Σε μια «βιομηχανία» που μπορεί να φέρει κέρδη εκατομμυρίων ευρώ εξελίσσονται τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που αναπτύσσονται και λειτουργούν γύρω από την αγορά των κατοικιδίων.
Η αύξηση τα τελευταία χρόνια των ζώων συντροφιάς και στη χώρα μας έχει δημιουργήσει ανάγκες που οι επιχειρήσεις από τους κλάδους της βιομηχανίας τροφίμων, της υγείας, των υπηρεσιών φύλαξης και καλλωπισμού, ακόμα και των ασφαλειών, καλούνται να καλύψουν. Ηδη στην Ελλάδα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, ο τζίρος σε τροφές, αξεσουάρ, υπηρεσίες υγείας (φάρμακα και ιατρικές υπηρεσίες) ξεπερνά τα 550 εκατ. ευρώ. Μόνο για τροφές, η εκτίμηση κυμαίνεται μεταξύ 300-350 εκατ. ευρώ τον χρόνο, με ανοδική τάση.
Το 43% των Ελλήνων δηλώνουν ότι έχουν κατοικίδιο, σύμφωνα με έρευνα της διαΝΕΟσις, στοιχείο που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη της συγκεκριμένης αγοράς, όπως και το γεγονός ότι σχεδόν δύο στους δέκα (17,3%) έχουν στην κατοχή τους περισσότερα από ένα κατοικίδια.
Οι νεότερες ηλικίες δείχνουν να αποτελούν την πολυπληθέστερη ομάδα ιδιοκτητών κατοικίδιου. Ενας στους δύο είναι κάτω των 40 ετών. Το ποσοστό στις ηλικίες άνω των 65 ετών κυμαίνεται στο 32%. Σκύλοι και γάτες είναι οι δημοφιλέστεροι φίλοι των Ελλήνων με τα ποσοστά να φτάνουν για τους σκύλους το 66,1% και για τις γάτες το 42%. Το 8,3% των ελληνικών νοικοκυριών κατέχει κάποιο πτηνό, ενώ το 3,6% ψάρι και το 4% κάποιο άλλο κατοικίδιο ζώο. Σχεδόν το 30% των κατοικιδίων αγοράζονται από pet shop, εκτός από εκείνα για τα οποία πλέον απαγορεύεται η αγοραπωλησία, αλλά επιτρέπεται η υιοθεσία, όπως σκύλοι και γάτες. Αποκτώνται μόνο από συγκεκριμένους εκτροφείς, αδέσποτα, φιλοζωικές οργανώσεις κ.ά.).
Αύξηση πωλήσεων. Την τελευταία δεκαετία και παρά την οικονομική κρίση η αγορά των ειδών και των υπηρεσιών για κατοικίδια δεν κάμφθηκε. Αντιθέτως, επεκτάθηκε και μάλιστα σε ορισμένες κατηγορίες ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν διψήφιος. Η ανάπτυξη του κλάδου άνοιξε την όρεξη σε επενδύσεις στο κομμάτι της λιανικής με την είσοδο επενδυτικών κεφαλαίων σε υπάρχουσες εταιρείες που αύξησαν τα δίκτυα των καταστημάτων τους και ανέπτυξαν και ηλεκτρονικές πωλήσεις. Τη μερίδα του λέοντος έχουν οι εξειδικευμένες αλυσίδες pet shop. Σύμφωνα με στοιχεία της Convert Group για το α’ εξάμηνο του 2024, οι πωλήσεις που γίνονται μέσω σουπερμάρκετ, οι διαδικτυακές πωλήσεις σε τροφές και ορισμένα κατοικίδια αυξήθηκαν κατά 14%, σε ετήσια βάση.
Ερευνες και εκτιμήσεις της αγοράς σημειώνουν ότι πάνω από ένας στους δύο Ελληνες ξοδεύουν έως 50 ευρώ τον μήνα για προϊόντα και υπηρεσίες που αφορούν τα κατοικίδια (τροφή, κτηνιατρικές υπηρεσίες, καλλωπισμός, ακόμα και ασφαλιστική κάλυψη). Στα έξοδα προστίθενται τα τελευταία χρόνια και οι υπηρεσίες φιλοξενίας σε πανσιόν μικρών ζώων, καθώς υπολογίζεται ότι οι τρεις στους δέκα Ελληνες που έχουν στην κατοχή τους ζώα συντροφιάς επιλέγουν ξενώνες φιλοξενίας όταν λείπουν από το σπίτι για διακοπές ή δουλειές.
Ασφάλειες και μόδα. Ο κλάδος των ασφαλειών για κατοικίδια αναπτύσσεται πλέον και στην Ελλάδα με τις ασφαλιστικές εταιρείες να δημιουργούν ειδικά ασφαλιστικά πακέτα για την κάλυψη της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας περίθαλψης των κατοικιδίων και συγκεκριμένα για σκύλους και γάτες. Ενα ασφαλιστικό πρόγραμμα για κατοικίδια κυμαίνεται μεταξύ 75 και 95 ευρώ τον χρόνο ανάλογα με το πακέτο.
Οσο για τον κλάδο της μόδας, ειδικά για τους τετράποδους συντρόφους, ανά τον κόσμο, μικρές επιχειρήσεις και μεγάλοι οίκοι ειδών πολυτελείας έχουν αναπτύξει σειρές προϊόντων από παιχνίδια και βαλίτσες μεταφοράς έως σκεύη για φαγητό και αρώματα.