Επίκαιρη επερώτηση επανακαταθέτει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία για την αντιμετώπιση της ακρίβειας προς τους υπουργούς Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Οικονομίας και Οικονομικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
«Διανύοντας το τέταρτο τρίμηνο του 2024 έχει αποδειχτεί ότι η κυβέρνηση δια των ασκούμενων πολιτικών της δεν κατόρθωσε να αντιμετωπίσει το μείζον θέμα της οριζόντιας και ανεξέλεγκτης ακρίβειας που πλήττει το σύνολο των νοικοκυριών της χώρας», αναφέρουν οι βουλευτές του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, υποστηρίζοντας ότι η «ακρίβεια είναι αποτέλεσμα συνδυασμένων και ανεξέλεγκτων μηχανισμών κερδοσκοπίας, που αποσκοπούν στην απομείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών προς όφελος των μεγάλων αλυσίδων λιανικής, των τραπεζών, των παρόχων ενέργειας και των διυλιστηρίων».
Παράλληλα, σημειώνουν ότι η κυβέρνηση εμφανίζει υψηλά έσοδα από τον ΦΠΑ, ωστόσο οι ιδιώτες αποκομίζουν πραγματικά υπερκέρδη, ενώ οι πολίτες αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στο διαμορφωμένο κόστος ζωής στην Ελλάδα. «Κατά τεκμήριο, οι ασκούμενες πολιτικές έχουν εισάγει την ελληνική οικονομία σε ένα βαθύ υφεσιακό σπιράλ με προφανές και πρωτοφανές κοινωνικό αντίκτυπο», τονίζουν.
Όπως υπογραμμίζουν οι βουλευτές, η επίκαιρη επερώτηση κατατίθεται, προκειμένου η κυβέρνηση να απαντήσει «γιατί αγνοεί επιδεικτικά την πρόταση νόμου που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και αφορά σε μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας και ενίσχυσης των ελεγκτικών μηχανισμών».
Ειδικότερα, ζητούν απαντήσεις που αφορούν στα εξής:
- Επιβολή πλαφόν στο περιθώριο κέρδους στην ενέργεια, στα τρόφιμα, στα είδη πρώτης ανάγκης και στα αγροτικά εφόδια.
- Κατάργηση/μείωση συντελεστών ΦΠΑ και ΕΦΚ σε βασικά αγαθά.
- Συγκρότηση αυτοτελούς μονάδας μηχανισμού ελέγχου.
- Μείωση στα 9 ευρώ της μηνιαίας κάρτας απεριορίστων διαδρομών στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
- Αύξηση του συντελεστή έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης (33%) στα πλεονάζοντα κέρδη των διυλιστηρίων.
Συγκεκριμένα ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
Γιατί δεν έχουν προχωρήσει στην νομοθέτηση ανώτατου περιθωρίου μεικτού κέρδους στους τομείς διύλισης πετρελαίου, παραγωγής και εμπορίας ενέργειας, εισαγωγής/παραγωγής και εμπορίας τροφίμων και βιομηχανικών αγαθών και εισαγωγής/παραγωγής και εμπορίας αγροτικών εφοδίων και φυτοφαρμάκων;
Πιο συγκεκριμένα:
1α) Γιατί δεν έχει θεσπιστεί σε μόνιμη βάση ανώτατο περιθώριο μεικτού κέρδους στην διύλιση πετρελαίου και την παραγωγή προϊόντων διύλισης αυτού, στο ύψος του μέσου όρου των αντίστοιχων αποδεδειγμένων περιθωρίων κέρδους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με μηνιαία αναπροσαρμογή αντίστοιχη του εύρους διακύμανσης των τιμών του αργού πετρελαίου;
