Πυρηνικά υποβρύχια για τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από την Αρκτική προς την Ασία, έχει αρχίσει να σχεδιάζει η Ρωσία, για να προσπαθήσει να μειώσει σχεδόν στο μισό τον χρόνο ταξιδιού κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού (NSR), δήλωσε ανώτερος κρατικός αξιωματούχος, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters.

Η Ρωσία χρησιμοποιεί ήδη πυρηνοκίνητα παγοθραυστικά για να ανοίξει τον δρόμο για τέτοιου είδους μεταφορές μέσω του NSR, ο οποίος εκτείνεται κατά μήκος των ρωσικών ακτών της Αρκτικής από το Μουρμάνσκ στα δυτικά έως τον Βερίγγειο Πορθμό στα ανατολικά, μια διαδρομή που η Μόσχα θεωρεί ταχύτερη εναλλακτική λύση στη διώρυγα του Σουέζ και σχεδιάζει να την αναπτύξει περαιτέρω.

Ομως η Ρωσία υποφέρει από έλλειψη πλοίων ικανών να αντιμετωπίζουν τον παχύ πάγο της Αρκτικής, ένα εμπόδιο για το νέο της έργο Arctic LNG 2, το οποίο μάλιστα έχει τεθεί στο στόχαστρο κυρώσεων από τις Ηνωμένες Πολιτείες, στο πλαίσιο της αντίδρασης της Δύσης στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ο Μιχαήλ Κόβαλτσουκ, στενός συνεργάτης του προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν και διευθυντής του Ινστιτούτου Κουρτσάτοφ, της κορυφαίας μονάδας πυρηνικής έρευνας της Ρωσίας, παρουσίασε το έργο του υποβρυχίου σε βιομηχανικό συνέδριο στην Αγία Πετρούπολη την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της εκδήλωσης.

«Η δημιουργία υποβρύχιων πυρηνοκίνητων πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου συζητείται εδώ και πολύ καιρό, από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Τώρα εμείς (το Ινστιτούτο Κουρτσάτοφ) και η Gazprom έχουμε αρχίσει να σχεδιάζουμε ένα τέτοιο, και το έργο αυτό θα προχωρήσει», φέρεται να δήλωσε στο συνέδριο ο Κόβαλτσουκ, ο οποίος είχε συνομιλίες στο Κρεμλίνο με τον Πούτιν στις 24 Σεπτεμβρίου.

Το ειδησεογραφικό πρακτορείο RBC ανέφερε ότι η ιδέα είναι να μειωθεί ο χρόνος που απαιτείται για τη ναυσιπλοΐα στο NSR από 20 ημέρες σε 12 και δήλωσε ότι τα υποβρύχια θα μπορούν να μεταφέρουν περίπου 180.000 τόνους LNG, σύμφωνα με ένα συμβατικό πλοίο μεταφοράς φυσικού αερίου κατηγορίας πάγου Arc 7.

Τα σχεδιαζόμενα υποβρύχια θα έχουν μήκος 360 μέτρα και πλάτος που δεν θα υπερβαίνει τα 70 μέτρα, ανέφερε, και θα τροφοδοτούνται από πυρηνικούς αντιδραστήρες RITM-200, τους οποίους χρησιμοποιεί η Ρωσία για την τροφοδοσία των νεότερων παγοθραυστικών της.

Επιφυλακτικοί

Ορισμένοι εμπειρογνώμονες είναι ωστόσο επιφυλακτικοί ως προς τη σκοπιμότητα του σχεδίου υποβρυχίων. Οπως αναφέρει το Reuters ο Αλεξάντερ Νικίτιν, πρώην αξιωματικός του ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού, ο οποίος είναι πυρηνικός εμπειρογνώμονας στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Διαφάνειας Bellona με έδρα το Βίλνιους, δήλωσε ότι η Ρωσία δεν έχει τις δυνατότητες να κατασκευάσει ένα τέτοιο υποβρύχιο. Και όπως πρόσθεσε απαιτούνται νέα επιπλέον πλοία εξυπηρέτησης και αποβάθρες καθώς και πληρώματα με ειδική εκπαίδευση. Υπογράμμισε ότι είναι απίθανο να λειτουργήσει  το σχέδιο και το χαρακτήρισε «μπλόφα».