Μεγαλώνει ξανά ο κίνδυνος εμπορικού πολέμου μεταξύ Ευρώπης και Κίνας μετά την απόφαση της ΕΕ να ανακοινώσει αναθεωρημένα σχέδια για την επιβολή νέων αυξημένων δασμών σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV) κινεζικής κατασκευής.
Η Κίνα ανακοίνωσε ως απάντηση ότι ξεκίνησε επίσημη έρευνα για ευρωπαϊκές επιδοτήσεις που αφορούν προϊόντα γάλακτος τα οποία εισάγονται στη χώρα από την Ευρώπη. Η κίνηση αυτή θεωρείται άμεση αντίδραση στην απόφαση της Κομισιόν να επαναπροδιορίσει έξτρα δασμούς σε EV που είναι «Made in China». Αυτή τη στιγμή η ΕΕ επιβάλλει δασμούς 10% σε τέτοια οχήματα από την Κίνα. Η Κομισιόν τώρα προτείνει να επιβληθούν επιπλέον δασμοί 9% στα Tesla, 36,3% στη SAIC, 19,3% στην Geely, 17% στην BYD, 36,3% στις άλλες μη συνεργαζόμενες – όπως τις χαρακτηρίζει στην έρευνα που έκανε η ΕΕ – εταιρείες και 21,3% στις αποκαλούμενες συνεργαζόμενες εταιρείες. Για να ισχύσουν οι νέοι αυξημένοι αυτοί δασμοί θα πρέπει να το αποφασίσουν με ψηφοφορία οι χώρες της ΕΕ, η οποία αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέχρι τον Νοέμβριο.
Η έρευνα του Πεκίνου στοχοποιεί πολλά γαλακτοκομικά προϊόντα ευρωπαϊκής παραγωγής, συμπεριλαμβανομένου του φρέσκου και επεξεργασμένου τυριού, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας. Η Κίνα έχει ήδη ανακοινώσει από τον Ιούνιο και έρευνα για πρακτικές αντιντάμπινγκ για τις εξαγωγές χοιρινού κρέατος της ΕΕ προς τη χώρα. Η έρευνα για τα ευρωπαϊκά γαλακτοκομικά προϊόντα θα επανεξετάσει 20 διαφορετικά προγράμματα επιδοτήσεων της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων στο πλαίσιο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Η έρευνα αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός ενός έτους και μπορεί να παραταθεί για άλλους έξι μήνες υπό ειδικές συνθήκες. Αυτό ουσιαστικά δίνει περισσότερο χρόνο για διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι «θα υπερασπιστεί σθεναρά τα συμφέροντα της γαλακτοβιομηχανίας της ΕΕ», σύμφωνα με τον εκπρόσωπο Ολοφ Γκιλ. Θα παρέμβει όπως αρμόζει για να διασφαλίσει ότι η έρευνα συμμορφώνεται με τους σχετικούς κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, επισήμανε ο ίδιος.
Το νέο επεισόδιο στην εμπορική κόντρα έρχεται καθώς η ΕΕ έκρινε πως κινεζικές κρατικές επιδοτήσεις έχουν δώσει στις αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας αθέμιτο πλεονέκτημα έναντι των ευρωπαϊκών εταιρειών.
Προστασία
Μετά τη νέα ανακοίνωση της ΕΕ για δασμούς σε ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής, το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας δήλωσε ότι «είναι σθεναρά αντίθετο και ανησυχεί έντονα» για τα ευρήματα των Βρυξελλών και δεσμεύτηκε να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των κινεζικών εταιρειών.
Ειδικότερα, τα 20 προγράμματα επιδοτήσεων σε γαλακτοκομικά που θα εξετάσει η Κίνα από όλο το μπλοκ των 27 χωρών της ΕΕ αφορούν την Αυστρία, το Βέλγιο, την Κροατία, την Τσεχική Δημοκρατία, τη Φινλανδία, την Ιταλία, την Ιρλανδία και τη Ρουμανία, ανέφερε το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας.
Η ΕΕ ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή γαλακτοκομικών προϊόντων της Κίνας έχοντας τουλάχιστον το 36% της συνολικής αξίας των εισαγωγών το 2023, πίσω μόνο από τη Νέα Ζηλανδία, σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων.
Η ΕΕ εξήγαγε 1,7 δισ. ευρώ γαλακτοκομικών προϊόντων στην Κίνα το 2023, από 2 δισ. ευρώ το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία επικαλείται τη Eurostat, ανέφερε το Reuters.
Η συνδυασμένη αξία των εξαγωγών χοιρινού κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων της ΕΕ προς την Κίνα – αγαθών που ενδέχεται να επηρεαστούν από δασμούς – είναι μικρότερη από την αξία των εξαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας στην ΕΕ, η οποία εκτιμάται ότι ανέρχεται σε περίπου 13,5 δισ. δολάρια για το 2023, ανέφεραν πηγές στο Economist Intelligence Unit.