Την προώθηση έργων αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των υποδομών σε 17 λιμάνια της χώρας, συνολικού προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ αναλαμβάνει η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ, σε μία προσπάθεια να λυθούν διαχρονικά προβλήματα που προσθέτουν δυσκολίες στη διαχείριση του σημαντικού έργου της μεταφοράς των επιβατών από και προς τα νησιά.

Τα έργα αυτά χρηματοδοτούνται από το Τομεακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021-2027», μέσω του οποίου έχουν δρομολογηθεί κρίσιμες παρεμβάσεις σε πάνω από 30 λιμάνια, από τα Διαπόντια Νησιά έως το Καστελλόριζο και από τη Γαύδο έως τη Σαμοθράκη, προϋπολογισμού άνω των 180 εκατομμυρίων ευρώ. Στόχος είναι η βελτίωση της ασφάλειας και της διασυνδεσιμότητας των νησιωτικών περιοχών – ειδικά των πιο απομακρυσμένων – και η βελτίωση της επικοινωνίας με τα κέντρα των αντίστοιχων Περιφερειών και τα μητροπολιτικά κέντρα της ηπειρωτικής χώρας. Τα έργα που προβλέπονται είναι τα εξής:

 1 Επέκταση των λιμενικών και κτιριακών εγκαταστάσεων του λιμένα Αγίου Νικολάου Κρήτης.

 2 Αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων του λιμένα Καταπόλων Αμοργού και της περιφερειακής οδού του λιμένα Καταπόλων.

 3 Επέκταση του προβλήτα του λιμένα Φολεγάνδρου.

 4 Βελτίωση των λιμενικών υποδομών του λιμένα Αγίου Ευστρατίου.

 5 Επέκταση του προσήνεμου μόλου Αγίου Κηρύκου Ικαρίας.

 6 Κατασκευή του υπήνεμου μόλου του λιμένα Ευδήλου Ικαρίας.

 7 Επισκευή του κρηπιδώματος επί των πασσάλων στον κεντρικό λιμένα νήσου Φούρνων.

 8 Επισκευή και επέκταση του λιμενοβραχίονα του Ποταμού Αντικυθήρων.

 9 Αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων – επέκταση των κρηπιδωμάτων στο λιμάνι Καμαριώτισσας Νήσου Σαμοθράκης.

 10 Ανακατασκευή των κρηπιδωμάτων του λιμένα της Μεγίστης Καστελλορίζου.

11 Επέκταση του λιμένα των Λειψών.

12 Ολοκλήρωση του λιμένα «Αυλάκια Οθωνών».

13 Επέκταση – βελτίωση του λιμένα Μαθρακίου.

14 Βελτίωση των υποδομών και των εγκαταστάσεων του λιμένα Αγίου Στεφάνου Αυλιωτών.

15 Λιμενική εγκατάσταση αποβίβασης/επιβίβασης στο δυτικό άκρο της Αγίας Ρουμέλης Σφακίων.

16 Βελτίωση – επέκταση του λιμένα Μαύρης Λιμνιώνας Σφακίων.

17 Επέκταση – βελτίωση των υποδομών του λιμένα Παλαιοχώρας.

Η έκθεση της ΠΕΠΕΝ

Τα έργα στα εν λόγω λιμάνια υλοποιούνται με τη συνεργασία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με εταίρο τη Μονάδα Στρατηγικών Συμβάσεων του ΤΑΙΠΕΔ και, κατά περίπτωση, την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και – σύμφωνα με στελέχη του κλάδου – αποτελούν συνέχεια των διαρκών εκκλήσεων από τους ίδιους τους πλοιάρχους του εμπορικού ναυτικού, οι οποίοι και φέτος χτύπησαν νέο καμπανάκι για τις ελλείψεις που παρουσιάζουν πολλά από τα λιμάνια της χώρας και τους κινδύνους που προκαλούν.

Συγκεκριμένα, πριν από λίγες ημέρες, η Πανελλήνια Ενωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) έδωσε στη δημοσιότητα την ετήσια Εκθεση Λιμένων 2024, σύμφωνα με την οποία απαιτούνται βελτιώσεις σε συνολικά 102 λιμάνια σε νησιά αλλά και την ηπειρωτική Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων του Πειραιά και της Ραφήνας.

Στην 100σέλιδη έκθεση, η οποία συνοδεύεται από χάρτες και φωτογραφίες που έχουν τραβήξει πλοίαρχοι όλων των εταιρειών, καταγράφονται οι «εξαιρετικά δύσκολες καταστάσεις» που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να προσεγγίσουν τα λιμάνια αυτά. Σε αυτήν περιλαμβάνονται προβλήματα που ξεκινούν από αλλαγή λαμπτήρων σε φάρους και σηματοδότες και φτάνουν έως την κατασκευή νέων προβλητών ή βυθοκόρηση της λιμενολεκάνης τους. «Η γενική εικόνα απαιτεί να δοθούν λύσεις οι οποίες θα συμβάλουν στην εξάλειψη των προβλημάτων που υπάρχουν», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

Ενδεικτικά, η έκθεση των πλοιάρχων αναφέρει ότι στην Κάσο η προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση με νότιους και νοτιοανατολικούς ανέμους χαρακτηρίζεται «άκρως επισφαλής και επικίνδυνη», στον Αγιο Κήρυκο Ικαρίας «κατά τις περιόδους που επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες, βόρειων ή νότιων διευθύνσεων άνεμοι, οι οποίοι είναι πλευρικοί θα καθιστούν ως και αδύνατη την ασφαλή πρόσδεση του πλοίου», ενώ στη Σαμοθράκη το λιμάνι χαρακτηρίζεται επικίνδυνο για μεγάλα πλοία και εκτεθειμένο στον βοριά και ο προβλήτας στη Νάξο, ετοιμόρροπος.