Σε περίοδο ταχείας αναδιάρθρωσης έχει εισέλθει η ιδιωτική εκπαίδευση, με τη δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών ΑΕΙ – μέσω παράκαμψης του άρθρου 16 του Συντάγματος – να λειτουργεί ως θρυαλλίδα εξελίξεων (και) για τον κλάδο των ιδιωτικών σχολών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Μόλις την Τετάρτη ανακοινώθηκε η ένταξη της Σχολής Μωραΐτη στον διεθνή όμιλο ιδιωτικών σχολείων Inspired Education Group του λιβανεζοβρετανού επιχειρηματία Nadim Nsouli, ο οποίος ελέγχει 111 σχολεία σε 24 χώρες παγκοσμίως. Είχε προηγηθεί τον Ιούλιο η απόκτηση, κατά πληροφορίες, του 89% των εκπαιδευτηρίων Κωστέα-Γείτονα (CGS) από την Olympus Εκπαιδευτική ΑΕ, που φέρεται να ελέγχεται από εφοπλιστή. Με την CGS ήδη από τον Μάιο να έχει προχωρήσει σε υπογραφή μακροχρόνιας σύμβασης μίσθωσης με τη Lamda Development για την ανάπτυξη νέου εκπαιδευτικού ιδρύματος στο Ελληνικό.
Δυο χρόνια νωρίτερα, τον Μάιο του 2022, τα Εκπαιδευτήρια Δούκα είχαν υπογράψει συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας με την Premia Properties, βάσει της οποίας η τελευταία θα αποκτούσε τις εγκαταστάσεις στο Μαρούσι, με τα εκπαιδευτήρια να παραμένουν σε αυτές στο πλαίσιο δεκαπενταετούς μίσθωσης και να διατηρούν δικαίωμα επαναγοράς τους. Πιο πρόσφατες πληροφορίες ήθελαν τις δύο πλευρές να ανοίγονται από κοινού στην αγορά της νότιας Ελλάδας, με την Premia να επενδύει σε κτιριακά συγκροτήματα και την ιδιωτική σχολή να αναλαμβάνει το εκπαιδευτικό έργο. Την ίδια χρονιά στις εγκαταστάσεις της άλλοτε Σχολής Ζηρίδη που έβαλε λουκέτο το 2017 άρχισε η λειτουργία ιδιωτικού νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου από την Pierce-The American College. Τον Φεβρουάριο του 2024 το Μονομελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών καταδίκασε πρωτόδικα τις ιδιοκτήτριες της Σχολής Ζηρίδη σε ποινές πολυετούς φυλάκισης για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας. Λίγο νωρίτερα, σε λουκέτο είχε οδηγηθεί το Μιχαλοπούλειο του Πειραιά.
«Τόσο κατά το τρέχον έτος όσο και στη διάρκεια του 2025 θα έχουμε και άλλες εξελίξεις», λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Ιδιωτικών Σχολείων, Χαράλαμπος Κυραϊλίδης. Τονίζει, δε, ότι το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώνεται αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης αλλά και όλες τις πόλεις στις οποίες λειτουργούν ιδιωτικά σχολεία, ενώ υποστηρίζει ότι ως καταλύτης για τις κινήσεις ιδιωτών επενδυτών και funds λειτουργεί η παρατεταμένη οικονομική και πολιτική σταθερότητα και οι αναπτυξιακές προοπτικές του κλάδου. Πράγματι, ο αριθμός των μαθητών των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων αυξάνεται διαρκώς τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, κατά τον Χαράλαμπο Κυραϊλίδη, η άνοδος αυτή δεν είναι θεαματική: «Ακόμα δεν έχουμε επανέλθει στα προ κρίσης επίπεδα, κάτι που όμως αναμένουμε να συμβεί έως το 2025».
Ιδιωτικά ΑΕΙ και«all inclusive» δομές
Σε άμεση αλληλεπίδραση φαίνεται πως βρίσκεται το νέο πλαίσιο που διαμορφώνεται στην τριτοβάθμια, με τη δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών ΑΕΙ. «Η ιδιωτική εκπαίδευση ανθεί και προσελκύει κεφάλαια για συγκεκριμένους λόγους που αποτελούν απόρροια πολιτικών επιλογών», λέει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ), Γιώργος Χριστόπουλος. «Ο πρώτος είναι η εσκεμμένη, κατά τη γνώμη μας, υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης. Ο δεύτερος, η δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών ΑΕΙ». Και αυτό γιατί, όπως υποστηρίζει, με την είσοδο ιδιωτών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση «πολλοί επιχειρηματίες θεωρούν ότι μπορούν να ιδρύσουν “all inclusive” δομές, οι οποίες θα καλύπτουν όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, από την προσχολική μέχρι την τριτοβάθμια».
Ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ εκτιμά ότι κατά το επόμενο διάστημα οι αλλαγές στο τοπίο της ιδιωτικής εκπαίδευσης θα είναι κοσμογονικές, καθώς η είσοδος funds και μεγάλων επενδυτών θα οδηγήσει σε συγχωνεύσεις και δημιουργία αλυσίδων. Ο ίδιος εμφανίζεται ανήσυχος για περαιτέρω πιέσεις στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών και για ζητήματα ποιότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε περίπτωση που δημιουργηθούν «all inclusive» δομές. «Η νέα τάση εκτιμώ ότι θα είναι η δημιουργία μεγάλων σχολών στις οποίες το παιδί θα μπαίνει στον βρεφονηπιακό σταθμό και θα βγαίνει με τίτλο ΑΕΙ», σημειώνει ο Χρήστος Γούλας, γενικός διευθυντής του ΙΝΕ και του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ.