Για την «ανησυχία» και τις «δύσκολες στιγμές» που πέρασε την περίοδο που δεχόταν απειλές κατά της ζωής του εξαιτίας των πολιτικών που εφάρμοσε εναντίον των ρυπογόνων οχημάτων μίλησε στα «ΝΕΑ» ο δήμαρχος του Λονδίνου Σαντίκ Καν, στον απόηχο των βίαιων επεισοδίων που σημειώθηκαν κατά τις αντιμεταναστευτικές διαδηλώσεις ακροδεξιών σε αρκετές βρετανικές πόλεις. Ο δημοφιλής πολιτικός των Εργατικών αποκάλυψε ότι πέρυσι έλαβε με το ταχυδρομείο φάκελο που περιείχε μία σφαίρα. Την ίδια περίοδο, όπως αναφέρει στην αναθεωρημένη έκδοση του βιβλίου του «Breathe» που κυκλοφόρησε πρόσφατα, διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν έξω από το σπίτι του και απείλησαν τη σύζυγο και τις κόρες του, ενώ οι βρετανικές υπηρεσίες ασφαλείας του ανακοίνωσαν ότι η ζωή του ενδεχομένως βρισκόταν σε κίνδυνο.

«Ηταν ανησυχητικό. Ηταν δύσκολο. Δύσκολο για τους συνεργάτες μου, δύσκολο για την οικογένειά μου», λέει στα «ΝΕΑ» ο 53χρονος πρώτος πολίτης της βρετανικής πρωτεύουσας, ο οποίος στο παρελθόν έχει γίνει αποδέκτης ισλαμοφοβικών σχολίων από αντιπάλους του που τον αποκάλεσαν «παλαβό μουλά του Λονδονιστάν» – έμμεση αναφορά στην πατρίδα των γονιών του, το Πακιστάν.

«Καταδικάζω τις απειλές θανάτου και τις συμπεριφορές που δέχθηκα. Δεν θα έπρεπε να ρισκάρεις τη ζωή σου για να είσαι πολιτικός. Το να κατέχεις δημόσιο αξίωμα δεν μπορεί να σημαίνει ότι πρέπει να σκέφτεσαι κάτι δύο και τρεις και τέσσερις φορές προτού το κάνεις ή ότι πρέπει πρώτα να το συζητάς με τη σύζυγό σου ή τα παιδιά σου» υπογραμμίζει ο δήμαρχος. Αφορμή για τις απειλές που δέχθηκε στάθηκε η επέκταση της Ζώνης Εξαιρετικά Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων (ULEZ) σε όλο το Λονδίνο. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που καθιστά «ανεπιθύμητα» τα ρυπογόνα αυτοκίνητα, επιβάλλοντας τσουχτερό χαράτσι στους οδηγούς που δεν συμμορφώνονται, το οποίο έχει δεχθεί σφοδρές επικρίσεις. «Η απόφαση για την επέκταση της ULEZ ήταν δύσκολη. Αλλά ήταν σωστή. Οσο για τις απειλές, το να είσαι πολιτικός που παίρνει δύσκολες αποφάσεις ενίοτε επιφέρει δυσάρεστες επιπτώσεις», τονίζει ο Καν. «Φοβάμαι ότι βλέπουμε όλο και περισσότερα κρούσματα απειλών προς πολιτικούς σε όλο τον κόσμο. Είδαμε τι συνέβη πρόσφατα στον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ. Το 2016, μια αγαπημένη μου φίλη, η Τζο Κοξ (σ.σ. ήταν βουλευτής των Εργατικών), δολοφονήθηκε λίγο πριν από το δημοψήφισμα για το Brexit. Είδαμε, επίσης, τον δήμαρχο του Γκντανσκ Πάβελ Αντάμοβιτς να χάνει τη ζωή του, όπως και τον πρώην πρωθυπουργό της Ιαπωνίας Σίνζο Αμπε». Παρ’ όλα αυτά, συνεχίζει ο δήμαρχος του Λονδίνου, «δεν είμαι διατεθειμένος να τα παρατήσω και να επιτρέψω στους τραμπούκους και σε όσους επιχειρούν να καταπνίξουν τη δημοκρατική λήψη αποφάσεων να νικήσουν. Η σιωπηλή πλειοψηφία υπερτερεί της θορυβώδους μειοψηφίας. Και εγώ μιλώ εκ μέρους της σιωπηλής πλειοψηφίας».

