Πύλη της Ινδίας στην Ευρώπη επιδιώκεται να καταστεί η Ελλάδα μέσω του οικονομικού διαδρόμου IMEC, έπειτα και από το σήμα που εξέπεμψαν προς αυτήν την κατεύθυνση και οι ΗΠΑ, στο πλαίσιο της πρόσφατης 79ης Συνόδου της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, την τελευταία για τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν.

Λίγο πριν από την εκπνοή της θητείας του κι ύστερα από συνάντηση που είχε ο αμερικανός πρόεδρος με τον ηγέτη των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, σε κοινό ανακοινωθέν που εξέδωσε ο Λευκός Οίκος τονιζόταν το αυξημένο ενδιαφέρον της Ουάσιγκτον αλλά και των υπόλοιπων συμμετεχουσών χωρών για την υλοποίηση του εμπορικού διαδρόμου, με ρητή αναφορά στην Ελλάδα ως πύλη για την Ευρώπη, με προηγούμενους σταθμούς το Ισραήλ, την Ιορδανία, τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις πιέσεις που εμφανώς ασκούν οι ΗΠΑ για τον αναβαθμισμένο γεωπολιτικό ρόλο που επιθυμούν να αποκτήσει η χώρα μας μέσω των ελληνικών λιμανιών τα οποία είναι υποψήφιοι «κρίκοι» του IMEC (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, χωρίς να αποκλείεται να είναι περισσότερα του ενός) είναι και η Ινδία.

Οπως φάνηκε από το τετ α τετ που είχε στη Νέα Υόρκη – μια ημέρα μετά τη δημόσια «δήλωση στήριξης» στην Ελλάδα διά στόματος Μπάιντεν – ο Γιώργος Γεραπετρίτης με τον ινδό ομόλογό του Σουμπραχμανιάμ Τζαϊσανκάρ, η Ινδία είναι απολύτως σύμφωνη με τη βούληση της Ελλάδας να διαδραματίσει αυτόν τον κομβικό ρόλο στην πορεία του IMEC προς τις ευρωπαϊκές αγορές, την ώρα που έντονο ενδιαφέρον για τη δρομολόγηση του εμπορικού διαδρόμου – που, όταν ολοκληρωθεί, θα συνδέει την Ινδία μέσω της Μέσης Ανατολής με την Ευρώπη μέσα από ένα δίκτυο σιδηροδρομων και λιμανιών – καταγράφει και το Κουβέιτ.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΧΩΡΕΣ.

Από τις συνομιλίες μεταξύ έλληνα και ινδού ΥΠΕΞ στη Νέα Υόρκη, έγινε πλέον σαφές πως έχουν βολιδοσκοπηθεί εκ νέου όλες οι χώρες που συμφώνησαν αρχικά στο σχέδιο του IMEC ως εναλλακτική, τότε, όδευση στον BRI, τον «Νέο Δρόμο του Μεταξιού» της Κίνας και αυτό που διαπιστώθηκε είναι πως όχι μόνο παραμένουν σύμφωνες με το σχέδιο αλλά επιπλέον, σήμερα, προσδοκούν και μια εναλλακτική οδό που θα τους επιτρέπει την παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας, με το βλέμμα όλων να είναι στραμμένο σε ένα μελλοντικό παράθυρο ύφεσης στην κρίση στη Μέση Ανατολή, το οποίο θα καταστήσει εφικτή την υλοποίηση του IMEC στο σύνολό του, όσο πιο άμεσα γίνεται.

Στη συνάντηση που είχε ο Γιώργος Γεραπετρίτης με τον ινδό ομόλογό του στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ – η οποία πραγματοποιήθηκε έπειτα από αίτημα της ινδικής αντιπροσωπείας και εν πολλοίς πέρασε κάτω από τα ραντάρ παρά το ότι επεφύλασσε για τη χώρα μας σημαντικά αποτελέσματα – και από τις δύο πλευρές αναδείχθηκε η πρόοδος στην υλοποίηση του οικονομικού διαδρόμου IMEC ως κορυφαία προτεραιότητα καθώς πρόκειται για ένα σχέδιο που πέραν της οικονομικής πτυχής, αναμένεται να συμβάλλει και στη σταθερότητα της περιοχής. Γεραπετρίτης και Τζαϊσανκάρ εστίασαν στη διεύρυνση της στρατηγικής σχέσης Ινδίας – Ελλάδας καθώς και στην εμβάθυνση της συνεργασίας σε τομείς όπως η οικονομία, το εμπόριο, η άμυνα και η κινητικότητα εργατικού δυναμικού.

Ο ινδός ΥΠΕΞ, αφού ζήτησε και έλαβε μια αναλυτική ενημέρωση για την εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η ελληνική οικονομία, εξέφρασε την επιθυμία για άμεση σύναψη συμφώνου κινητικότητας, το οποίο θα επιτρέπει τη μετάκληση ινδών εργατών, σε τομείς που η χώρα μας έχει ανάγκη όπως κατασκευές, τουρισμός, γεωργία.

ΔΙΜΕΡΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον όμως έδειξε η ινδική πλευρά και για την ανάπτυξη διμερούς συνεργασίας στον τομέα της ναυτιλίας.

Στο πλαίσιο αυτό, ο ινδός ΥΠΕΞ απηύθυνε πρόσκληση στον έλληνα ΥΠΕΞ να επισκεφθεί το Νέο Δελχί συνοδευόμενος από εκπροσώπους της ελληνικής επιχειρηματικής και εφοπλιστικής κοινότητας με στόχο την ανάπτυξη μιας συμμαχίας στο πεδίο της ναυτιλίας.

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, ο έλληνας ΥΠΕΞ αποδέχθηκε την πρόσκληση προτείνοντας να προστεθεί στην ελληνική αποστολή – η οποία θα γίνει δεκτή στην Ινδία από τον ίδιο τον Ναρέντρα Μόντι – και ο έλληνας υπουργός Ναυτιλίας ενώ απηύθυνε πρόσκληση στον ινδό ΥΠΕΞ να επισκεφθεί την Αθήνα, με την ανταλλαγή επισκέψεων να τοποθετείται χρονικά στο πρώτο εξάμηνο του 2025.