Ταξίδια στις αγορές του Ατλαντικού και όχι μόνο κάνουν τα ελληνικά προϊόντα, με την άνοδο των ελληνικών εξαγωγών να φτάνει στις νέες αγορές ακόμα και το 20%, όταν σε παραδοσιακούς προορισμούς, όπως της Δυτικής Ευρώπης και των Βαλκανίων, τα ποσοστά αύξησης δεν ξεπερνούν το 3% και στην Ανατολική Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή το πρόσημο είναι αρνητικό.
Οι αγορές των ΗΠΑ, του Καναδά και του Ηνωμένου Βασιλείου κατέγραψαν ισχυρή ανάπτυξη από την αρχή της χρονιάς (21%) και αποδείχθηκαν αξιόλογη εναλλακτική για τα ελληνικά προϊόντα, είτε αυτά είχαν ήδη παρουσία εκεί είτε κατευθύνθηκαν για πρώτη φορά αναζητώντας νέες αγορές για να αντιμετωπίσουν τη στασιμότητα που εμφανίζει η ευρωπαϊκή αγορά.
Αν και οι ελληνικές εξαγωγές τόσο στην Αμερική όσο και στην Ασία και την Ωκεανία βρίσκονται ακόμη σε στάδιο ανάπτυξης, καθώς καλύπτουν μικρό εύρος προϊόντων και μικρό σχετικά όγκο, η αύξηση είναι σημαντική σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Τράπεζας για το τρίμηνο Φεβρουαρίου – Απρίλιου, οι ΗΠΑ και ο Καναδάς κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 22%, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι το 30% της αύξησης αφορούσε προϊόντα για τα οποία οι έλληνες εξαγωγείς καταβάλλουν έντονη προσπάθεια εισόδου.
Μάλιστα από τα προϊόντα που διαμόρφωσαν την ισχυρή αυτή επίδοση ξεχωρίζουν κυρίως τα προϊόντα μετάλλου (ράβδοι χάλυβα, αλουμίνιο και σωληνώσεις), τα οποία κάλυψαν σχεδόν το 50% της ανόδου, και τα τρόφιμα (ελιές, κομπόστες, φέτα και λαχανικά), που κάλυψαν το 25% της ανόδου.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο από την αρχή του χρόνου η αύξηση έφτασε το 21% και μάλιστα το μεγαλύτερο μέρος της ανόδου προέρχεται από προϊόντα με σταθερή εξαγωγική δραστηριότητα προς την αγορά αυτή, γεγονός που δείχνει ότι τα ελληνικά προϊόντα έχουν χτίσει την εικόνα τους και πείσει για την ποιότητά τους.
Ηλεκτρικοί αγωγοί
Επίσης, είναι αξιοσημείωτο ότι σχεδόν τα τρία τέταρτα της αύξησης καλύπτονται από ένα μόλις προϊόν (ηλεκτρικοί αγωγοί), ενώ σημαντική συμβολή έχουν τα τρόφιμα που καλύπτουν το 15% της ανόδου και τα προϊόντα τεχνολογίας (οθόνες υγρών κρυστάλλων και τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός) που καλύπτουν το 6% της αύξησης.
Την ίδια στιγμή εικόνα σταθεροποίησης εμφανίζει η ελληνική συμμετοχή στο ευρωπαϊκό εξαγωγικό «καλάθι» με τις επιδόσεις να είναι οριακές 0,53% στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές (Δυτική Ευρώπη, Βαλκάνια και Ανατολική Ευρώπη), οι οποίες απορροφούν τα τέσσερα στα πέντε ελληνικά προϊόντα και παρουσιάζουν σχετική σταθερότητα, με την αύξηση να κυμαίνεται ανά αγορά έως 3%.
Το βέβαιο είναι ότι το 2024 εξακολουθεί να είναι ένα έτος έντονων προκλήσεων, καθώς η διαρκής γεωπολιτική αναταραχή και οι πολιτικές εξελίξεις σε ΕΕ και ΗΠΑ μπορούν να επηρεάσουν απρόσμενα τις ελληνικές εξαγωγές, ενώ η κλιματική αλλαγή παραμένει μια διαρκής απειλή για την αγροτική παραγωγή, η οποία κατέχει κομβικό ρόλο στις ελληνικές εξαγωγές, με τα τρόφιμα να καλύπτουν το ένα στα τέσσερα προϊόντα που εξάγει η Ελλάδα.