Κίνητρα για την επίτευξη συνεργασιών και συγχωνεύσεων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ετοιμάζει η κυβέρνηση και θα φέρει το επόμενο διάστημα στη Βουλή. Στόχος η μεγέθυνσή τους και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους εντός και εκτός Ελλάδας, και ήδη για τον σκοπό αυτόν επεξεργάζεται κίνητρα φορολογικά και άλλα που θα ενισχύσουν την προσπάθεια προς την κατεύθυνση αυτή.

Την ίδια ώρα επίτευξη οικονομιών κλίμακας, δικτύωση στο εξωτερικό, καλύτερη πρόσβαση σε άντληση κεφαλαίων αλλά και σε τεχνογνωσία βλέπουν οι επιχειρήσεις μέσα από το ενδεχόμενο συνεργασιών και συγχωνεύσεων με άλλες, με τέσσερις στις δέκα μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις να είναι πλέον ώριμες να κάνουν το επόμενο βήμα.

Νομοσχέδιο

Στο νομοσχέδιο που ετοιμάζει η κυβέρνηση οι γενικές κατευθύνσεις για το θέμα των συγχωνεύσεων που έχουν δοθεί έχουν ως στόχο την ισχυροποίηση των ελληνικών επιχειρήσεων μέσω της μεγέθυνσής τους καθώς κατά τεκμήριο οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις είναι πιο ανταγωνιστικές, ενώ μπορούν να προσφέρουν ποιοτικότερες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας και έχουν αυξημένη ικανότητα να επενδύουν και να καινοτομούν.

Στις πρόσφατες ανακοινώσεις του, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος έκανε λόγο για νέα κίνητρα που θα αφορούν κατά περίπτωση όσες θα προχωρούν σε συνεργασίες, νεοφυείς αλλά και μικρομεσαίες. Στο μείγμα θα περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων, σύμφωνα με πληροφορίες: η χορήγηση προσαυξημένων ποσοστών έκπτωσης από τα ακαθάριστα έσοδα για δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας, η απαλλαγή κερδών από φόρους, η διεύρυνση των φορολογικών κινήτρων όπως για επενδυτικούς αγγέλους (angelinvestors), η μείωση στο ελάχιστο όριο εταιρικού κεφαλαίου νέας εταιρείας που θα προκύπτει από συνεργασία ή μετασχηματισμό για την εξασφάλιση φοροαπαλλαγής επί των κερδών, αλλά και η θέσπιση της δυνατότητας μεταφοράς φορολογικής ζημίας μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων.

Μεταρρυθμίσεις

Στο ερώτημα πόσο έτοιμες είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις και κυρίως οι μικρομεσαίες για την ενίσχυση των συνεργασιών μεταξύ τους, ειδική μελέτη της Εθνικής Τράπεζας τον φετινό Σεπτέμβριο έδειξε ότι πλέον το 40% βλέπουν θετικά αυτό το ενδεχόμενο, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν στο 25%. Μάλιστα έξι στις δέκα (58%) ζητούν μεταρρυθμίσεις προς την κατεύθυνση αυτή.

Εξαιρετικά ενθαρρυντικό είναι επίσης το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία δηλώνει ότι επιδιώκει συνεργασίες για στρατηγικούς λόγους όπως η επίτευξη οικονομιών κλίμακας, η δικτύωση στο εξωτερικό ή πρόσβαση σε τεχνογνωσία και η μία στις τέσσερις εμφανίζεται διατεθειμένη να παραχωρήσει πλειοψηφικό έλεγχο. Μάλιστα ως παράγοντες που μπορούν να βοηθήσουν στην κατεύθυνση προς συνεργασίες και συγχωνεύσεις έξι στις δέκα ζητούν βελτίωση του φορολογικού και θεσμικού περιβάλλοντος, με πάνω από μία στις δύο να είναι δεκτική στις σχετικές παρεμβάσεις που προωθούνται.

Πάντως, για τις επιχειρήσεις που δείχνουν ώριμες να βρεθούν στο τραπέζι της συζήτησης για συνεργασία με άλλες, ως βασικός στόχος προβάλλεται για πάνω από τις μισές η επίτευξη οικονομιών κλίμακας (π.χ. για μείωση λειτουργικού κόστους ή για άντληση κεφαλαίων). Ακολουθούν πιο εξειδικευμένοι στόχοι όπως η δικτύωση στο εξωτερικό (22%) και η απόκτηση τεχνογνωσίας (11%), ενώ μόλις το 14% θεωρεί βασικό λόγο τις φορολογικές ελαφρύνσεις. Πάντως, μία στις πέντε είναι διατεθειμένη σε μεγαλύτερο βαθμό να παραχωρήσει ακόμα και πλειοψηφικό μερίδιο ελέγχου, προκρίνοντας ανεπιφύλακτα μορφές συνεργασίας όπως εξαγορές, συγχωνεύσεις ή ένταξη σε αλυσίδα. Στον αντίποδα, το 76% είναι πρόθυμο να συνεργαστεί παραχωρώντας όμως μόνο μειοψηφικό μερίδιο επί της επιχείρησής του (π.χ. συνεργασία με στρατηγικό επενδυτή).