Μέχρι πριν από λίγο μόνο καιρό αποτελούσε σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Τώρα φαίνεται ότι πλησιάζει πολύ κοντά ο καιρός που ανθρωποειδή ρομπότ θα εργάζονται στις γραμμές παραγωγής βιομηχανικών μονάδων.
Μετά τον επικεφαλής της Tesla Ιλον Μασκ που από το 2025 θέλει να βάλει τέτοια τεχνολογία στην παραγωγή και συναρμολόγηση των οχημάτων του, τώρα δυναμικά στο παιχνίδι φαίνεται ότι μπαίνουν και κινεζικές εταιρείες.
Ηδη στο Παγκόσμιο Συνέδριο Ρομποτικής (World Robot Conference) που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες μέρες στο Πεκίνο περισσότερες από είκοσι κινεζικές εταιρείες παρουσίασαν πρωτότυπα ανθρωποειδή ρομπότ που κινούνται με μπαταρίες, τα οποία προορίζονται για να αναλάβουν καθήκοντα σε εργοστάσια και αποθήκες.
Οταν ο Μασκ στα μέσα καλοκαιριού είχε μιλήσει για το δικό του ανθρωπόμορφο ρομπότ, το Optimus, με την υπόσχεση να δουλεύει στην Tesla από το 2025 και σε άλλες εταιρείες που θα το αγοράσουν από το 2026 και μετά, είχε εκφράσει την εκτίμηση ότι η τεχνολογία αυτή θα χρησιμοποιείται σε συγκεκριμένα καθήκοντα: σε επαναλαμβανόμενες, επικίνδυνες και βαρετές όπως τις είχε χαρακτηρίσει εργασίες. Τα ρομπότ αυτά του Μασκ υπολογίζεται να πωλούνται προς 20.000 δολάρια το καθένα, ενώ η τιμή κάθε μονάδας για την αντίστοιχη κινεζική τεχνολογία υπολογίζεται προς το παρόν στα 30.000 δολάρια.
Σε κάθε περίπτωση όμως, η τεχνολογία αυτή δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να αλλάξουν πολλά στους εργασιακούς χώρους, πρώτα των βιομηχανιών, έπειτα και σε άλλους κλάδους. Σε συνδυασμό με τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) τα ανθρωποειδή ρομπότ έχουν τις προοπτικές να αρχίσουν να αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο πολλές βιομηχανίες και βιοτεχνίες λειτουργούν – και μαζί με αυτό και τις σχέσεις μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων.
Οι προβλέψεις. Ενδεικτικό των προοπτικών που υπάρχουν είναι ότι σύμφωνα με προβλέψεις της Goldman Sachs τον Ιανουάριο, η ετήσια παγκόσμια αγορά ανθρωποειδών ρομπότ θα φτάσει σε τζίρο τα 38 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2035. Μέχρι τότε υπολογίζεται ότι περίπου 1,4 εκατ. από αυτά τα ανθρωποειδή ρομπότ θα έχουν διατεθεί κυρίως σε εταιρείες για λειτουργίες παραγωγής, όπως δείχνουν τα ίδια στοιχεία που παρουσίασε το Reuters. Με βάση στοιχεία του 2023 που επικαλείται επίσης η Goldman Sachs, το κόστος των υλικών για την κατασκευή τους διαμορφωνόταν σε 150.000 δολάρια το καθένα το 2023, εξαιρουμένου του κόστους έρευνας και ανάπτυξης. Ομως τα κόστη αυτά μειώνονται συνεχώς, ειδικά στην Κίνα που φημίζεται για την παραγωγή της σε τεράστια νούμερα.
«Υπάρχει μεγάλο περιθώριο για να συμπιεστεί το κόστος» δήλωσε στο Reuters ο Χου Ντέμπο, διευθύνων σύμβουλος της Shanghai Kepler Exploration Robotics, εταιρείας που συνίδρυσε πέρυσι εμπνευσμένος από το ανθρωποειδές ρομπότ Optimus της Tesla.
Η εταιρεία του Χου εργάζεται στην πέμπτη έκδοση ρομπότ – εργάτη που θα δοκιμαστεί σε εργοστάσια. Ο ίδιος αναμένει ότι η τιμή πώλησης κάθε μονάδας θα είναι μικρότερη από 30.000 δολ.
Η ώθηση της Κίνας και στον κλάδο αυτό βασίζεται στη φόρμουλα που οδήγησε σε επιτυχία και τη μαζική κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. Στην κρατική υποστήριξη, τον συνεχή ανταγωνισμό στις τιμές, στις νέες εταιρείες που δημιουργούνται συνεχώς και σε αλυσίδα εφοδιασμού με μεγάλη επάρκεια σε υλικά.
Η στροφή και στα ανθρωποειδή ρομπότ υποστηρίζεται από την πολιτική του προέδρου της Κίνας Σι Τζινπίνγκ για την ανάπτυξη «νέων παραγωγικών δυνάμεων», όπως τις ονομάζει, στην τεχνολογία.
Ηδη η πόλη του Πεκίνου δημιούργησε τον Ιανουάριο κρατικό ταμείο 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη ρομποτική. Η Σαγκάη ανακοίνωσε τον Ιούλιο ότι σχεδιάζει να δημιουργήσει ταμείο επίσης 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη βιομηχανία τέτοιων ρομπότ.