1β) Γιατί δεν έχει θεσπιστεί ανώτατο περιθώριο μεικτού κέρδους στους παραγωγούς και παρόχους ενέργειας στο ύψος του 5%, το οποίο αποτελεί, κατά την ισχύουσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το ανώτερο ποσοστό κέρδους για την αγορά ενέργειας;
1γ) Γιατί δεν έχει θεσπιστεί ανώτατο περιθώριο μεικτού κέρδους σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας στα προϊόντα που εισάγονται ή παράγονται στην Ελλάδα και τα οποία είναι είτε νωπά/τυποποιημένα τρόφιμα, είτε βιομηχανικά αγαθά (καταναλωτικά και διαρκή);
1δ) Γιατί δεν έχει θεσπιστεί η κατάργηση κάθε είδους επιβραβεύσεων/εκπτώσεων που παρέχονται από τους εισαγωγείς/παραγωγούς σε μορφή προϊόντων ή πιστωτικού τιμολογίου στις συναλλαγές μεταξύ χονδρεμπόρων και λιανεμπόρων, για χρονικό διάστημα αντίστοιχο της εφαρμογής κάθε μέτρου που περιλαμβάνεται στις παραγράφους 1α, 1β και 1γ;
2. Ερωτάται ιδιαιτέρως ο υπουργός Οικονομικών
Γιατί υπό τις κρατούσες συνθήκες στην αγορά δεν έχει προχωρήσει σε μείωση/κατάργηση των συντελεστών ΕΦΚ και ΦΠΑ για τουλάχιστον 1 χρόνο επί των πωλουμένων προϊόντων, τα οποία σχετίζονται άμεσα με την αξιοπρεπή διαβίωση του ανθρώπου, όπως αυτά αποφασίστηκαν και ταξινομήθηκαν σε 66 κατηγορίες σύμφωνα με τον νόμο 5045/23;
Πιο συγκεκριμένα, γιατί δεν ενσωματώνει τις περιλαμβανόμενες στην πρόταση νόμου, που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ την 1-4-2024 προβλέψεις μέτρων για αυτές τις 66 κατηγορίες βασικών αγαθών, και οι οποίες έχουν ελάχιστο δημοσιονομικό αποτύπωμα, απολύτως συμβατό με τις αντοχές της ελληνικής οικονομίας και ειδικότερα;
3. Ερωτάται ιδιαιτέρως ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Γιατί δεν έχει προχωρήσει στη συγκρότηση αυτοτελούς μονάδας μηχανισμού ελέγχου τιμών αγροτικών προϊόντων με σκοπό τη δημιουργία πλήρους συστήματος ιχνηλασιμότητας και καταγραφής της αξίας των αγροτικών προϊόντων σε όλα τα στάδια παραγωγής, αποθήκευσης, επεξεργασίας, μεταποίησης και τελικής διάθεσης, και επιπλέον αυτών, την καταγραφή και τήρηση αρχείου των παραγόμενων ποσοτήτων των αποθηκευμένων ποσοτήτων, των πωλούμενων ποσοτήτων και κάθε άλλου στοιχείου διαμόρφωσης της τιμής πώλησης από τον παραγωγό έως τον καταναλωτή.
4. Ερωτάται ιδιαιτέρως ο υπουργός Μεταφορών & Υποδομών
Αν εξετάζεται η καθιέρωση μείωσης, στα 9€, της μηνιαίας κάρτας απεριορίστων μεταφορών στα μέσα μαζικής μεταφοράς, μέτρο που έχει κατατεθεί στον δημόσιο διάλογο από το ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ και ως νομοθετική πρωτοβουλία πριν από λίγους μήνες.
5. Ερωτάται ο υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας
Γιατί νομοθετήθηκε μετά από πρωτοβουλία της κυβέρνησης, ο χαμηλότερος συντελεστής, 33% όπως αυτός ορίζεται στο Κανονισμό (ΕΕ) 2022/1854, ως Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης και δεν κατέθεσε νομοθετική πρωτοβουλία με μεγαλύτερο συντελεστή ( >33%) αφού η κοινοτική οδηγία δίνει αυτή την δυνατότητα;