Στο στόχαστρο των ανταρτών Χούθι της Υεμένης έχουν μπει τον τελευταίο χρόνο στην Ερυθρά Θάλασσα τα ελληνόκτητα πλοία, ανεξάρτητα εάν έχουν κάποια σχέση με το Ισραήλ.
Η στοχοποίηση αυτή επιβεβαιώνεται, σύμφωνα με το Reuters, τόσο από τα τουλάχιστον 12 απειλητικά ηλεκτρονικά μηνύματα που έχουν σταλεί σε έξι ναυτιλιακές εταιρείες με έδρα την Ελλάδα όσο και από το γεγονός ότι τα ελληνικών συμφερόντων πλοία, τα οποία αντιπροσωπεύουν έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στον κόσμο, αποτελούν σχεδόν το 30% των επιθέσεων που πραγματοποίησαν οι δυνάμεις των Χούθι μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence.
Σύμφωνα με το Reuters, ένα από τα μηνύματα αυτά που υπογράφονται από το Κέντρο Συντονισμού Ανθρωπιστικών Επιχειρήσεων (HOCC) με έδρα την Υεμένη, έναν οργανισμό των Χούθι, ανέφερε ότι «έχετε την ευθύνη και τις συνέπειες της συμπερίληψης του πλοίου στην λίστα απαγόρευσης». Οι αντάρτες Χούθι έχουν πραγματοποιήσει σχεδόν 100 επιθέσεις σε πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα από τον Νοέμβριο, ενεργώντας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστινίους. Εχουν βυθίσει δύο πλοία, έχουν καταλάβει άλλο ένα και έχουν σκοτώσει τουλάχιστον τέσσερις ναυτικούς. Η αποστολή απειλητικών μηνυμάτων μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου δείχνει ότι οι αντάρτες Χούθι απλώνουν τα δίχτυα τους ευρύτερα και στοχεύουν ελληνικά εμπορικά πλοία με μικρή ή καθόλου σχέση με το Ισραήλ, αναφέρει το Reuters.
Σε επικοινωνία του πρακτορείου με αξιωματούχους των Χούθι, αυτοί αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν ότι είχαν στείλει τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή να παράσχουν οποιοδήποτε πρόσθετο σχόλιο, λέγοντας ότι πρόκειται για απόρρητες στρατιωτικές πληροφορίες.
Το Reuters δεν μπόρεσε να προσδιορίσει αν τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είχαν σταλεί και σε άλλες ξένες ναυτιλιακές εταιρείες.
Υπενθυμίζεται ότι τον Αύγουστο η πολιτοφυλακή των Χούθι επιτέθηκε στο υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιο «Sounion» αφήνοντάς το να καίγεται για εβδομάδες πριν τελικά το αφήσουν να ρυμουλκηθεί σε ασφαλέστερη περιοχή.
Τα χτυπήματα ώθησαν πολλά φορτία να ακολουθήσουν πολύ μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική. Η κίνηση μέσω της Διώρυγας του Σουέζ έχει μειωθεί από περίπου 2.000 διελεύσεις ανά μήνα πριν από τον Νοέμβριο του 2023 σε περίπου 800 φέτος τον Αύγουστο, όπως έδειξαν τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence.
Οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή έφτασαν σε νέα κορύφωση την προηγούμενη Τρίτη, καθώς το Ιράν έπληξε το Ισραήλ με περισσότερους από 180 πυραύλους σε αντίποινα για τη δολοφονία ηγετών στον Λίβανο, συμπεριλαμβανομένου του ηγέτη της Χεζμπολάχ Σαγίντ Χασάν Νασράλα την προηγούμενη Παρασκευή.
Οι απειλές απευθύνονται επίσης, για πρώτη φορά τους τελευταίους μήνες, σε ολόκληρους στόλους, αυξάνοντας τους κινδύνους για τα πλοία που εξακολουθούν να προσπαθούν να διασχίσουν την Ερυθρά Θάλασσα.
Η ναυτική δύναμη Aspides της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η οποία έχει βοηθήσει περισσότερα από 200 πλοία να πλεύσουν με ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα, επιβεβαίωσε, όπως αποκαλύπτει το Reuters, την εξέλιξη της τακτικής των Χούθι σε μια συνάντηση κεκλεισμένων των θυρών με ναυτιλιακές εταιρείες στις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με έγγραφο που είδε το πρακτορείο. Επισημαίνεται ότι ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες συνεχίζουν να διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα λόγω δεσμευτικών μακροχρόνιων συμφωνιών με ναυλωτές ή επειδή πρέπει να μεταφέρουν εμπορεύματα στη συγκεκριμένη περιοχή.
Στο έγγραφο, η Aspides δήλωσε ότι η απόφαση των Χούθι να επεκτείνουν τις προειδοποιήσεις σε ολόκληρους στόλους σηματοδοτεί την έναρξη της «τέταρτης φάσης» της στρατιωτικής εκστρατείας τους στην Ερυθρά Θάλασσα.
Απενεργοποίηση του ΑΙS
Η ναυτική δύναμη προέτρεψε επίσης τους πλοιοκτήτες να απενεργοποιήσουν το Αυτόματο Σύστημα Αναγνώρισης (AIS), το οποίο δείχνει τη θέση ενός πλοίου και λειτουργεί ως βοήθημα πλοήγησης για τα κοντινά πλοία. Οπως αναφέρθηκε στη συνάντηση, τα πυραυλικά πλήγματα των Χούθι είχαν ακρίβεια 75% όταν στόχευαν πλοία που είχαν ενεργοποιημένο το AIS. Αλλά το 96% των επιθέσεων αστοχούσε όταν το AIS ήταν απενεργοποιημένο, σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση.
Η ναυτική δύναμη Aspides είναι ενήμερη για αυτά τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, δήλωσε στο Reuters ο επιχειρησιακός διοικητής της, αντιναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης, προσθέτοντας ότι οποιαδήποτε απάντηση θα πρέπει να εξεταστεί προσεκτικά και ότι οι εταιρείες συνιστάται έντονα να ειδοποιήσουν τους ειδικούς ασφαλείας τους.