Τα παιχνίδια διασκέδασης μετατρέπονται μέσα σε λίγα μόλις λεπτά σε παιχνίδια τρόμου και οι παιδικές φωνές σε ουρλιαχτά: Την τελευταία δεκαετία, τα ατυχήματα σε λούνα παρκ είναι συχνά και δυστυχώς σε κάποιες περιπτώσεις με τραγικά αποτελέσματα. Ο θάνατος του 19χρονου Γιάννη πριν από λίγες ημέρες σε λούνα παρκ της Χαλκιδικής είναι το τελευταίο τραγικό περιστατικό στη «μαύρη» λίστα των παιδιών που έχασαν τη ζωή τους ή τραυματίστηκαν σοβαρά.

Τραγικές ελλείψεις, εγκληματική αμέλεια των επιχειρηματιών, απουσία ελέγχων και ένα κουβάρι ευθυνών και αρμοδιοτήτων αναδύονται κάθε φορά που ένα ατύχημα σε τέτοιους εξωτερικούς χώρους ψυχαγωγίας βλέπει το φως της δημοσιότητας. To νομοθέτημα που αφορά την αδειοδότηση και λειτουργία των λούνα παρκ, όπως θα πουν στα «ΝΕΑ» εκπρόσωποι δημοτικών αρχών, είναι δαιδαλώδες και σε αρκετά σημεία ασαφές, δημιουργώντας «χαραμάδες, τις οποίες εκμεταλλεύονται όσοι εκ των ιδιοκτητών θέλουν να μην είναι σύννομοι».

Αξίζει να σημειωθεί πως οι δύο σχετικές υπουργικές αποφάσεις παραπέμπουν σε άλλα περίπου 40 νομοθετήματα. Στην προσπάθεια λοιπόν να αυστηροποιηθεί το πλαίσιο για τη χορήγηση άδειας και τη λειτουργία των λούνα παρκ, ο νόμος γίνεται τόσο πολύπλοκος που αφήνει «γκρίζες ζώνες».

«Ο νόμος είναι ασαφής ως προς τον έλεγχο αυτών των εγκαταστάσεων μετά την αδειοδότηση. Ο κάθε ιδιοκτήτης είναι υποχρεωμένος μεν να έχει, τόσο κατά την έναρξη όσο και κατά τη διάρκεια λειτουργίας, μια σειρά εγγράφων από πιστοποιημένους φορείς που να εξασφαλίζουν την καλή λειτουργία και την ασφάλεια των χρηστών, ωστόσο οι ελεγκτικές αρχές δύνανται να διενεργούν ελέγχους στο λούνα παρκ, με σκοπό την παρακολούθηση της συμμόρφωσης του φορέα της δραστηριότητας. Αυτό σημαίνει πως δεν υποχρεούνται και όταν κάποιο τραγικό περιστατικό συμβεί τότε ξεκινά το μπαλάκι ευθυνών» σημειώνει ο δήμαρχος Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης.  Γι’ αυτό, όπως εξηγεί, προκειμένου να μην υπάρχουν «παραθυράκια» που θα εκμεταλλεύονται κάποιοι, θα πρέπει να υπάρξει ένα νομοθέτημα, στο οποίο θα ορίζεται ρητώς τόσο η διαδικασία της αδειοδότησης όσο και αυτή των ελέγχων. «Θα μπορούσαν, για παράδειγμα, οι δήμοι να βγάζουν μετά από αυτοψίες – όταν η επιχείρηση είναι πλέον σε λειτουργία – πιστοποιητικό, όπως γίνεται και με τις παιδικές χαρές».

«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν αναλυτικά τη διαδικασία και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται στην περίπτωση που κάποιος επιχειρηματίας επιθυμεί να ανοίξει λούνα παρκ. Εάν, πάλι, πρόκειται για επιχείρηση με ηλεκτρικά παιχνίδια για ένα ή δύο άτομα (παιχνίδια με κέρματα), τότε η διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί είναι αυτή της γνωστοποίησης, όπως γίνεται και με τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.

