Για στοχοποίηση της κρουαζιέρας κάνει λόγο – ανεπίσημα – ο κλάδος με αφορμή τις πρωθυπουργικές εξαγγελίες για την επιβολή τέλους 20 ευρώ ανά επιβάτη που αναμένεται να επιβληθεί σε δύο δημοφιλείς προορισμούς, τη Σαντορίνη και τη Μύκονο.

Οι εταιρείες κρουαζιέρας και o διεθνής φορέας του κλάδου, η Cruise Lines International Association (CLIA), εκτιμούν ότι το τέλος είναι πολύ υψηλό σε σύγκριση με άλλα λιμάνια της Μεσογείου, κάτι που καθιστά τη χώρα μας λιγότερο ανταγωνιστική, ενώ δεν ακολουθείται η ευρωπαϊκή πρακτική που αφορά την επιβολή τέλους σε όλους τους επισκέπτες του προορισμού.

Φέρουν σαν παράδειγμα τη Βενετία, όπου το τέλος ύψους 5 ευρώ αφορά όλους τους επισκέπτες, και τη Βαρκελώνη, όπου το τέλος ανά επιβάτη στην κρουαζιέρα είναι 3,5 ευρώ, ενώ υπάρχει και ένα τέλος (tourist tax) 7 ευρώ για όλους τους τουρίστες. Επίσης η επιβολή τέλους και σε άλλα λιγότερο δημοφιλή ελληνικά λιμάνια, εφόσον αυτό κριθεί υψηλό, θα έχει ως αποτέλεσμα να ανακοπεί ο στόχος των εταιρειών για την ανάδειξη και νέων προορισμών σε ελληνικά νησιά, κάτι που θα αποβεί εις βάρος αυτών των προορισμών.

Ενστάσεις

Η CLIA αντιδρά ακόμη καθώς το τέλος επιβάλλεται από την αμέσως επόμενη σεζόν, η οποία έχει ήδη πουληθεί και συνεπώς οι εταιρείες δεν μπορούν να μετακυλήσουν το επιπλέον κόστος στον επιβάτη. Να σημειωθεί εδώ ότι το κόστος της κρουαζιέρας για ένα μόνο ταξίδι στους δύο αυτούς προορισμούς με 4.000 επιβάτες φτάνει τα 1,6 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται η προσέγγιση σε άλλα ελληνικά λιμάνια.

Ενστάσεις διατυπώνονται και για το γεγονός ότι το τέλος δεν αφορά άλλους κλάδους που μεταφέρουν χιλιάδες επισκέπτες κάθε μέρα στη Σαντορίνη, όπως π.χ. τα ημερόπλοια που αποβιβάζουν κάθε μέρα στο νησί πάνω από 5.000 επιβάτες και οι ελληνικές Αρχές θεωρούν τα δρομολόγια αυτά ως ακτοπλοϊκά, ενώ ουσιαστικά πρόκειται για μονοήμερες κρουαζιέρες, όπως υποστηρίζουν παράγοντες της CLIA.

Βελτίωση υποδομών

Οι εκπρόσωποι του κλάδου της κρουαζιέρας διαμαρτύρονται ακόμη γιατί το τέλος δεν φαίνεται να έχει ακραιφνώς ανταποδοτικό χαρακτήρα καθώς θα συγκεντρώνεται κεντρικά και μόνο ένα μέρος του, όπως είπε ο Πρωθυπουργός, θα επιστρέφει για τη βελτίωση των υποδομών στις τοπικές κοινωνίες.

Η κρουαζιέρα αποτελεί ιστορία επιτυχίας για την Ελλάδα, έχοντας συνεισφέρει 1,4 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία το 2022, αναφέρει σε ανακοίνωσή της η CLIA, σχολιάζοντας τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για την επιβολή τέλους 20 ευρώ ανά επιβάτη κρουαζιερόπλοιου σε Μύκονο και Σαντορίνη. Η CLIA, προστίθεται στην ανακοίνωση, έχει ζητήσει, εδώ και καιρό, περισσότερες επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και συνεργάζεται συστηματικά με προορισμούς στην Ελλάδα για την εφαρμογή αποτελεσματικών συστημάτων διαχείρισης θέσεων ελλιμενισμού για τα κρουαζιερόπλοια. Οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη θα πρέπει να ανταποκρίνεται στον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική προς τις συγκεκριμένες λιμενικές επενδυτικές ανάγκες και να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες, με τα έσοδα να επανεπενδύονται άμεσα στις λιμενικές λειτουργίες και τις τοπικές κοινωνίες.