Μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων αλλά και σημαντικές μειώσεις καταγράφει το Παρατηρητήριο Τιμών που δημιούργησε το υπουργείο Ναυτιλίας και έδωσε χθες στη δημοσιότητα τα πρώτα στοιχεία που αφορούν τον Σεπτέμβριο αλλά και τις πρώτες εβδομάδες του Οκτωβρίου. Τη δημιουργία του εξήγγειλε ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις αρχές της φετινής θερινής σεζόν, ωστόσο χρειάστηκαν κάποιοι μήνες να γίνει πράξη. Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα χθες το υπουργείο μαζί με τη νέα ψηφιακή πύλη «Δικαιώματα Επιβατών» https://passengersynanp.yna.gov.gr/ αφορούν τον Σεπτέμβριο και τις δύο πρώτες εβδομάδες του Οκτωβρίου.

Σύμφωνα με αυτά τον Σεπτέμβριο καταγράφονται αυξήσεις μέχρι και 48% και μειώσεις μέχρι και 36%, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Επίσης την εβδομάδα 7.10.2024 – 13.10.2024 (41η εβδομάδα του έτους) οι αυξήσεις φτάνουν μέχρι και 29,5% και οι μειώσεις μέχρι και 47,04% σε σύγκριση με την εβδομάδα 9.10.2023 – 15.10.2023 (41η εβδομάδα του 2023).

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον Σεπτέμβριο στα συμβατικά πλοία οι μεγαλύτερες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων καταγράφηκαν στη γραμμή Καβάλα – Λήμνος (24,64%), στη γραμμή Βόλος – Σκιάθος (20,26%) και στη γραμμή Πειραιάς – Ρόδος (9,87%). Ωστόσο καταγράφηκαν και μειώσεις όπως στη γραμμή Κάλυμνος – Κως (-31,69%), Κάλυμνος – Πυθαγόρειο (-32,294%).

Οι μεγάλες γραμμές

Στις μεγάλες γραμμές της ακτοπλοΐας όπως Πειραιάς – Ηράκλειο, Πειραιάς – Χανιά, Πειραιάς – Πάρος καταγράφηκαν μειώσεις τιμών (-4,14%, -4,48%, -4,10% αντιστοίχως). Στις γραμμές όπου δραστηριοποιούνται ταχύπλοα η μεγαλύτερη αύξηση τιμής καταγράφηκε στη γραμμή Σύρος – Τήνος (+48,41%) ενώ η μεγαλύτερη μείωση στη γραμμή Σύρος – Μύκονος (-22,28%).

Στους ναύλους των ΙΧ η μεγαλύτερη αύξηση ήταν στη γραμμή Βόλος – Σκιάθος (+13,77%) σε ό,τι αφορά τα συμβατικά και στα ταχύπλοα στη γραμμή Πειραιάς – Μύκονος (+29,96%).

Την 41η εβδομάδα του Οκτωβρίου η γραμμή Καβάλα – Λήμνος είναι πρωταθλήτρια στην αύξηση της τιμής (42,70%) ενώ στα ταχύπλοα η γραμμή Σίφνος – Μήλος καταγράφει τη μεγαλύτερη αύξηση (29,58%). Στις μειώσεις η υψηλότερη σημειώνεται στη γραμμή Σύρος – Μύκονος (47,04%).

Ακτοπλοϊκοί κύκλοι σημείωναν πάντως στα «ΝΕΑ» ότι αν και η δημιουργία του Παρατηρητηρίου είναι στη σωστή κατεύθυνση, ο τρόπος που δομήθηκε δημιουργεί και «αδικίες» ή λάθος εικόνα. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, οι διαφορά στη μέση τιμή σε κάθε γραμμή έτσι όπως εμφανίζεται είτε πρόκειται για μείωση είτε για αύξηση δεν αποτυπώνει τις διαφορές που προκαλεί ο μεγαλύτερος ή μικρότερος αριθμός των εκπτωτικών εισιτηρίων (π.χ. τουριστικά γκρουπ και άλλες εκπτώσεις). Επίσης αδικεί γραμμές όπου δραστηριοποιείται όλο τον χρόνο μία εταιρεία που τιμολογεί με το κρατικό ναυλολόγιο, το οποίο δεν έχει αλλάξει από το 2018 και για ένα διάστημα δραστηριοποιείται και δεύτερη που έχει ελεύθερο ναυλολόγιο. Αρα η εν λόγω γραμμή μπορεί να δείχνει μια αύξηση της τιμής ενώ στην πραγματικότητα κατά το μεγαλύτερο μέρος της καλύπτεται από το κρατικό ναυλολόγιο.

Πώς λειτουργεί

Οπως εξηγεί το υπουργείο Ναυτιλίας, η ψηφιακή εφαρμογή Παρατηρητήριο Τιμών δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης των πραγματικών τιμών και συγκεκριμένα της μέσης τιμής του μεικτού ναύλου (τιμή τελικού εισιτηρίου) σε περίπου 1.000 συνδέσεις λιμένων. Δηλαδή, παρουσιάζονται οι τιμές των πραγματικών εισιτηρίων που έχουν εκδοθεί από τα πρακτορεία ή ηλεκτρονικά από τους ίδιους τους καταναλωτές. Το Παρατηρητήριο Τιμών δεν είναι μηχανή αναζήτησης/εξεύρεσης του πιο οικονομικού εισιτηρίου ή της γρηγορότερης ακτοπλοϊκής γραμμής. Οι τιμές των εισιτηρίων αφορούν την οικονομική θέση επιβατών και των ΙΧ οχημάτων.

Για παράδειγμα, αν αναφερθεί ότι για τη διαδρομή Πειραιάς – Μήλος τον Ιούνιο του 2024 ο μέσος όρος του μεικτού ναύλου με συμβατικά πλοία ήταν € 37,08, σημαίνει πως η τιμή αυτή αντιστοιχεί στον μέσο όρο όλων των εισιτηρίων που εκδόθηκαν π.χ. από τις 5 ακτοπλοϊκές γραμμές που εξυπηρετούν το νησί της Μήλου, στην οικονομική θέση, τον μήνα Ιούνιο. Μάλιστα, η τιμή αυτή συγκρίνεται με τον αντίστοιχο μέσο όρο του μήνα Ιουνίου του 2023. Στην προκειμένη περίπτωση της Μήλου, έχουμε μείωση του μέσου όρου του ναύλου κατά 10,54%. Υπογραμμίζεται ότι τα στοιχεία αυτά συγκεντρώνονται σε μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων του Ηλεκτρονικού Συστήματος Κράτησης Θέσεως και Εκδοσης Εισιτηρίων Επιβατών και Αποδείξεων Μεταφοράς Οχημάτων (ΗΣΚΘΕΕΑ). Αν και το σύστημα αυτό λειτουργεί εδώ και 27 χρόνια (ΠΔ 120/97), για πρώτη φορά το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει λειτουργήσει ηλεκτρονική πλατφόρμα επεξεργασίας των στοιχείων και δημοσιοποίησής τους στο ευρύ κοινό.