ενός υψώματος από το οποίο κατακρημνίζονται μερικά λιθαράκια. Οι θεωρίες άρχισαν να διατυπώνονται πριν ακόμη καλά καλά στεγνώσει το χρώμα στον τοίχο. Ορισμένοι θεώρησαν ότι χρησιμοποιώντας το αγριοκάτσικο ο Μπάνκσι θέλησε να κάνει ένα σχόλιο για την κρίση στη Μέση Ανατολή, επισημαίνοντας ότι «το κατσίκι εμφανίστηκε ως σύμβολο υπέρ της Παλαιστίνης σε πρόσφατες διαδηλώσεις σχετικά με τον πόλεμο στη Γάζα». Κάποιοι άλλοι σκέφτηκαν ότι μπορεί να επιλέχθηκε ως ένα σύμβολο της τρέλας της ανθρωπότητας. Mια τρίτη άποψη «διαβάζει» το αγριοκάτσικο ως σύμβολο των μεταναστών, που είναι αποδιοπομπαίοι τράγοι. Μια τέταρτη ότι πρόκειται για σχόλιο σχετικό με την περιβαλλοντική κρίση, καθώς αναγνώρισαν πως η εν λόγω κατσίκα ανήκει σε ένα απειλούμενο είδος, ενώ κάποιοι θεώρησαν απλώς ότι ο Μπάνκσι σκέφτηκε πως θα φαινόταν cool ένα κατσίκι εκεί πάνω.

Τη σκυτάλη πήραν δύο κεφάλια ελεφάντων που κοιτάζονται καθώς το καθένα μοιάζει να βγαίνει και από ένα κλειστό παράθυρο. Στην περίπτωση αυτή κάποιοι «είδαν» μια νέα εκδοχή της «Δημιουργίας του Αδάμ» του Μιχαήλ Αγγέλου και ορισμένοι άλλοι την εικονογράφηση της έκφρασης «ελέφαντας στο δωμάτιο», που χρησιμοποιείται για τις περιπτώσεις που αποφεύγεται μια άβολη συζήτηση για ένα σοβαρό πρόβλημα.

Μαϊμούδες, πελεκάνοι και ένας λύκος

Τρεις μαϊμούδες εμφανίστηκαν να κρέμονται από μια γέφυρα τρένου στο Ανατολικό Λονδίνο την Τετάρτη. Εκφράζουν το ιαπωνικό ρητό «δεν βλέπω τίποτα κακό, δεν λέω τίποτα κακό, δεν ακούω τίποτα κακό» ή μήπως δηλώνουν ότι τα τρία ζώα μαζί μπορούν να αντεπεξέλθουν καλύτερα στις όποιες δυσκολίες; Δεν πρόλαβε ουδείς να απαντήσει με βεβαιότητα ως την επόμενη που έκανε την εμφάνισή του ένας λύκος να ουρλιάζει προς τον ουρανό μέσα σε έναν δορυφορικό πιάτο. Το γεγονός ότι οι θαυμαστές του Μπάνκσι ξαφνιάστηκαν καθώς περίμεναν μια σύνθεση με τέσσερα ζώα, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι σε σχεδόν μία ώρα μετά την εμφάνισή του το δορυφορικό πιάτο με τη μαύρη σιλουέτα του λύκου λαφυραγωγήθηκε μπροστά στα έκπληκτα μάτια των περαστικών, δεν άφησε πολλά περιθώρια για νέες θεωρίες.

Ο ζωολογικός κήπος του Μπάνκσι την Παρασκευή εμπλουτίστηκε με δύο πελεκάνους να τρώνε ψάρια πάνω από την κίτρινη πινακίδα ενός ψαράδικου στο βορειοανατολικό Λονδίνο. Το Σάββατο με ένα μεγάλου μεγέθους αιλουροειδές (γάτα ή πάνθηρας;) πάνω σε μια ξύλινη πινακίδα και την Κυριακή με ένα ενυδρείο γεμάτο πιράνχας.