Σ ύγχυση προκάλεσαν πληροφορίες που κυκλοφόρησαν ευρέως για το ότι από την 1η Σεπτεμβρίου θα εφαρμόζονταν αλλαγές που αφορούν τις αποσκευές καμπίνας στις αεροπορικές πτήσεις. Αλήθειες και μύθοι μπερδεύτηκαν, πιθανόν λόγω του εσφαλμένου συνδυασμού της επιστροφής του ενιαίου κανόνα των 100 ml για τα υγρά στις χειραποσκευές σε όλη την Ευρώπη, που πράγματι ισχύει από την 1η Σεπτεμβρίου 2024, με τις προτεινόμενες αλλαγές στις επιτρεπόμενες χειραποσκευές που εξετάζει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Σήμερα μπορεί να εξαρτώνται από την αεροπορική εταιρεία που έχει επιλέξει κανείς τα διαφορετικά όρια επιτρεπόμενων χειραποσκευών. Κατά κανόνα, μεγάλοι αερομεταφορείς είναι πιο γενναιόδωροι ενώ οικονομικές αεροπορικές εταιρείες πιο φειδωλές και ο πιο ασφαλής τρόπος να φτάσει κανείς στο αεροδρόμιο σίγουρος ότι δεν θα βρεθεί προ εκπλήξεως για το αν θα χρειαστεί να παραδώσει τη βαλίτσα του είναι αυτή να έχει διαστάσεις 33x25x15 εκ., που είναι συμβατές με τα όρια και των πιο τσιγκούνηδων.
Σε μια βροχή δημοσιευμάτων σε μεγάλους ειδησεογραφικούς ιστότοπους στο Διαδίκτυο αναπαρήχθη η πληροφορία ότι «η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι έτοιμη να εφαρμόσει ένα νέο σύνολο κανόνων με στόχο να κάνει τα αεροπορικά ταξίδια πιο απλά και λιγότερο απρόβλεπτα. Από την 1η Σεπτεμβρίου, θα εφαρμοστούν αλλαγές στους κανονισμούς για τις χειραποσκευές ως μέρος μιας πρωτοβουλίας για την τυποποίηση των διαστάσεων των χειραποσκευών». Εσφαλμένα ουσιαστικά θεωρήθηκε ότι με βάση τις αλλαγές, από τον Σεπτέμβριο, οι επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών της ΕΕ θα δικαιούνται «μία χειραποσκευή και ένα μικρό προσωπικό αντικείμενο, όπως τσάντα, σακίδιο ή θήκη μεταφοράς φορητού υπολογιστή».
Αν πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τον περασμένο Οκτώβριο ψήφισμα επισημαίνοντας ότι: «Η εναρμόνιση σε επίπεδο ΕΕ των απαιτήσεων σχετικά με το μέγεθος, το βάρος και τον τύπο των χειραποσκευών και των αποσκευών για όλες τις αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ενωση θα ενίσχυε τη διαφάνεια και την προστασία όλων των ταξιδιωτών».
Μέσα στον Ιούλιο πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας προκειμένου οι αρμόδιοι φορείς να εξετάσουν κοινά πρότυπα σχετικά με το βάρος και τις διαστάσεις των χειραποσκευών. Η συζήτηση βρίσκεται σε εξέλιξη αλλά τελικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ακρίβεια πότε θα εφαρμοστούν τα νέα μέτρα που θα προβλέπονται από τη συμφωνία αλλά θεωρείται πιθανότερο οι επιβάτες των εμπορικών πτήσεων να δουν τις αλλαγές το καλοκαίρι του 2025.
Η αρμόδια Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα επανέλθει εντός του φθινοπώρου για να εξετάσει την πρόοδο σε σχέση με τη διαμόρφωση κοινών προτύπων.
«Χωρίς πρόσθετη χρέωση»
Η κατάργηση των χρεώσεων για τις χειραποσκευές θα ήταν ιδανική περίπτωση αν μπορούσαν να ξεπεραστούν οι αντικρουόμενες απόψεις που προβάλλουν διαφορετικές σφαίρες επιρροής.
Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αποφάσισε πριν από μια δεκαετία ότι οι χειραποσκευές αποτελούν «απαραίτητη πτυχή» των αεροπορικών ταξιδιών και ότι οι επιβάτες θα πρέπει να μπορούν να μεταφέρουν έναν εύλογο αριθμό αποσκευών χωρίς επιπλέον χρέωση.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επιθυμεί να υπάρξει κανονισμός που θα προβλέπει ότι οι ταξιδιώτες θα μπορούν να μεταφέρουν μερικές χειραποσκευές στο αεροσκάφος χωρίς να «υπόκεινται σε πρόσθετη χρέωση».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει ότι ως εκ τούτου: «τα κράτη μέλη καλούνται να διασφαλίσουν ότι θα τηρηθεί αυτή η απόφαση και εν τω μεταξύ να υπάρξει διαφάνεια όσον αφορά τη γνωστοποίηση τυχόν τελών χρέωσης για τις χειραποσκευές».
Πέραν των «μύθων», αλήθεια είναι ότι από την 1η Σεπτεμβρίου τέθηκαν σε ισχύ οι νέοι κανονισμοί για τα υγρά που μπορούν οι επιβάτες να έχουν μαζί τους στην καμπίνα. Ετσι, κάθε δοχείο με υγρό επιτρέπεται να περιέχει έως 100 ml με βάση το γενικό πλαίσιο οδηγιών.
Αλήθεια είναι επίσης ότι οι οικονομικές αεροπορικές εταιρείες έχουν σημαντικά έσοδα από τη χρέωση των μεγαλύτερων χειραποσκευών. Κι ενώ οι αερομεταφορείς αυτοί φροντίζουν για τη διαφάνεια των τιμών, οι ευρωπαϊκές αρχές εξετάζουν προσεκτικά το θέμα ώστε να μην παρατηρούνται παράλογες αυξήσεις.