Το τέταρτο ισχυρότερο έτος στην ιστορία της ναυτιλίας αντικατοπτρίζουν οι παραγγελίες πλοίων όλων των κατηγοριών μέχρι στιγμής το 2024 , σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons. Οι πλοιοκτήτες έχουν δαπανήσει 155 δισ. δολάρια για νέα πλοία το 2024, ένα μέγεθος υπερδιπλάσιο του μέσου όρου της 10ετίας, και το υψηλότερο από το 2008.
Η μεταφορική ικανότητα των υπό παραγγελία πλοίων έφτασε τα 93,6 εκατ. gt στα τέλη Σεπτεμβρίου, ξεπερνώντας το σύνολο των ετών 2022 και 2023, όταν ήταν 87 εκατ. gt σε κάθε έτος. Το επίτευγμα αυτό παραμένει πολύ κάτω από το επίπεδο-ρεκόρ του 2007 των 172 εκατ. gt, αλλά οι παραγγελίες ήταν σαφώς σταθερές σε ιστορικά επίπεδα με τις συμφωνίες να αναμένεται να ξεπεράσουν τα 100 εκατ. gt μέχρι το τέλος του έτους, σύμφωνα με την αναλύτρια των Clarksons, Sarah Holden.
Αυτό το επίπεδο νέων παραγγελιών έχει επιτευχθεί μόνο σε πέντε προηγούμενα χρόνια και συγκεκριμένα τα έτη 2006, 2007, 2008, 2013 και 2021.
Η ισχυρή ροή παραγγελιών αντικατοπτρίζει σταθερή ζήτηση σε όλους τους τομείς, δήλωσε η Holden. Τις περισσότερες νέες παραγγελίες καταγράφουν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου. Η διάθεση των πλοιοκτητών για νεότευκτα πλοία είναι έντονη και επιδιώκουν να εξασφαλίσουν θέσεις στα ναυπηγεία για το 2027, το 2028 και μετά, καθώς οι χρόνοι παράδοσης αυξάνονται.
Εκτός από τη ζήτηση για νεότευκτα η αξία των επενδύσεων έχει αυξηθεί περαιτέρω και από άλλους παράγοντες, όπως είναι η αύξηση του κόστους στα ναυπηγεία, με αποτέλεσμα οι τιμές των νεότευκτων πλοίων να έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Ο δείκτης τιμών των νεότευκτων πλοίων της Clarksons βρίσκεται 45% ψηλότερα από το επίπεδό των αρχών του 2021 και πλησιάζει πλέον κοντά στην κορυφή του 2008, έτος που καταγράφηκαν οι υψηλότερες τιμές ναυπήγησης. Οι αναλυτές αποδίδουν το αυξημένο κόστος ναυπήγησης και στην υιοθέτηση νέων πράσινων τεχνολογιών.
Σημειώνεται ότι το 44% των πλοίων που έχουν παραγγελθεί μέχρι στιγμής το 2024, εξαιρουμένων των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, έχουν τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, γεγονός που έχει αυξήσει σημαντικά το κόστος.
Οι τιμές για τα μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με δυνατότητα χρήσης LNG, για παράδειγμα, είναι 30 εκατ. δολάρια υψηλότερες από ό,τι για ένα συμβατικό πλοίο.
Η στροφή
Παράλληλα υπάρχει μία σαφής στροφή προς ένα μείγμα προϊόντων υψηλότερης αξίας. Ενδεικτικά το μέσο μέγεθος ενός πλοίου που παραγγέλνεται το 2024 είναι 54.000 gt, ένα ρεκόρ, και αυξημένο κατά 40% σε σχέση με τον μέσο όρο των τελευταίων 10 ετών.
Επίσης η ναυπήγηση πολλών πλοίων υψηλότερου κόστους, όπως τα πλοία μεταφοράς αερίου, τα copntainerships και τα κρουαζιερόπλοια, αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% της χωρητικότητας που παραγγέλθηκε φέτος, όταν από τις αρχές του 2010 τα πλοία αυτά αντιπροσώπευαν το 28% των συνολικών παραγγελιών.
Το τρέχον έτος φαίνεται ότι θα είναι ένα από τα ισχυρότερα που έχουν καταγραφεί ποτέ όσον αφορά τη συνολική αξία των επενδύσεων σε νέα πλοία κατέληξε η Holden.