Για την έγκριση εγκατάστασης

  • Αίτηση, στην οποία καθορίζεται το είδος του καταστήματος (κατηγορία στην οποία εντάσσεται η επιχείρηση).
  • Βεβαίωση χρήσης γης από την Υπηρεσία Δόμησης του αντίστοιχου δήμου.
  • Τοπογραφικό διάγραμμα της περιοχής όπου πρόκειται να εγκατασταθεί η επιχείρηση, στο οποίο να φαίνονται όλες οι εγκαταστάσεις που υπάρχουν σε ακτίνα 150 μέτρων από τα όρια του χώρου άσκησής της. Αν η δραστηριότητα πρόκειται να εγκατασταθεί σε χώρο οριζόντιας ιδιοκτησίας, απαιτείται υπεύθυνη δήλωση του φορέα της δραστηριότητας, στην οποία δηλώνεται ότι ο κανονισμός του κτιρίου δεν απαγορεύει τη λειτουργία της δραστηριότητας στον χώρο, και ελλείψει κανονισμού, υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη του χώρου, στην οποία δηλώνεται ότι δεν υφίσταται κανονισμός.
  • Γνωμοδότηση από αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
  • Στην περίπτωση που η περιοχή θεωρείται δασική, γνωμοδοτεί και η αρμόδια Δασική Υπηρεσία.

Για την έγκριση λειτουργίας

  • Αίτηση με τα ακριβή στοιχεία του επιχειρηματία, τον ακριβή χώρο όπου επιθυμεί να εγκαταστήσει τη δραστηριότητά του και την περιγραφή της δραστηριότητάς του, στην οποία αναγράφεται και ο ΚΑΔ.
  • Προσκόμιση της έγκρισης εγκατάστασης (όπως αναφέρεται παραπάνω).
  • Βεβαίωση χώρου κύριας χρήσης από ιδιώτη μηχανικό, αναφορικά με τη νομιμότητα των κτιριακών εγκαταστάσεων και των κατασκευών ψυχαγωγικής δραστηριότητας και τη συμμόρφωσή τους με τον ισχύοντα Οικοδομικό και Κτιριοδομικό Κανονισμό, τον Κανονισμό Πυροπροστασίας, τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις και κτιριολογικές προδιαγραφές της ειδικής νομοθεσίας για τη δραστηριότητα.
  • Αντίγραφα δημοσίων εγγράφων περί συμμόρφωσης με την πολεοδομική νομοθεσία (οικοδομική άδεια, έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, κ.λπ.).
  • Αντίγραφα εγκεκριμένων κατόψεων χώρου όπου πρόκειται να λειτουργήσει η δραστηριότητα με αποτύπωση του εξοπλισμού ψυχαγωγίας στον χώρο με σχετικό υπόμνημα.
  • Ειδικά για τα μηχανήματα ψυχαγωγίας – παιχνίδια: Στο υπόμνημα κατόψεων θα πρέπει να αναγράφεται ο μοναδικός αριθμός ταυτοποίησης δίπλα σε κάθε μηχάνημα ψυχαγωγίας, ενώ για κάθε μηχάνημα υποβάλλεται έκθεση τεχνικού ελέγχου αναγνωρισμένου φορέα, από την οποία προκύπτει η συμμόρφωσή της και το επιτρεπτό της λειτουργίας της.
  • Πιστοποιητικό πυροπροστασίας για ψυχαγωγικές δραστηριότητες που ασκούνται σε στεγασμένο χώρο και για ψυχαγωγικές δραστηριότητες που ασκούνται σε υπαίθριο χώρο και εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας πυροπροστασίας.
  • Υπεύθυνη δήλωση του αρμόδιου μηχανικού, ότι η κυκλοφοριακή σύνδεση, η είσοδος, η έξοδος της εγκατάστασης υλοποιήθηκε σύμφωνα με τα εγκεκριμένα σχέδια αυτής.
  • Υπεύθυνη δήλωση του αρμόδιου κατά νόμου μηχανικού, στην οποία δηλώνεται ότι έχουν εγκατασταθεί, τηρούνται και λειτουργούν καλώς τα απαιτούμενα μέτρα και μέσα πυροπροστασίας της κείμενης νομοθεσίας πυροπροστασίας.
  • Υπεύθυνη δήλωση εγκαταστάτη (ΥΔΕ) για ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις.
  • Γνωμάτευση ύψους και έγκριση της αρμόδιας υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, εφόσον απαιτείται, όταν πρόκειται για πτήση ή ανύψωση αιωροπτέρων, αεροστάτων ή άλλων τεχνικών μέσων.
  • Βεβαίωση από τους διαχειριστές δικτύων παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και τηλεπικοινωνιών, για την ασφάλεια των εγκαταστάσεων, όταν πρόκειται να γίνει πτήση ή ανύψωση.
  • Βεβαίωση από το Αστυνομικό Τμήμα για την καλή τάξη, ασφάλεια και κυκλοφορία του χώρου.
  • Παράβολο και βεβαίωση μη οφειλής προς τον δήμο.