Ενώπιον σημαντικών αλλαγών στην παραγωγή αυτοκινήτων στο έδαφός της βρίσκεται η Ευρώπη, με εργοστάσια πολλών αυτοκινητοβιομηχανιώννα παράγουν μικρότερες ποσότητες από το δυναμικό τους. Αυτό προκαλεί πιέσεις στις εταιρείες, οι οποίες αντιμετωπίζουν τη διπλή πρόκληση της μετάβασης σε οχήματα νέας πιο φιλικής προς το περιβάλλον τεχνολογίας αλλά και του μεγάλου ανταγωνισμού από την Κίνα που έχει ξεκινήσει «εισβολή» στην ΕΕ, ειδικά όσον αφορά τα ηλεκτρικά (EV).
Πρόκειται για κοκτέιλ που αρχίζει να απειλεί πολλές χιλιάδες θέσεις εργασίας σε εργοστάσια αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ευρώπη, αφού πλέον εγείρονται ξανά θέματα παραγωγικότητας και ασφάλειας απασχόλησης. Αυτά πηγάζουν από το γεγονός ότι οι υψηλές πλέον τιμές πώλησης αυτοκινήτων, το πολύ πιο υψηλό κόστος επισκευής λόγω πολυπλοκότητας και οι ντε φάκτο αμφιβολίες καταναλωτών για την ωριμότητα τεχνολογιών όπως τα ηλεκτρικά – όπως δείχνει η βουτιά πωλήσεων σε μεγάλες αγορές όπως η Γερμανία – οδηγούν τη μεσαία κυρίως τάξη της ΕΕ να αγοράζει λιγότερα οχήματα.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Volkswagen, η οποία προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων εντός έδρας – και έδωσε μια πρώτη εικόνα της κατάστασης που πιθανώς έρχεται – όταν ανακοίνωσε ουσιαστικά πως στη χώρα «περισσεύουν» δύο εργοστάσια.
Εάν κλείσουν μονάδες παραγωγής εκεί κι αλλού στην ΕΕ, θα ενισχύονταν οι ανησυχίες ότι η ήπειρος αντιμετωπίζει παρατεταμένη ύφεση αφού υστερεί έναντι των ανταγωνιστών της όπως η Κίνα. Για αυτό προειδοποίησε άλλωστε ανοικτά και ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι παρουσιάζοντας τη Δευτέρα στην Εκθεση Ντράγκι των 400 σελίδων την ανταγωνιστικότητα στην ΕΕ.
«Η αγορά απλά δεν υπάρχει» ήταν τα λόγια του οικονομικού διευθυντή της VW, Ανρο Ανλιτζ, σε συγκέντρωση 25.000 εργαζομένων στο κεντρικό εργοστάσιο της εταιρείας στο Βόλφσμπουργκ της Γερμανίας. Ο ίδιος ανέφερε ότι η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου έχει συρρικνωθεί μετά την πανδημία και πως η εταιρεία βρίσκεται αντιμέτωπη με μείωση στη ζήτηση που φτάνει τα 500.000 οχήματα. Τόση είναι η παραγωγή δύο εργοστασίων της εταιρείας. Το πρόβλημα αυτό φαίνεται ότι δεν το αντιμετωπίζει μόνο η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης. Τα στοιχεία που παρουσίασε το Bloomberg είναι αποκαλυπτικά. Σχεδόν το ένα τρίτο των μεγάλων εργοστασίων επιβατικών αυτοκινήτων από τις πέντε μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης – BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault και VW – υπολειτουργούσε πέρυσι. Παρήγαγαν λιγότερα από τα μισά οχήματα που έχουν την ικανότητα να κατασκευάσουν, σύμφωνα με ανάλυση δεδομένων της εταιρείας Just Auto για το Bloomberg News.
Η Volkswagen που απειλεί με περικοπές θέσεων εργασίας στη Γερμανία και προειδοποιεί ότι μπορεί να κλείσει εργοστάσια εκεί για πρώτη φορά στην Ιστορία δείχνει ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν φτάσει σε σταυροδρόμι όσον αφορά την παραγωγή στη Γηραιά Ηπειρο, όπου βρίσκονται και οι περισσότερες εγκαταστάσεις τους.
Οι πωλήσεις οχημάτων στην Ευρώπη σε ετήσια βάση παραμένουν σε χαμηλότερα επίπεδα συγκριτικά με την περίοδο πριν από την πανδημία – με περίπου 3 εκατ. λιγότερες πωλήσεις.
Αυτό θέτει χιλιάδες θέσεις εργασίας σε κίνδυνο και ήδη η VW ανακοίνωσε ότι καταργεί το πρόγραμμα εγγύησης απασχόλησης στη Γερμανία που απολάμβαναν οι εργαζόμενοι εδώ και δεκαετίες.
Η απροσδόκητη επιβράδυνση της ζήτησης ειδικά για ηλεκτρικά οχήματα και ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός σε βασικές εξαγωγικές αγορές – ΗΠΑ και Κίνα – σημαίνουν ότι οι κατασκευαστές πρέπει να εξοικονομήσουν χρήματα στην Ευρώπη για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.
Πέφτουν οι μετοχές
Είναι ενδεικτικό των ανησυχιών ότι ο δείκτης Stoxx 600 Autos & Parts Index παρουσιάζει φέτος τις δεύτερες χειρότερες επιδόσεις στην Ευρώπη μετά το Μεταλλευτικό λόγω της χαμηλής ζήτησης για αυτοκίνητα και των εμπορικών εντάσεων με την Κίνα. Ο δείκτης σημείωσε βουτιά 24% από το υψηλό του Απριλίου, φθάνοντας σε χαμηλό 10 μηνών αυτήν την εβδομάδα, σύμφωνα με το Bloomberg.