Με την επιστροφή των Αθηναίων από τις καλοκαιρινές διακοπές τους ξεκινούν και τα πρώτα δρομολόγια των καινούργιων αστικών λεωφορείων των ΚΤΕΛ, που για τα επόμενα οκτώ χρόνια θα εξυπηρετούν συνολικά 63 γραμμές του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ). Συγκεκριμένα, στη διάθεση του επιβατικού κοινού της Αθήνας θα είναι από την ερχόμενη Δευτέρα, 26 Αυγούστου, τα πρώτα 30 καινούργια λεωφορεία, από το σύνολο των 211 των ΚΤΕΛ, που προβλέπεται να ενσωματωθούν στο πρόγραμμα δρομολογίων του ΟΑΣΑ σταδιακά έως τις αρχές του 2025. Τα λεωφορεία αυτά έρχονται να προστεθούν στα 140 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, τα οποία εκτελούν ήδη δρομολόγια στην Αθήνα από τον περασμένο Μάιο.

«Τα πρώτα 30 λεωφορεία θα βρίσκονται στους δρόμους της Ανατολικής Αττικής την ερχόμενη Δευτέρα», δήλωσε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας και πρόσθεσε: «Το σύνολο των λεωφορείων θα εξυπηρετεί 63 γραμμές σε Ανατολική και Δυτική Αττική. Oλα τα λεωφορεία είναι προσβάσιμα σε ΑμεΑ και είναι πολύ σημαντικό ότι επιτυγχάνουμε την ενίσχυση – εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχουμε θέσει – του στόλου των αστικών λεωφορείων, βελτιώνοντας την καθημερινότητα των πολιτών».

Λίγους μήνες μετά την ολοκλήρωση του διεθνούς διαγωνισμού του ΟΑΣΑ για την παραχώρηση σε ιδιώτες του συγκοινωνιακού έργου των 63 περιαστικών λεωφορειακών γραμμών στην Ανατολική και Δυτική Αττική, η ανάδοχη κοινοπραξία παρέλαβε τα πρώτα 130 λεωφορεία. Πρόκειται για κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν τα ΚΤΕΛ Κορίνθου, Αργολίδας, Θηβών, Μαγνησίας, Σαλαμίνας καιΧανίων – Ρεθύμνου, καθώς και οι τουριστικές επιχειρήσεις Αφοί Μαρούλη και Panolympia (Smile Acadimos).

Οι γραμμές της Ανατολικής Αττικής

Τα πρώτα 30 λεωφορεία, από το σύνολο των 96 παραληφθέντων οχημάτων (61 οχήματα 12 μέτρων, 30 αρθρωτά λεωφορεία 18 μέτρων και 5Midi 8 μέτρων), θα ξεκινήσουν από τη Δευτέρα να εκτελούν δρομολόγια σε 25 γραμμές της Ανατολικής Αττικής, αντικαθιστώντας παλαιά οχήματα. Βάσει του προγράμματος της κοινοπραξίας, κάθε εβδομάδα θα μπαίνουν στην κυκλοφορία 30 νέα λεωφορεία, έως ότου συμπληρωθεί ο αριθμός των 96 οχημάτων που θα εκτελούν δρομολόγια στην Ανατολική Αττική. Η σταδιακή ενεργοποίησητων λεωφορείων οφείλεται στο γεγονός ότι πρέπει να ακολουθηθούν συγκεκριμένες διαδικασίες, οι οποίες αφορούν κυρίως την έκδοση των νέων πινακίδων κυκλοφορίας, την εγκατάσταση των συστημάτων του «έξυπνου» εισιτηρίου και της τηλεματικής. Σε κάθε περίπτωση, το σύνολο των 96 οχημάτων θα έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα δρομολογίων του ΟΑΣΑ έως τα μέσα Σεπτεμβρίου, εξυπηρετώντας τις γραμμές σε Παιανία, Κορωπί, Παλλήνη, Πικέρμι, Γέρακα, Ραφήνα,Σπάτα, Λούτσα, Ανάβυσσο, Παλαιά Φώκαια, Ανθούσα, Γλυκά Νερά,Μαραθώνα, Νέα Μάκρη, Βάρη, Βάρκιζα, Σαρωνίδα, Βουλιαγμένη.