Ο πρώτος μουσουλμάνος δήμαρχος δυτικής πρωτεύουσας, ο οποίος τον περασμένο Μάιο επανεξελέγη άνετα για τρίτη θητεία, υπερασπίστηκε την πολιτική του, λέγοντας ότι «έχει σώσει ζωές» σε όλο το Λονδίνο. «Η ατμοσφαιρική ρύπανση οδηγεί σε εκατομμύρια πρόωρους θανάτους σε όλον τον κόσμο. Στο Λονδίνο, προκαλεί περίπου 4.000 πρόωρους θανάτους ετησίως, μόνιμες βλάβες στα πνευμόνια, καρκίνο, άνοια και καρδιακές παθήσεις. Περίπου 500.000 Λονδρέζοι έχουν άσθμα, εμού συμπεριλαμβανομένου». Ακριβώς γι’ αυτό, όπως λέει, εισήγαγε την ULEZ. «Οταν έθεσα για πρώτη φορά υποψηφιότητα για δήμαρχος το 2016, επιστήμονες του King’s College μου είπαν ότι θα χρειαστούν 193 χρόνια για να φέρουμε τον αέρα του Λονδίνου εντός των νόμιμων ορίων. Σήμερα, είμαι στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσω ότι του χρόνου θα έχουμε επιτύχει αυτόν τον στόχο! Κι αυτό, χάρη στην πιο επιτυχημένη ζώνη καθαρού αέρα στον κόσμο». Πού βασίζει αυτό το συμπέρασμα; «Στο Κεντρικό Λονδίνο διαπιστώσαμε μείωση των ρύπων κατά περίπου 50%. Τότε πήρα τη δύσκολη απόφαση να επεκτείνω τη ζώνη σε όλο το Μείζον Λονδίνο. Τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου δείχνουν ότι ξεπεράσαμε τις προσδοκίες. Οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου μειώθηκαν κατά περισσότερο από 13%. Είναι σαν να βγάλαμε από τους δρόμους 200.000 αυτοκίνητα. Το διοξείδιο του αζώτου μειώθηκε κατά 21%. Αυτό σημαίνει ότι οι κάτοικοι του Λονδίνου αναπνέουν πλέον καθαρό αέρα και ότι θα αυξηθεί το προσδόκιμο ζωής τους». Αλλά ο δήμαρχος δεν σταματά εδώ: «Θα πάρουμε κι άλλα μέτρα. Διαθέτουμε ήδη τον μεγαλύτερο στόλο ηλεκτρικών λεωφορείων στην Ευρώπη και είμαστε πρωτοπόροι στη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, με περισσότερα από 20.000 σημεία φόρτισης. Επιπλέον, φιλοδοξούμε να επιτύχουμε τον στόχο για μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030».

Ο Καν εξήρε επίσης τη δράση του C40 Cities, μιας πρωτοβουλίας δήμων σε όλο τον κόσμο που έχει στόχο την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. «Το C40 είναι ένα δίκτυο περίπου 100 πόλεων, μεταξύ τους η Αθήνα. Δουλεύουμε μαζί για να μάθουμε ο ένας από τον άλλο, με στόχο να καθαρίσουμε τον αέρα που αναπνέουμε. Θέλουμε όλες οι πόλεις να αποκτήσουν όργανα παρακολούθησης της ποιότητας του αέρα. Ετσι, συνεργαζόμαστε με συναδέλφους μας σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, για να τοποθετήσουμε παντού μετρητές ποιότητας του αέρα». Τι άλλο λένε οι δήμαρχοι μεταξύ τους; «Για να είμαι απολύτως ειλικρινής, ανταλλάσσουμε και εμπειρίες για το πώς μπορείς να κερδίσεις εκλογές εφαρμόζοντας αυτές τις πολιτικές. Στο Λονδίνο αποδείξαμε ότι έτσι μπορείς να κερδίσεις ξανά και ξανά τις εκλογές. Στην τελευταία αναμέτρηση, μάλιστα, αύξησα το ποσοστό μου».