Με την αγορά leasing αυτοκινήτου να έχει πάρει τα πάνω της, η χρηματοδοτική μίσθωση (leasing) έχει πλέον βάλει πλώρη για νέες αγορές. Το leasing έχει ανοίξει προς τους ιδιώτες από το 2022. Την ίδια χρονιά, ορισμένες επιχειρήσεις άνοιξαν τον χορό του leasing ηλεκτρονικών συσκευών, όπως είναι τα κινητά τηλέφωνα, τα λάπτοπ και τα τάμπλετ.
Πρόκειται για μια αγορά συνολικής αξίας περίπου 1-1,5 εκατ. ευρώ μέχρι στιγμής, και αποτελεί περίπου το 3,5% των συμβολαίων leasing στη χώρα. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα είναι νεοφυείς που έχουν κυρίως online παρουσία και μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού.
Παρέχουν στους πελάτες τους (κυρίως επιχειρήσεις αλλά και ιδιώτες) ηλεκτρονικές συσκευές (κυρίως κινητά και λάπτοπ) έναντι μηνιαίου μισθώματος που συνήθως κυμαίνεται κοντά στα 50 ευρώ. Μάλιστα, στο πακέτο συμπεριλαμβάνονται η άμεση αντικατάσταση σε περίπτωση βλάβης ή ζημιάς, καθώς και τα αναγκαία αξεσουάρ (θήκη, προστατευτικό τζαμάκι για τα smartphones κ.λπ.), αλλά και ασφάλεια έναντι κλοπής κ.ά.
Το leasing ηλεκτρονικών συσκευών έχει διάρκεια 1-2 χρόνια στις περισσότερες περιπτώσεις, όμως δίνεται επίσης η δυνατότητα μίσθωσης και για μικρότερο χρονικό διάστημα (π.χ. 3 ή 6 μήνες). Σε ένα συμβόλαιο μισθώματος διάρκειας ενός χρόνου, εκτιμάται ότι ο πελάτης θα δαπανήσει περίπου το 55%-60% των χρημάτων που θα ξόδευε για την αγορά της συσκευής.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, το leasing ηλεκτρονικών συσκευών παρουσιάζει ραγδαία ανάπτυξη κατά το τελευταίο διάστημα. «Υπήρξε ενδιαφέρον από το πρώτο δευτερόλεπτο» λέει στα «ΝΕΑ» ο ιδρυτής μιας εκ των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο.
Το «μότο» της αγοράς είναι ότι «η χρήση ενός προϊόντος δεν προϋποθέτει την ιδιοκτησία του». Οι εταιρείες του κλάδου κάνουν λειτουργικό leasing, δηλαδή κρατούν την ιδιοκτησία του προϊόντος και παραχωρούν τη χρήση του, όπως γίνεται π.χ. με έναν ιδιοκτήτη που νοικιάζει το ακίνητό του σε κάποιον άλλο.
Οπως λένε στα «ΝΕΑ» οι επιχειρηματίες του κλάδου, το leasing ηλεκτρονικών συσκευών παρουσιάζει μια σειρά από οφέλη:
Πρώτον, η επιχείρηση ή ο ιδιώτης πλέον δεν χρειάζεται να πληρώσει το υψηλό κόστος της αρχικής αγοράς. Ετσι, μπορεί να χρησιμοποιήσει το κεφάλαιο που θα δαπανούσε για την αγορά ηλεκτρονικών συσκευών σε επενδύσεις για την ανάπτυξή της.
Δεύτερον, ο πελάτης αποκτά πρόσβαση στα καλύτερα προϊόντα, αντί να «συμβιβαστεί» με μια φθηνότερη λύση.
Τρίτον, έχει τη δυνατότητα να αναβαθμίζει τον εξοπλισμό του συχνά, ακολουθώντας την τεχνολογική εξέλιξη και να αποφύγει τη γρήγορη απαξίωση της συσκευής, όπως και πιθανό κόστος επισκευής.
Τέταρτον, στην περίπτωση των επιχειρήσεων, είναι δυνατή η αυξομείωση του αριθμού των συσκευών, ταυτόχρονα με φορολογικά οφέλη (ΦΠΑ, έξοδα). Επιπλέον, βελτιώνει το προφίλ της όσον αφορά τα κριτήρια ESG (περιβαλλοντικό αποτύπωμα, κοινωνική προσφορά, χρηστή διοίκηση), καθώς συμβάλλει στην κυκλική οικονομία. Κι αυτό γιατί οι εταιρείες leasing ηλεκτρονικών συσκευών αυξάνουν τον χρόνο ζωής τους μέσω του refurbishing (επισκευή) και έτσι μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της παραγωγής νέων συσκευών, ενώ τις ανακυκλώνουν όταν λήγει η διάρκεια ζωής τους.
ΟΙ ΠΡΟΤΙΜΗΣΕΙΣ.
Σε ό,τι αφορά τις προτιμήσεις των πελατών, στελέχη της αγοράς δηλώνουν στα «ΝΕΑ» ότι παρατηρούνται οι εξής τάσεις:
(α) Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον προέρχεται από μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις (3-10 συσκευές), χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις δεν κάνουν leasing.
(β) Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στα κινητά τηλέφωνα, η αγορά των λάπτοπ αναπτύσσεται, ενώ αυτή των τάμπλετ είναι περιορισμένη.
(γ) Οι πελάτες προτιμούν τα πιο εξελιγμένα μοντέλα των μεγάλων εταιρειών.
(δ) Οι πελάτες επιλέγουν συχνότερα το μακροπρόθεσμο leasing (24 μηνών), που είναι και φθηνότερο. Από τη μεριά των επιχειρήσεων του κλάδου, σημαντικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι το προϊόν παραμένει ιδιοκτησία τους και διατηρεί μεταπωλητική αξία μετά την ολοκλήρωση του leasing. Για τον λόγο αυτόν, στις συσκευές τεχνολογίας, η μίσθωση είναι συνήθως λίγων μηνών. Τα μονοπάτια που μπορεί να ακολουθήσει μια συσκευή μετά τη μίσθωση είναι τρία: (α) επισκευή και νέα μίσθωση, (β) πώληση στη δευτερογενή αγορά, (γ) πώληση στον πελάτη που είχε μισθώσει το προϊόν. Τις περισσότερες φορές, πάντως, ακολουθείται το πρώτο ή το δεύτερο.
ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ.
Οσον αφορά τις προκλήσεις για τις εταιρείες leasing ηλεκτρονικών συσκευών, δύο είναι οι βασικότερες. Η πρώτη είναι να γίνουν γνωστές στο ευρύ κοινό οι υπηρεσίες που προσφέρουν. Η δεύτερη αφορά την επιλογή των πελατών τους, καθώς το leasing μοιάζει με ενός είδους δάνειο, επομένως η φερεγγυότητα του πελάτη αποτελεί προτεραιότητα.
Το leasing ηλεκτρονικών συσκευών είναι μια νέα αγορά, που τώρα κάνει τα πρώτα της βήματα στην Ελλάδα.
Ωστόσο, σε χώρες του εξωτερικού έχει ήδη εδραιωθεί και αναπτύσσεται πλέον με ρυθμούς πέριξ του 10%-15% ετησίως. Στις ΗΠΑ το leasing ηλεκτρονικών συσκευών έχει ξεκινήσει εδώ και περίπου 15-20 χρόνια, ενώ στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης παρατηρείται κινητικότητα τα τελευταία 7 χρόνια.