Οι γραμμές της Δυτικής Αττικής

Παράλληλα, έχει ξεκινήσει η σταδιακή παραλαβή και των υπόλοιπων 115 νέων οχημάτων (112 οχήματα 12 μέτρων και 3Midi 8 μέτρων) που θα εκτελούν συγκοινωνιακό έργο στις υπόλοιπες 38 γραμμές της Δυτικής Αττικής, οι οποίες εξυπηρετούν περιοχές όπως η Ελευσίνα, ο Ασπρόπυργος, η Μάνδρα, η Μαγούλα και η Φυλή.Hδη έχουν παραληφθεί τα πρώτα 34 λεωφορεία και τους επόμενους μήνες αναμένεται να ολοκληρωθεί η προμήθεια και των υπόλοιπων οχημάτων.

Ο διαγωνισμός και η σύμβαση

Η παραχώρηση του συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΑ στα ΚΤΕΛ, έναντι 385,5 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ), βάσει της νέας σύμβασης με την κοινοπραξία που αναδείχθηκε από διεθνή διαγωνισμό του ΟΑΣΑ, θα έχει διάρκεια οκτώ ετών.

Ο εν λόγω διαγωνισμός προκηρύχθηκε τον Οκτώβριο του 2023, ωστόσο κηρύχθηκε άγονος καθώς δεν υπήρξε ενδιαφέρον. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό συνέβη καθώς η αποζημίωση του ΟΑΣΑ ανά οχηματοχιλιόμετρο κρίθηκε χαμηλή απόξένους ενδιαφερόμενους, ενώ κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης υπήρξαν και σχόλια για τη διάρκεια της σύμβασης (αρχικά η παραχώρηση ήταν για πέντε έτη).

Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε εκ νέου τον Δεκέμβριο του 2023 με την υποβολή μόνο μιας προσφοράς στα τέλη του Ιανουαρίου 2024. Πρόκειται για την προσφορά της κοινοπραξίας ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ που πήρε τελικά το έργο, όπου τη μετοχική πλειοψηφία κατέχουν τα ΚΤΕΛ. Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο,τα τουριστικά γραφεία Panolympia (Smile Acadimos) και Maroulis Travel κατέχουν συνολικά το 16,1% του μετοχικού κεφαλαίου,ενώ ομεγαλύτερος μέτοχος είναι τα ΚΤΕΛ Κορινθίας με ποσοστό 29,86%. Ακολουθούν τα ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου με 28,91%, τα ΚΤΕΛ Σαλαμίνας με 12,8%, τα ΚΤΕΛ Θηβών με 4,74%, τα ΚΤΕΛ Μαγνησίας με 4,74% και τα ΚΤΕΛ Αργολίδας με 2,84%.

Με τη συγκεκριμένη κοινοπραξία ουσιαστικά υπογράφηκαν δύο συμβάσεις οκταετούς διάρκειας. Η πρώτη αφορά την Ανατολική Αττική, όπου η εξυπηρέτηση των 24 λεωφορειακών γραμμών θα κοστίσει 188,4 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Η ανάδοχος κοινοπραξία οφείλει να εκτελεί σε καθημερινή βάση 1.188 δρομολόγια, ενώ θα πρέπει να διαθέτει 96 λεωφορεία.

Η δεύτερη σύμβαση προβλέπει την κάλυψη 38 γραμμών στη Δυτική Αττική, με το κόστος να ανέρχεται στα 197,1 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Η κοινοπραξία οφείλει να πραγματοποιεί καθημερινά 1.757 δρομολόγια και να διαθέτει 115 καινούργια λεωφορεία.

Επιπλέον, το κοινοπρακτικό σχήμα θα αναλάβει την εγκατάσταση του αναγκαίου εξοπλισμού για το Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) και την Τηλεματική, ενώ καλείται να δημιουργήσει και δύο νέα αμαξοστάσια σε Ανατολική καιΔυτική Αττική εντός ενός έτους από την εκκίνηση του έργου.

Με leasing τα πρώτα 300 νέα λεωφορεία στην Αθήνα

Tην προμήθεια 300 καινούργιων λεωφορείων, μέσω σύμβασης μίσθωσης που υπεγράφη χθες, εξασφάλισε η εταιρεία των Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ) της Αθήνας. Στη σύμβαση που υπεγράφη παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προβλέπεται η παράδοση του 30% του συνόλου των λεωφορείων μέσα στο επόμενο τρίμηνο, κάτι που σημαίνει πως ένας πολύ σημαντικός αριθμός νέων λεωφορείων πρόκειται να ενταχθεί στον στόλο της ΟΣΥ έως το τέλος τους έτους.

Αναφερόμενος στο περιεχόμενο της σύμβασης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, σημείωσε ότι πρόκειται για 100 πετρελαιοκίνητα αρθρωτά λεωφορεία μήκους 18 μέτρων, 100 πετρελαιοκίνητα λεωφορεία 12 μέτρων και επιπλέον 100 ηλεκτρικά λεωφορεία, Midi 8, 6 μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ.