Τα τελευταία χρόνια έχει ανακαλυφθεί πως καθώς τα αυτοκίνητα γίνονται ολοένα και πιο εξελιγμένα τεχνολογικά, με κρίσιμες λειτουργίες ελεγχόμενες από κεντρικά συστήματα υπολογιστών, παράλληλα είναι και πιο «ευάλωτα». Μπορούν όμως να τα ελέγξει κάποιος από μακριά, μια τρομοκρατική ομάδα ή μια κρατική υπηρεσία;
Πρόσφατα η κυβέρνηση των ΗΠΑ σήμανε τον κώδωνα του κινδύνου για την αυξανόμενη επικράτηση των κινεζικών εξαρτημάτων σε ηλεκτρικά και μελλοντικά αυτοοδηγούμενα οχήματα, καθώς περιέγραψε σχέδια για την απαγόρευση εξαρτημάτων με σχετίζονται με το Πεκίνο.
Το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ δήλωσε ότι σχεδιάζει να απαγορεύσει τα κινεζικά εξαρτήματα που σχετίζονται με τη συνδεσιμότητα οχημάτων και την αυτοματοποιημένη οδήγηση, λέγοντας ότι η «κακόβουλη πρόσβαση» θα μπορούσε να επιτρέψει στους εχθρούς να «χειριστούν εξ αποστάσεως αυτοκίνητα στους αμερικανικούς δρόμους».
«Τα αυτοκίνητα σήμερα διαθέτουν κάμερες, μικρόφωνα, εντοπισμό GPS και άλλες τεχνολογίες συνδεδεμένες στο διαδίκτυο. Δεν χρειάζεται πολλή φαντασία για να καταλάβουμε πώς ένας ξένος αντίπαλος με πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες θα μπορούσε να θέσει σοβαρό κίνδυνο τόσο για την εθνική μας ασφάλεια όσο και για την ιδιωτική ζωή των πολιτών των ΗΠΑ», δήλωσε η Τζίνα Ραϊμόντο, υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ.
Δυτικοί ειδικοί ασφαλείας λένε ότι υπάρχει ένας πραγματικό αυξανόμενος φόβος ότι η Δύση εκτίθεται σε κινεζικά εξαρτήματα κάτω από το καπό, καθώς τα οχήματα γίνονται πιο έξυπνα και πιο συνδεδεμένα.
Ο Τζέιμς Λιούις, πρώην αξιωματούχος των ΗΠΑ στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών, δήλωσε ότι οι αξιωματούχοι που συμμετείχαν στη σύνταξη της προτεινόμενης απαγόρευσης ανησυχούν ολοένα και περισσότερο για την κινεζική παρέμβαση.
«Ήταν η διαπίστωση ότι οι Κινέζοι επιτέθηκαν σε αμερικανικές υποδομές ζωτικής σημασίας και έβαλαν κακόβουλο λογισμικό σε υποδομές ζωτικής σημασίας, αυτό ήταν ένα μεγάλο μέρος που οδήγησε σε αυτό», είπε ο Λιούις. «Αν είναι πρόθυμοι να το κάνουν αυτό, τι άλλο είναι διατεθειμένοι να κάνουν; Ας υποθέσουμε ότι τη μέρα που θα συμβεί κάτι κακό στην Ταϊβάν, σβήνουν όλα τα αυτοκίνητα στο Σαν Ντιέγκο».
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Σιάραν Μαρτίν Βρετανός καθηγητής και πρώην Διευθύνων Σύμβουλος του Εθνικού Κέντρου Κυβερνοασφάλειας, δεν συντρέχουν λόγοι για τόση ανησυχία, ότι δηλαδή κάποιος στην Κίνα θα μπορούσε να πάρει τον έλεγχο χιλιάδων αυτοκινήτων. «Δεν είναι ικανοί για μαγικά. Δεν νομίζω ότι θα ήταν χρήσιμο να λέμε «αν δεν το κάνουμε αυτό τότε το Πεκίνο θα μπορεί να πατήσει ένα κουμπί και να βγάλει ένα αυτοκίνητο εκτός δρόμου αμέσως». Είναι πολύ πιο περίπλοκο από αυτό.
Ωστόσο, υπογραμμίζει ότι «υπάρχει κίνδυνος κατασκοπείας» και γι΄αυτό δεν θέλουν να το κάνουν πιο εύκολο».
Με πληροφορίες από Telegraph